19, snart 29

Sitter och tänker på att jag börjar bli gammal. Går igenom lite gamla texter på datorn och hittar det här. Såhär beskrev jag mig själv för 9.5 år sedan. David som förekommer flitigt i texten är alltså inte min nuvarande man utan en annan David, som nyligen blivit mitt ex när detta skrevs. Amandus var min sköldpadda. Jag och min nuvarande David kände dock till varandra redan på den här tiden eftersom han var tillsammans med några av mina kompisar, nej inte samtidigt men ja, ni fattar. Gotland är så jävla litet. Ibland får man klaustrofobi. 
 

Jag, 19 år:

Ålder: 19 år
Familj: mor Kent Johan Pipen Amandus
Bor: Ronehamnsvägen 56 och Silvåsgatan 11
Ser ut: lång, kurvig, blek av vintern, trött
Äter: quornfärs sås å pasta, nudlar, knäckebröd me purjolök, chips, inte kött
Dricker: öl och apelsin juice
Älskar: David tyvärr. Familjen. Skolan. Amandus Att våren e påväg. Musik. Att sjunga
Hatar : David. Jessica. Projektarbetet. Slask. Att de e ärtor i max vegburgare. Besserwissers. Mansgrisar. Sexism. Bush.
Önskar: Att skolan aldrig tar slut. Att framtiden går bra. Att David ska inse att han vill ha mig. Att jag slutar slarva med kondom.
Äger: massa skivor lite över 300 000 spänn (arv efter min far)
Gör helst en fredagkväll: Om det inte e Shindig (klubb) så sitter ja nog med tjejerna å dricker 3,5or och pratar om sånt som är viktigt
Tycker om: Gänget. Att gå upp å sminka sig varje morgon, åka till skolan och att Rasmus är där. Vårtecken. Öl Att skriva Lunardagbok.
Tycker att: David ska inse att han älskar mig. Bush ska dö. Kungen ska avsättas. Våren ska komma men inte ta skolan ifrån mig.
Tycker inte om: att skolan snart är slut. De som bor i mitt hus
Om jag vann 10 miljoner kronor: skulle jag resa till USA Mexico och Sydamerika och skänka till kvinnoorganisationer samt barnhem. Ta körkort
Sex: just nu saknar jag en stor penis. Är trött på alla småkukar!
Har helst på mig: kjol eftersom ja inte hittar nåra byxor. Jätte kort kjol helst
Bästa stället på jorden: Är Sundersand och Ronehamn samt hela Visby på nätterna och när de e solsken
Kollar helst på tv: Will & Grace.That 70´s show .Spung
Bästa kvinnliga sångerska: Aretha Franklin
Bästa manliga sångare: Michael Jackson och Stevie Wonder
Bästa band: Bad Cash Quartet 
Bästa lugna låt: Varning för ras av Winnerbäck
Bästa party låt: Hey Ya Outcast 
Bästa glad låt: Hey Ya och Keep on running
Förebild: Aretha Franklin med rösten. 
Hur många barn jag ska ha och vad de ska heta: 2. Timo och Timeja
Personer jag inte gillar: Jessica Frida Aurora Bush och kungen
Jordens bästa person: Josse David Mamma
Vad jag ska bli när jag blir stor: om inte alkoholist så barnmorska eller skådespelare
Finaste färgen: blå
Om jag fick byta kön för en dag: så skulle jag skärpa mig!
Bästa ordspråk: Man föds inte till kvinna- man blir det.
Saknar: David sommaren och gamla gänget
Om jag fick ändra en sak i livet: skulle jag se till att skolan aldrig tar slut, göra om sista månaden med David
Om jag fick vara Gud för en dag: skulle jag fördela alla pengar på jorden så att alla fick lika mycket
Tv program jag hatar: sporten och trav å greyhound racing å 24
Pinsammaste minnet: när jag å Josse smög på Nisse Stenqvist och när jag ramlade på båten i Turkiet
Om jag fick vara en annan person för en dag: skulle jag vara Amanda för att få känna hur det känns att ha en, enligt idealet, perfekt kropp
Vackraste blomman: maskros vallmo prästkrage
Mina bästa vänner: Josse Elin Fia Elsa

 

 Ja. Det är ju inte utan att man får lite dödsångest av att läsa sånt här. Fan vad tiden går. Och gud vad det var länge sedan jag var 19. Satan vilken ångest jag hade över att sluta skolan. Länge, länge satt den i. Jag passade verkligen som gymnasist.

David insåg aldrig att han älskade mig och kort efter att jag skrev det här så träffade jag Kalle och tusen andra killar och kom över honom redan innan studenten faktiskt. Vi hörs faktiskt ännu av ibland och han verkar ha det bra. Jessica som jag tyckte så illa om var flickvännen som David hade före mig. Hon var den första och enda personen som någonsin kallat mig slampig/horig och jag tog det väldigt hårt. Jag krävde RESPEKT när det kom till hur många eller hur få jag valde att ligga med. 

Vid 19 var jag, som man kan märka, väldigt sliten mellan att vara den dåliga eller den duktiga flickan. För ett tag sedan hävdade min gamla gymnasierektor att jag skulle ha varit "lillgammal" när vi gick på gymnasiet.. När jag tänker på hur otroligt oansvarsfullt och "dåligt" jag levde så kan jag bara inte känna igen mig i det. Men jag var ju väldigt politiskt korrekt redan då, hade klara vänstervärderingar (det har jag visserligen haft sedan jag föddes, nedärvt från min mor) och ville liksom ha "world peace", Feminist kallade jag mig redan sedan flera år tillbaka. 

Jag slutade inte att slarva med kondom heller och blev mamma bara tre år senare. Med tanke på att jag misstänkte att jag skulle bli alkoholist så var det nog det bästa som kunde hända... :) Inte blev det någon liten Timeja heller och ingen Timo. Det får gå. 

Jag har inte tagit körkort ännu, tio år senare. TIDEN FÅR UTVISA när det är dags. 

 

Nu har jag umgåtts med mitt tonåriga jag hela kvällen och måste återvända till mig själv så att säga. Snart 30. Helvete. 

 Och den här låten spelades fullkomligt sönder och samman det där sista året på gymnasiet:


Kommentarer
Postat av: Fanny

Fint Jenny! Jag kommer ihåg allt det där (tänka sig, JAG minns något från svunna tider!!) för att jag liksom var delaktig på håll och fick så mycket berättat för mig... Att läsa det där var verkligen att dras tillbaka i tiden! För mig är du till viss del fortfarande den där 19åringen, fast klokare förstås ;) Saknar dig!

2014-10-30 @ 11:42:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0