Halvainnemetoden och andra tips och råd!

Jag fick ju järninjektion för några veckor sedan. Och det känns som att jag fått ett helt nytt liv. Jag har alltså varit anemisk sedan jag var i 13årsåldern. Alltid haft för lågt järnvärde.
 
När jag blir gravid blir det värre än någonsin. 
Hela sommaren har jag flåsat. Jag har inte orkat vara uppe vissa dagar. Jag har varit så trött och arg och ledsen och framför allt andfådd. Jag orkade ingenting. 
Sen fick jag järn. Nu har jag troligtvis normalhögt järnvärde, över 120. Det har jag inte haft sedan jag var ett barn. Fattar ni? SEDAN JAG VAR ETT BARN!
Och visst, jag har foglossning och orkar inte gå långa sträckor nu heller. Men allt annat!
 
Att vakna på morgonen och liksom bara gå upp ur sängen. Utan huvudvärk, yrsel illamående som jag har både när jag är gravid och ogravid. Att liksom vara PIGG när man vaknar! Det är ju helt otroligt! Vilken upplevelse!
Och humöret! Så jämn i humöret som jag varit de senaste veckorna har jag heller aldrig varit. Jag är liksom...lugn. Min dåliga ork gör mig inte ständigt på dåligt humör helt enkelt för att jag HAR ork, iaf i skallen. Sedan visst måste jag vila min kropp ofta och mycket (men det gör min lata natur mer glad än på dåligt humör). Men mitt HUVUD, min HJÄRNA är som helt ny!
 
Och jag blir arg på alla råd jag fick i välmening när jag i somras var helt borta. Om att jag skulle motionera och äta gurka typ.
Folk har en sådan sjuk övertro på normalvikt och "sundhet" som botemedel på allt. 
Ibland funkar det faktiskt inte. Ibland är en halvliter järn i vätskeform det som är lösningen på hela ditt livs stora hälsoproblem- orken. Och snälla, prova själva att bota er med gurka och promenader när ni har ett järnvärde på 95. Gör det! 
 
Jag har förresten några andra grymma tips på vad som kan vara lösningen för olika hälsoproblem:
 
* Nedstämdhet- en fylla. En rejäl jävla fylla med någon du älskar. Jag hade en ljuvlig fylla med min kusin och närmaste person Freja för några år sedan när jag krisade. Fan vad fint det var. Vi låg i snön på min trappa och sjöng under stjärnhimlen i vinternatten. Hon sa alla rätta orden och jag hade en perfekt fylla. Så jävla ljuvligt. Och min själ blev så lätt efter det. 
 
* Hård i magen- cilaxoral. Ett ljuvligt laxeringsmedel som finns receptfritt på apoteket. Du tar mellan 10- 15 droppar av den ljuvliga vätskan på kvällen och morgonen efter släpper det. Du kan bli lite illamående och få lite magknip innan det kommer ut. Men det är det värt. Skit i plommon och russin och fibrer och annat äckel. Fixa en snabb lösning för en snabb lösning är vad som behövs vid förstoppning. 
 
* Trötthet - koffein. Koffein finns i kaffe, Treo och koffeintabletter. Jag rekommenderar varmt Treo som första alternativ. Men i längden får till och med jag medge att vissa hälsorisker finns. Tag istället därför koffeintabletter. Ta bara en i taget. Det bästa tipset mot trötthet är dock järninjektioner.
(Det är ju inte svårt att räkna ut varför jag varit beroende av koffein (dock inte kaffe utan i övrigt nämnda former) sedan tonåren. JAG HAR JU HAFT JÄRNBRIST SEDAN JAG VAR 13!! Folk fattar inte hur trött man blir av järnbrist! Det har jag ju inte fattat själv heller förrens nu. Innan jag fick järnet längtade jag tills jag ska få börja med Treo igen när graviditeten är klar. Nu tänker jag kräva järninjektioner istället. Det känns mer hållbart på något sätt.Fattar ni hur många pekpinnar jag fått angående mitt koffeinintag genom livet! TESTA SJÄLVA ATT GÅ RUNT MED ETT JÄRNVÄRDE ÅT HELVETE FÖR LÅGT VA, så kan vi snacka sen!)
 
* Depression- snus och socker. Alkohol tycker jag inte att man ska blanda in vid depressioner. Men andra njutningsmedel ska man inte underskatta. Att må så jävla dåligt och liksom omfamna det. Bädda ner sig under täcket i soffan med Dirty Dancing, Ben&Jerry och ett gäng feta snusprillor samt eventuellt lite läsk. Det är som bomull för själen. Man ska inte plåga sig med onödig ångest när man är ledsen. Istället ska man lägga bomull runt sin själ i form av socker och nikotin. Så blir allting lite bättre sen
 
Ett tips som jag gärna omfamnar som diabetiker är Halvainnemetoden. 
 
Halvainnemetoden går till såhär:
Du känner att du behöver få lite sundare mat och ätvanor. Du känner att det känns övermäktigt och tråkigt för det är ju alltid tråkigt med äcklig mat. 
 
Då gör du såhär att du kör halva måltiden sund och andra halvan normalonyttig. 
Exempel 1:
* Du vill börja äta sund men äcklig yogurt på morgonen. Yogurt utan smak är sur och äcklig och inte alls vad man är sugen på på morgonen. Då gör du så att du toppar din sunda och sura yogurt med lite jätteonyttig crunchmüsli. På så sätt får du i sig det nyttiga som finns i den äckliga yogurten, samtidigt som du får ha det lite roligt. 
 
Exempel 2:
* Du vill byta ut all den ohälsosamma, vita pastan mot fullkornspasta. Du tycker att fullkornspasta är jävligt äcklig och torr. Då gör du så att du äter din fullkornspasta och dränker den i ljulig, ketchup. Inte den lättsockrade varianten (den använder dock jag). Då får du en nyttigare pastaupplevelse och även lite ljuvlig ketchup. 
 
Exempel 3:
* Du vill sluta använda dig av vitt mjöl, särskilt i dina pannkakor eftersom ni äter pannkakor så jävla ofta eftersom ni har småbarn. Då gör du så att du köper dinkelmjöl eller siktat dinkelmjöl (det senare är bättre, det blir ingen som helst skillnad på pannkakorna mot vanligt vetemjöl) och gör dina pannkakor och sedan dränker du pannkakorna i vispgrädde och sockerfri sylt full med e-ämen. Då har du undvikit det vita mjölet och samtidigt fått njuta av ljuvligt fett och några smakrika e-ämnen också!
 
Du har halva inne på nyttigheten!
Väl där är det bara att jobba sig vidare mot hela inne, eller så nöjer du dig med halva inne. Det kan man göra ibland!
 
Jag borde släppa en bok och börja föreläsa lite om mina tips och råd och min alldeles egen metod!
 

Kommentarer
Postat av: Julia

LJUVLIGT!!
Hela det här inlägget var som en vitamininjektion av skratt och tänkvärda sanningar. Tycker fö att järnpåsen is the shit! Fick några efter graviditeten och fick tillbaka livet!
Gladkram till dig!

2013-09-19 @ 10:55:06
URL: http://aliaslillamy.blogg.se
Postat av: Linnea

Underbart! Kvällens middag hos mig: Fullkornspasta... med krrräämig ost- och skinksås! :D Tack Jenny!

Svar: Ooooh precis som vi! Fullkornspasta med pastasås gjord på grädde! Yes!
jenny persson

2013-09-19 @ 19:21:54
Postat av: Mika

Duuuuu (vågar knappt fråga pga rädd för att få ett nej).....kommer Gotlandstrosorna tillbaka?

2013-09-20 @ 09:50:26
Postat av: Olivia

Jaaa äntligen diet jag gillar och kan omfamna till fullo. Jag vill alltid köra med halva inne från och med nu!

2013-09-20 @ 10:27:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0