underbaraclara och röven

Det här med UnderbaraClara alltså. Hon är så jävla helig. Knappt ens Lady Dahmer vågar sig på henne. Hon är mäktig också. Så pass mäktig att hon kommer undan med det mesta känns det som. Vilket ju inte är mycket. För hon är duktig också. Ordentlig.

 

Jag gillar UnderbaraClara väldigt mycket, även om jag i ångestfyllda perioder inte pallar med att läsa henne då allt det perfekta ger mig ännu mer ångest. Då struntar jag bara i att läsa bloggen tills det känns bättre igen.

Men nu har jag skaffat Instagram och kommit ÄNNU närmare henne. Kan ju liksom inte hålla på och följa och avfölja hela tiden och hallå liksom det är ju UnderbaraClara vi pratar om. Henne måste man följa. Det gör alla.

 

Men alltså… Jag bara känner såhär, att när UnderbaraClara en dag lägger upp en bild på sin egen röv, iklädd ett par jeans och någon fjantig text typ ”idag bär jag jeans, det gör jag inte ofta” så känns det….inte riktigt sunt. Det känns som att HÄR KOMMER JAG MED HÅVEN! Och folk blir ju alldeles till sig och överöser Claras röv med komplimanger, PRECIS SOM CLARA VILLE! Frid och fröjd.

 

Man kan tänka så mycket om det. Man kan tänka att det är väl skönt att vi får se att till och med UnderbaraClara har ett osunt behov av bekräftelse. Andra kanske tänker ”vad skönt att få se en normal röv, utan anorexia, på bild”. Andra kanske tänker ”åh vilken vackert fotograferad bild” osv osv.

Men jag tänker såhär: NOT ANOTHER RÖV.

 

Vi matas med rövar varje dag. Perfekta stringrövar. Perfekta kjolrövar och perfekta jeansrövar. Och nu bjöd oss UnderbaraClara oss på en till. Perfekt röv. Som man får ångest av att titta på när man inte….har en sån där röv… TACK UNDERBARACLARA, för att du hjälper till med skönhetsångesten så att säga!

 

Nästa dag lägger underbara Clara ut en bild på sig själv i slimmadde träningskläder. Man ser nu att Clara tycks ha gått ner en del i vikt på senaste. ”Dags för dagens träningspass” står det under. Och återigen kan man tänka mycket. Men jag tänker bara ”TACK CLARA, för att du spär på tränings och skönhetshysterin ytterligare. Jag är dig för evigt tacksam”.

 

Jaja vad är nu det här för dubbelmoral, tänker ni? Varför går hon inte på Blondinbella och Kissie och gänget som om NÅGRA upprätthåller jävligt ångestladdade ideal?

Ja det ska jag tala om. För det är precis samma faktor som spelar in när jag blir förbannad på SIGGE för att han inte SÄGER IFRÅN när Alex är ute på djupt vatten vad gäller genus och feminism. Och det beror på att jag helt enkelt har högre förväntningar på honom. Liksom jag har på UnderbaraClara. Vilket hon borde vara glad för och även ta på allvar.

 

Nu kan ni förvisso inte tala om någon dubbelmoral heller, eftersom jag tidigare yttrat kritik mot både Blondinbella och Kissie och gänget. Och nu fick UnderbaraClara sig en skopa hon också.

UnderbaraClara sprider också osunda ideal.

 

 

Amen

 


Kommentarer
Postat av: ladydahmers.blogg.se

Att jag inte kritiserar Clara öppet handlar mer om att jag ser henne som en vän o vänner är jag lite snällare mot. ;-)

Men jag håller med dig och har tänkt på samma sak.

Svar: NIna är en av mina bästa vänner och vi kritiserar varann utefter bara helvite på ett (numera) konstruktivt sätt! Men jag fattar. Clara är ju så satans grym också på så många sätt vilket också gör det svårt..
jenny persson

2013-05-16 @ 12:19:21
URL: http://ladydahmers.blogg.se/
Postat av: Shamandalie

Känner samma om henne och hennes blogg. Följer den och tycker den är härlig och bra, men hennes nya träningsfrälsning ger mig faktiskt lite ångest. Helt ärligt. Jag skulle även hemskt gärna ha en sådan kropp som hon har och se ut sådär i jeans. Men det gör jag inte, så istället blir det mer ångest. Jag jobbar på att sluta vara fixerad vid mitt utseende, men som du säger: NOT ANOTHER RÖV. Please.

2013-05-16 @ 18:18:02
Postat av: Linn

Jag har tänkt på detsamma. Jag älskar Clara för att hon är så piffig och kreativ och uppmuntrar andra att vara kreativa och vara sig själva osv (Jag skrev t.o.m. ett blogginlägg igår om hur mycket hon inspirerar mig: http://poopie-nonuts.blogspot.se/2013/05/underbaraclara.html).
Hon är en underbar människa helt enkelt, men hon, liksom alla vi andra, är ju en del av ett samhälle där man försöker vara snygg så ofta man kan och där man säger tack när någon kommenterar ens utseende (på ett positivt sätt). Jag skulle önska att hon tänkte lite mer på vad för normer hon hjälper till att reproducera, och inser sitt ansvar som en mäktig offentlig person. Många ser upp till henne och då får man faktiskt tänka till några extra varv innan man lägger upp sådana bilder och kommentarer.
Jag vet dock att det inte är hennes mening att spä på utseende- och träningshetsen (för att det har diskuterats i kommentarerna på hennes blogg), men som sagt, jag hoppas hon inser sin roll i det hela.

2013-05-16 @ 18:18:25
URL: http://poopie-nonuts.blogspot.se
Postat av: schmenus

Jag gillar Clara för att hon faktiskt erkänner saker som att hon torkar kladd på golvet med strumpan osv. Men jag följer inte henne på Instagram bland annat för att jag får ångest av hennes perfektion. Jag balanserar det på det viset. Men du har en god poäng i det du skriver.

2013-05-16 @ 18:27:45
URL: http://schmenus.wordpress.com
Postat av: Maria

Jag är väldigt osäker på vad som är okej och inte okej att lägga upp på bloggen. Svår balansgång det där. Jag vill kunna visa öppet hur jag ser ut och vad jag gör (kan hända att jag står i träningskläder) utan att folk tar det på fel sätt, på samma sätt som jag vistas ute på gatan.

2013-05-16 @ 18:48:56
URL: http://kiseldioxid.blogg.se
Postat av: Josefine

Haha, har tänkt i precis de banorna. Gillar hennes träningsbilder där det typ är ett skidspår, en fin vy eller liknande, men orkar inte med rövbilder, bilder ovanifrån på tighta löparbyxor, en liten frukost osv. Är så trött på såna bilder att jag kräks lite.

2013-05-16 @ 19:13:31
URL: http://matchesyoureyes.blogspot.com
Postat av: Anaiah

Amen! Vilket är anledningen till att jag faktiskt slutat följa henne. Hon är en asball kvinnlig entreprenör med hjärtat på rätta stället, men jag pallar inte utseendefixeringen, både vad gäller hennes perfekta hem (som hon ofta påstår är stökigt typ jämt, men som aldrig syns på bild) och hennes objektifiering av henne själv. Jag tycker hon är värd och lyssna på, men jag måste välja bort eftersom delar av hennes feed får mig att må dåligt. Mycket tråkigt!

2013-05-16 @ 20:11:47
URL: http://anaiah.blogg.se
Postat av: Tilda

Osunt och hacka på andra kvinnor med! Ja hon tränar, härligt , hetsar hon andra till viktnedgång och size zero?

2013-05-16 @ 21:29:50
Postat av: esterii

Jag har också känt den senaste tiden att allt på Claras blogg är lite för mycket gott och kan skapa prestationsångest hos en själv. Och vad förväntas vi kommentera henne i outfitbilderna? Vad snygg du är? Så smal och fin du blivit? Måtta med allt:)i dubbel bemärkelse

2013-05-16 @ 22:10:14
URL: http://www.esterii.blogg.se
Postat av: Riri

Om du får ångest av att titta på andras rövar så kanske inte problemet ligger hos andra, utan hos dig? Det kommer alltid vara någon som är "snyggare", även om det är subjektivt vad som är snyggt och inte snyggt. Jag förstår vad du menar med att upprätthålla ett ideal. Samtidigt är det lite nedvärderande att racka ner på någon som framhäver sig själv, tycker jag. Hon berättar om sig och sin vardag och det tycker jag är okej, även om den vardagen följer något ideal. Blir hon glad av det så varför inte? Ska man göra det som gör en glad, även om detta något är yttre bekräftelse?

Att gå emot normen bara för att göra annorlunda tycker jag är lika begränsande som att följa normen. Man ser till andras godkännande/åsikter i bägge fallen och inte till vad man själv vill.

2013-05-17 @ 08:15:41
Postat av: Kaka

Ingen är ju perfekt, även om Clara på många sätt nästan verkar vara det. Men vem orkar stå emot kroppshetsen idag? Speciellt om man är "sitt eget varumärke"? Inte lätt det där.

2013-05-17 @ 10:18:53
Postat av: Helene

Varför skulle hon inte få vara stolt över sin kropp och visa upp den? Så länge det sker på hennes villkor stör det mig inte.

2013-05-17 @ 11:23:51
Postat av: Elena-Maria

Följer inga bloggar där det ständigt dyker upp bilder på bloggaren själv i "dagens outfit" och dylikt. För min del känns det ytligt och ointressant. Inte heller bloggar med ständiga flöden av barnbilder får besök av mej. Jag vill gärna läsa om pyssel, sömnad, återvinning och sådant men blir det för mycket "jag" i bemärkelsen visa upp sej drar jag vidare. Man får mer än nog av folks egobilder på FB.

2013-05-17 @ 11:26:19
URL: http://wiccanfusion.blogspot.se/
Postat av: Cecilia

Trist att läsa att ni får ångest av att se andra som tränar. Jag började träna för sex månader sedan och har fått en helt ny kropp; lättare starkare och framförallt: smärtfri!

Gå till ett gym pch lyft tungt så bygger ni upp kroppen. Så himla roligt och kanske även stärker självkänslan så ni slipper sitta med ångest. Fysisk aktivitet är bra både för kroppen och knoppen :)

2013-05-17 @ 12:33:25
Postat av: Sofia

Jag gillar inte hennes blogg för hon skryter så himla mycket. Men det får man ju inte säga för då är man avundsjuk eller jante. Eller är man inte feminist eftersom man reagerar på en kvinna som slår sig för bröstet och det skulle man troligtvis aldrig gjort om det var en man som bredde på om sin egen förträfflighet. Suck.

2013-05-17 @ 12:59:07
Postat av: erica

Men herregud. Ser det som ett större problem att du blir provocerad av att hon visar upp sig i ett par jeans. FRAMIFRÅN.

2013-05-17 @ 17:13:24
URL: http://elilja.blogg.se
Postat av: Toktanten Elin

Nice, hade aldrig ens läst UnderbaraClara tidigare men nu har jag varit in och spanat.
Perfekt? Va?
Har jag missat något?

2013-05-17 @ 20:43:49
URL: http://www.elinikiruna.blogspot.com
Postat av: Josefin

Men varför läser du hennes blogg? Och följer henne på instagram? Jag gillar claras blogg, men hon är ju bara människa - alltså inte perfekt. Gillar man inte hennes blogg kan man bara läsa en annan blogg, råder inte direkt någon bristvara på bloggar. Förstår inte varför folk blir så upprörda över en jeansbild, scrolla förbi för allt i världen om det stör så mycket. Förstår överhuvudtaget inte varför man behöver skylla sitt dåliga samvete över att man inte tränar på någon annan. Jag kan också få dåligt samvete när jag ligger efter med träningen, precis som när jag ligger efter med plugget eller något annat som är viktigt för mig, men jag skulle inte få för mig att skylla det på en annan människa. Speciellt inte en människa som jag inte ens känner. Log out and keep calm.

2013-05-18 @ 00:42:01
Postat av: Ann

Mycket klok kommentar från Riri, ovan.

2013-05-18 @ 12:08:40
Postat av: Lolly

Detta var det sorgligaste jag läst, ska Clara ta ansvar för ert mående?

Svar: läs igen är du snäll och läs allt
jenny persson

2013-05-19 @ 09:31:35
Postat av: argamazon

Har jag tolkat dig rätt tycker du att man är en dålig feminist om man tränar och skriver om det på ett positivt sätt? Jag håller med om att träningshets är hemskt och icke önskvärt men man måste ju kunna skilja på äpplen och päron. Är man en dålig feminist om man vill ta hand om sig och må bra? Är man en dålig feminist om man tar på sig ett par snygga byxor? Är man en dålig feminist om man har en snygg röv och postar en bild på den i sin blogg? Det tycker inte jag. Jag tycker mer det låter som avund, och vara avundsjuk och missunnsam tycker JAG är att vara en dålig medsyster och feminist.

Svar: Jag tycker inte det är feministiskt att använda ett sådant enormt forum som UC har till att lägga upp outfitbilder och bilder på minimala mellanmål nej. Hon får gärna göra det, såklart, men nej, jag ser ingen poäng med att visa upp varken sitt perfekt stylade utseende eller sin träning för omvärlden. Läs gärna mitt senaste inlägg där jag utvecklar.
jenny persson

2013-05-19 @ 22:49:10
URL: http://patriarkhatet.wordpress.com
Postat av: Linda

Måste säga att jag håller med dig i det mesta Jenny. Jag hade svårt att förstå varför inte Clara kunde ta ett kort på ett par jeans (läser inte hennes blogg), men efter att ha tittat igenom den och läst dina inlägg håller jag med. Hon är ju bara en till Kenza, med feministisk framtoning.

Jag planerar att skaffa barn och börjar redan fundera på hur jag ska göra om jag får en tjej. Jag vill inte heller att hon ska läsa såna bloggar, hon ska göra det hon själv vill göra utan att känna att hon måste ha bekräftelse för det jämt

2013-05-24 @ 14:50:28
Postat av: Kajsa

Objektifiering och sexualisering säljer och entreprenörer vill tjäna pengar. Så enkelt - och tråkigt - är det.
En ännu tråkigare grej tycker jag är att Underbaraclara skriver att hon är eko men så åker hon bil och flyger regelbundet. Det är väl bättre att stå för det man är. "Hej, jag tycker jag är så jävla sexig efter att jag börjat träna så här har ni en bild på min sköna röv". Eller, "jag vet att jag är taskig mot miljön som åker bil och flyger hela tiden och gör reklam för H&M-ägda Monki men därför skriver jag att jag handlar mest på second hand liksom för att kompensera"...

2013-05-26 @ 07:35:40
Postat av: Ia//Betraktelser från Fronten

Om en läsare hetsar upp sig av att jämföra sig med bloggar och bilder är väl det ändå något som ligger hos läsaren. Personligen är jag väldigt glad att Clara är nöjd med sig själv. Det borde alla sträva efter att vara, istället för att lägga krut på att jämföra sig med andra hela tiden, eller missunna andra att vara nöjda och visa det.

2013-05-26 @ 23:36:40
URL: http://metrobloggen.se/razumishin/
Postat av: Towe

Väx upp och bli nöjd med dig själv istället. Fattar inte varför man som kvinna måste kommentera andra kvinnors kroppar negativt. Det om något spär på pressen och ångesten.

Svar: jag är redan mycket nöjd med mig själv faktiskt.
jenny persson

2013-05-27 @ 20:31:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0