denna dagen

Den här bloggen har vart lite död på senaste. Det beror dels på att jag skrivit krönika idag men mest på Semester.
 
Natten till idag sov barnen hos farmorn och farfarn och jag och maken skulle göra Vad Vi Ville.
Så igår åkte vi runt till olika loppisar och lantliga butiker. På kvällen gick vi på bio och sen somnade jag i soffan under straffarna mellan Spanien och Portugal. 
 
Idag har jag inte gjort många ryck. Maken kände tydligen att han verkligen Ville fixa en uteplats åt oss och har spenderat dagen med att skruva ihop trallplattor (män alltså!) medan jag har legat på rygg och läst en bok. Ja jag läste faktiskt ut hela. En av Martina Haags alla småtextböcker. Som jag dessutom redan läst förut. Sen skrev jag en krönika och sen kom barnen hem.
Ikväll har vi grillat och ätit jordgubbar och glass (grädde för mig såklart) och sen "tog vi fram" kattungarna. De har legat i skrubben under trappan sedan de föddes för två veckor sedan. Nu har de fått ögon och blivit ganska stora så nu har vi ställt fram dem i matrummet. 
Vår stora hankatt som vi har haft i två år är borta... Han har vart borta sen i helgen. Idag kom en granne in och sa att han hört en räv och ett katt slåss för livet i skogen häromdan så troligen var det då vår katt. Det är så sorgligt att jag inte ens orkar tänka på det. Russin liksom! Det finaste gaykatten i världen!
 
Imorrn ska vi Hitta På någonting. Kanske ut med tältet. Kanske Kneippbyn. Bio om det regnar. Vädret får bestämma.
 
Jag längtar efter tältning. Grejen att det inte finns NÅNTING annat att göra. Bara fixa mat typ. Sen bara sitta. Ligga. Leka. Bada. 
Jag längtar efter nått mer också, som är lite mer svårdefinierbart. Kanske är det sommarkänslor jag saknar?
 
Nästa vecka drar Almedalsveckan igång. Redan nu är det fullt med turister nere i stan. Massor med folk på Öster centrum igår kväll- en ONSDAGkväll. Om man betänker läget på Östercentrum en mörk, grå novemberkväll så är det lite av chock. 
Det är lite speciellt att bo på ett sådant turisttätt ställe som Gotland faktiskt. Jag tror det formar en mer än man själv till medge. Många blir bittra och turistskämten haglar verkligen i luften så här års. Det är otroligt fjantigt egentligen. För vi semestrar ju också och är turister då och då. Det finns en främlingsfientlighet i det hela som luktar ganska mycket skit faktiskt. 
 
Jag ska inte gå på någonting på Almedalsveckan i år. Förra året var vi nere nästan varje eftermiddag och lyssnade på de flesta partiledartalen. I år ska jag åka bort i början av veckan. Ensam. Hälsa på min bästevän som fått tvillingar nyligen. Just nu ligger de i Uppsala (tvillingarna är ganska mycket för tidigt födda) men kan likagärna befinna sig i Sundsvall när jag ska åka. Det blir ett äventyr!
 
Så hoppas vi på sol också. Och värme. Så att havet värms upp. Jag längtar efter att bada. 
Jag är en kräsen baderska och badar endast på mycket få, utvalda stränder. De Utvalda är:
*Sudersand 
* Tofta (den fräscha delen)
* Herta
* Ardre
* Åminne
 
Det måste vara klart, rent vatten, ingen släke (möjligtvis en liten rand inne vid stranden som man kan hoppa över) och bli djupt hyffsat fort. Inte heller får där finnas för mycket stenar. 
Stränder jag absolut inte badar vid:
* Ronehamn
* Nisseviken
* Sandviken (maneter!! men maneterna på Gotland bränns INTE! Kom ihåg det!)
* Tofta (den ofräscha delen)
*Snäck
* Norderstrand
*Tingstäde träsk (träsk liksom!!)
 
Jag badar heller helst inte i kalkbrott men undantag kan göras om det är väldigt varmt. 
 
Det är lite som med maten faktiskt. Tro det eller ej så är jag otroligt kräsen med mat. Godsaker däremot kan jag äta om det så nästan är mögligt. Det är ju för lustigt...
IDAG låg förresten mitt fastevärde under gårdagens rekord. 7.2 mätte jag imorse. Då åt jag ändå en tallrik jordgubbar och grädde vid 21tiden igårkväll. Idag köpte vi tre liter jordgubbar till mig. Man måste unna sig så länge det finns bär. 
 
Nu ska tvillingmamman ringa mig. Sov gott!
 
Leilu på Sudersand förra sommaren
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0