Om LD och särartsfeministerna

Jag håller inte med Lady Dahmer i hennes inlägg om särartsfeminism. Det förvånar mig även lite att hon ens skrev det. 
För bara några veckor sedan skrev Lady Dahmer om hur vi måste kunna erkänna att invandrare och människor från olika länder och kulturer faktiskt ÄR OLIKA, men att olikheterna inte ska spela någon roll. Att vi måste kunna acceptera olikheterna och bete oss som folk ändå. 
 
Jag tänker nämligen likadant kring det här med människor som anser att det FINNS grundläggande skillnader mellan könen. Jag förstår precis hur de människorna tänker, för jag tror de tänker precis som Lady Dahmer, jag själv och många andra antirasister/nazister tänker, nämligen att vi måste kunna leva tillsammans och acceptera varandra TROTS ATT vi är olika. Människor ska inte diskrimineras på grund av att de är olika oss, på grund av att de inte är "etniskt svenska" osv.
 
Jag är inte en renodlad särartsfeminist, men jag tänker ofta i banorna "jag ska kunna vara precis som jag vill. Vill jag klä mig i helrosa, gå i högklackat och älska manikyr så ska jag fan i mig ha samma respekt som vilken man som helst och jag ska ALDRIG acceptera diskriminering på grund av att jag är en typiskt kvinna". 
 
Jag vet inte vad feminism är för Lady Dahmer, men för mig handlar det om allas lika värde. Inte om att alla är lika. Och med det skriver jag alltså inte in mig bland särartsfeministerna utan jag menar just särartsfeministerna. De ska nämligen också få finnas. Och de ska också ha rätt att vara precis så kvinnliga, eller okvinnliga, håriga eller renrakade, modeintresserade eller politikintresserade som de vill, men ÄNDÅ inte diskrimineras. 
Man ska inte behöva ha läst genusvetenskap eller ens vara särskilt insatt alls vad gäller feminism och genus för att kunna kräva att bli likvärdigt behandlad som en man eller för att se och vilja göra någonting åt ojämlikheten mellan könen. 
 
Feminism handlar inte om att kvinnor ska behöva ändra på sig för att få samma värde som män. Det handlar om att kvinnor ska accepteras som lika värda männen. Oavsett allt. 
 
Lady Dahmer älskar uttrycket "damned if you dont, damned of you do", vilket också blir en lustig grej i sammanhanget. 
För säg att de här kvinnorna som LD avfärdar som "särartsfeminister", skulle sluta raka benen och läsa ELLE och istället fixa dreads och börja läsa Marx. Då har de tvingats förändra sig för att dels 1. accepteras bland de "riktiga" feministerna och dels 2.blivit lite mer "manliga" (eller "neutrala" som vissa kallar det också) och på så sätt vunnit mer poäng hos patriarkatet.
I alla fall en del av det. För en annan del av patriarkatet vill ju att kvinnor ska ha rakade ben och läsa ELLE. En del av patriarkatet ger superkvinnliga kvinnor pluspoäng om de rakar benen och läser ELLE och är sådär mysigt kvinnliga. 
Alltså: om superkvinnan lägger ner superkvinnligheten har hon ändrat på sig för blir värd. Det är lite som när Michael Jackson blekte sitt skinn. Eller som när rasisterna tycker att invandrarna är okej så länge de "lär sig svenska och sköter sig". Detta måste ses som en personlig förlust för kvinnan.
Hon kanske även förlorar fördelar som hon har på grund av att hon är just en superkvinnlig kvinna. 
Och om hon INTE ändrar sig och blir lite mer så som att LD vill att hon ska vara, så har hon de "riktiga" feministernas eviga förakt på sig, samtidigt som patriarkatet, trots att de även uppskattar kvinnliga kvinnor, även har gjort väldigt klart för oss att kvinnliga kvinnor aldrig kan nå samma värde som en "riktig man". 
Damned if you dont. Damned if you do. 
 
 
 
Vill återpåminna om mitt gamla inlägg "patriarkatets hårdaste grepp" som avhandlar just detta ämne. Något av det bästa jag skrivit faktiskt. Ja. 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: julia

Jag får känslan av att du missupfattat LD. Hon kritiserar inte dessa kvinnor för att de sminkar sig/har på sig rosa/rakar benen. Hon kritiserar särartsfeminister för att de prompt menar att män och kvinnor är olika pga just att de är män och kvinnor. Hon kritiserar dem även för att sprida falska stereotyper om feminister och skuldbelägga kvinnor som inte "tar hand om" sitt utseende.
Ingenstans i texten läser jag att kvinnor som rakar benen inte kan vara feminister.

Svar: Ja jag förstår att det ser ut som att jag misstolkar. Men jag ser liksom i förlängningen. I förlängningen skriver LD " det känns verkligen som att de missar en ganska så väsentlig del av det feminismen handlar om" och i samma mening skriver hon "Om man som Mia eller kommentatorn ovan envisas med att reproducera och upprätthålla en ganska snäv och trångsynt stereotyp av feministen så går man antifeministernas ärende." Hon skriver "det är inte feminism" och nej, det är inte feminism att klanka ner på andra feminister. Samtidigt är det precis vad LD själv gör. Är man kvinna som anser att det FINNS en skillnad mellan män och kvinnor, samt en kvinna som tycker om att "ta hand om sig" så är man inte en feminist enligt LD. Och det motsätter jag mig. Som vanligt. Är så himla trött på att feminismen alltid ska bråka inbördes. Att så extremt mycket tid läggs på att definiera, bråka och tjafsa om vad som är rätt, istället för att bara koncentrera oss på målet..
jenny persson

2013-02-22 @ 10:11:38
Postat av: Lisa

Fast jag känner att LD mer kritiserar tanken om vad som är kvinnligt. Det är klart att alla människor ska få göra vad de vill med sina kroppar. Men att säga att kvinnor måste få samma respekt ifall de rakar benen eller inte och sedan inte reflektera över att rakade ben är en social konstruktion av kvinnlighet. Det känner jag att hon mer kritiserar, alltså bristen på analys. Jag gillar smink och "fina" kläder men jag inser att jag imte gillar det pga att jag är kvinna utan för att samhället har lärt mig att det är sånt jag borde gilla. Känns mer som särartsfemenisterna är inne på att "män är män och kvinnor är kvinnor" och inte ser den sociala påverkan. Och då är jag tveksam till om de är feminister. De vill ju fortfarande dela in människor i två fack.

Svar: Fast är inte feminismens grundtanke att alla, oavsett vad, ska ha lika värde? Du menar att det är en omöjlighet att vilja att alla ska ha lika värde om man utgår ifrån att alla är olika? Kan man inte ha lika värde trots att man är olika??
jenny persson

2013-02-22 @ 11:59:21
Postat av: Den andra Julia

Och som vanligt tycker jag att detta är en sjut svår fråga, men läsning som detta inlägg, och LD`s, gör det lättare att bena ut var man står. Jag benar fortfarande...

2013-02-22 @ 15:02:23
URL: http://aliaslillamy.blogg.se
Postat av: Lady Dahmer | Postpatriarkal Feministfitta

Du har nog missförstått lite. Självklart ska särartsfeministerna få vara precis som de är, tycka som de vill, tänka som de vill, se ut hur de vill osv osv i all oändlighet. Och de ska få samma rättigheter och respekt som alla andra. Det ska ju även jämställdister och de som inte vill kalla sig feminister alls också tänker jag. Respekt ska ju inte vara beroende av att man är medveten om könsmaktsordningen eller att man ser ut på rätt sätt.

Men jag tycker inte att särartsfeminismen är feminism. Nej, inte för att de vill ta hand om sig själva utan för att de har en syn på män och kvinnor som inte är förenlig med feminismen. T.ex att män skulle vara lämpade att föra krig och ha högriskyrken medan kvinnor ska ta större delen av ansvaret för barnen. osv.

Svar: Ja men jag menar att även om man ser olikheter mellan könen, så ska det ändå vara lika... Precis som jag tycker att muslimer ska värderas lika högt som mig själv, trots att de är muslimer, så ska väl män och kvinnor kunna värderas lika högt, även om vi är olika? Om vi skulle säga att ALLA KVINNOR sminkade sig, bar högklackat och jobbade inom vården, så ska de ändå värderas lika högt som männen som jobbar fysiskt och går ut i krig... Förstår du hur jag menar? DET måste väl vara utopin? Genus blir ju en helt annan fråga och är såklart jätteviktigt. Men om vi förutsätter att Sverige aldrig någonsin helt igenom kommer att bli supergenusmedvetet och om vi förutsätter att det för alltid kommer att finnas kvinnor som gillar att "ta hand om sig själva" och män som går ut i krig så måste vi ju ändå kunna kämpa för jämlikhet. När du talar i termer om att vissa människor inte skulle vara "förenliga" med feminismen så utesluter du ju faktiskt en grupp.
Jag kan förstå hemmafrun som anser att kvinnans plats är i hemmet, men ändå vill att det arbete hon utför där ska värderas lika högt som mannens. Jag kan förstå de som anser att kvinnor passar bäst som sjuksyrror, men att yrket sjuksyrra måste värderas lika högt som motsvarande yrke bland männen...(även om jag inte håller med om det där att vårdyrken främst bör utföras av kvinnor och tvärtom)
jenny persson

2013-02-22 @ 15:21:00
URL: http://ladydahmers.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men jag håller med dig Jenny och har inte påstått motsatsen. Det är klart de är lika mycket värda och ska bemötas med samma respekt och ha samma rättigheter. Dock så skulle det vara omöjligt att genomföra eftersom att människor som har olika förväntningar också kommer att få olika möjligheter.

Och det enda jag säger är att man inte är feminist om man menar att män ska göra si och kvinnor så.

Svar: Ja fast det är ju just den biten vi är oense på. Jag anser att det finns en jäkligt fin poäng bakom att verkligen tro (som särartsfeministerna gör) att män och kvinnor ÄR olika, men ändå kräva att det som är manligt och det som är kvinnligt ska värderas lika högt. Även om jag inte håller med dem angående biten att män och kvinnor biologiskt skulle vara olika, så tycker jag att det är fel att avfärda deras jämlikhetstänk, för det har de ju. För mig är tex genus EN väg att gå mot ett jämställt samhälle. Ett alternativ och även det alternativet jag tror mest på. MEN, för den sakens skull kan jag inte sätta mig över de med andra tankar om hur tillvägagångssättet ska vara. Och jag kan ändå vila tryggt i vetskapen att både jag och särartsfeministerna och alla andra feminister också för den delen, har ett gemensamt mål och det är att samhället ska bli jämlikt.
jenny persson

2013-02-22 @ 17:06:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0