Losec kunde ha räddat mig

 
Alltså. Jag tror jag blir tokig. 
 
Vid min förra dräktighet, med 2;an, kräktes jag väldigt mycket. Jag hade uppstötningar och kräkningar och allt det ledde till konstant magvärk och magkatarr. Jag gick ner tio kilo för att jag hade så ont i magen att jag inte kunde äta. Det var lite av ett helvete på jorden. 
Vid ett tillfälle åkte jag till akuten då jag hade så ont i magen och inte kunde äta på något sätt och mådde så jävla dåligt. Fick träffa en ung manlig läkare som undersökte mig grundligt (även i fittan minns jag..) och konstaterade magkatarr. Sen skrev han recept på Novalucol, som jag ätit sedan dag ett ungefär, eftersom det var var min barnmorska rekommenderat mig. Fy satan vad Novalucol och sedan Gaviskon jag tuggat i mina dagar. 
 
När jag inte är gravid händer det också att jag får känningar i magen, ni vet som att det svider och man är ständigt lite illamående och jävlig. Då brukar jag ta en Losec så brukar det bli bra. 
Så förra helgen när vi åkte till Kalmar så hade jag sådär jävelont i magen, googlade lite och tog en Losecjävel för att slippa ha ont när vi skulle iväg och ha det fint. 
När jag kom hem mailade jag min barnmorska och frågade om det varit okej att jag tagit en eller om bebisen eventuellt skulle dö nu. Hon svarade att Losec var okej.
 
OCH DÅ UNDRAR JAG VARFÖR INGEN KUNDE HA GIVIT MIG LOSEC NÄR JAG ÅKTE NER AKUT FÖR MAGSMÄRTOR OCH UPPSTÖTNINGAR OCH KRÄKNINGAR OCH FICK MAGKATARR KONSTATERAT?!! Vad är det för fel liksom?
 
Jag blir så jävla galen på det där att så fort en unge börjar växa i ens buk så är i princip all form av läkemedel förbjuden mark. Alvedon är det enda man får ta. Allting annat ska man uthärda. Jag spyr (bokstavligen) på det där. I nio månader liksom, ska man klara sig utan läkemedel, till och med receptfria. När man behöver dem som bäst egentligen, så jävla dåligt som många mår som gravida. 
 
Och jaja, visst fattar jag att det är jävligt svårt att forska kring det. Men ärligt talat tror jag inte heller att det prioriteras särskilt högt. Kvinnors hälsa brukar inte göra det, nämligen. 
 
Den här gången har jag bara kräkts en (1!!) gång, men haft rätt mycket halsbränna och sura uppstötningar såhär de sista månaderna. Det är inte klokt hur olika det kan vara. 
Vågen verkar ha stannat på 103.6 och jag tycker den kan hålla sig där nu. 
Det är prick 20 dagar kvar idag. 

Kommentarer
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Men O M det händer ngt med bebisen. Det är väl det de är rädda för. Då kanske föräldrarna går igenom allt och försöker hitta vad som utlöste "felet". Inte roligt att hamna i skottlinjen då och vara den som ordinerat.

20 dagar kvar. Iiii så spännande. <3

Svar: ja fast det är ju tydligen okej med Losec. Man måste bara vara en person som de tar på allvar först. Annars tycker de att man ska "stå ut". Och som sagt: hade män varit de som var gravida hade forskning kring läkemedel och graviditet helt klart varit längre kommen än vad den är idag.
jenny persson

2013-11-08 @ 22:14:05
URL: http://ninaruthstrom.se
Postat av: Adelia

Jag har också en läkare som verkligen inte vill skriva ut något åt mig och har förklarat att vid graviditet vill "vi" undvika alla mediciner om det går, även om det uttryckligen står i FASS att inga ogynnsamma på fostret har påvisats. Allt för säkerhets skull.

Fast jag har å andra sidan en teori om att han inte vill skriva ut medicin om det är jag som kommit med idén och att det är där han drar gränsen. Medicin han absolut inte ville att jag skulle ta vid ett tillfälle men sen ändå väldigt ovilligt skrev ut efter att jag framhärdat tyckte han en månad senare att jag kunde ta flera gånger i veckan.

2013-11-09 @ 00:22:41
URL: http://stjarnflocka.blogspot.com
Postat av: Lisa

Man vågar knappt ta nåt och nästan inte äta nåt. Tänk om man kunde leva på luft i 9 månader...
Jag hade problem med allergi och kliande utslag på händerna men rekommenderades att inte smörja med kortison. Efter en lång tid stod jag inte ut längre och fick träffa en allmänläkare. Han blev mycket upprörd över att jag fått rådet att inte använda kortison. Senaste forskningen är typ från 40-talet och då var det hundar som fick massa kortison och valparna fick läppspalt. Kanske borde uppdateras lite kan man tycka...

2013-11-09 @ 01:10:35
Postat av: Syster

Ett tips är att inte bara kolla FASS utan även Janusinfo. Det är en sida som läkarna kan änvända som beslutsunderlag när de ska skriva ut läkemedel till gravida och ammande. Den samlar tillgänlig forskning om hur ett visst läkemedel påverkar foster/barn vid amning. Jag använde den när jag var preggo och bestämde själv att jag kunde ta omeprazol (samma typ av läkemedel som losec mot magkatarr, tips: biligar än losec!). FASS bygger ju på läkemedelsföreragens info om sina preparat och de safe:ar ofta för att typ inte bli stämda och säger att läkemedlet inte ska tas under graviditet och amning.

2013-11-09 @ 08:48:13
Postat av: Mallan

Åt Losec i början av grav för att tanten i apoteket sa att det var bra. Åt det i veckor tills min barnmorska sa att det inte var bra för bebisen, vilken ångest jag fick - varför frågade jag aldrig min barnmorska för?!
Oroade mig och började på Nova och grav - vilka skit de är!
Och nyss oroade jag mig för de första veckorna jag åt losec, blev det till någon skada tro? Frågade min läkare och då sa han att det inte var någon fara.....
Gah!? Hur ska vi veta?! Bara att lida, för säkerhetens skull??? Saknar voltare-salva/tigerbalsam och tror att de inte är något farligt men riskera vill jag ju inte! Ja, forska mer!....Hur vore världen om män föder?!


Snart har du din kropp för dig själv!

2013-11-09 @ 10:15:45
URL: http://instagram.com/myseberg
Postat av: Vanja

Hej!
Man kan inte forska kring hur läkemedel påverkar fostret. Eller vill du vara med i en studie och få ett "neurosedynbarn"? Var inte så himla arg jämt! Alla är inte emot dig. Det är väl klart att man ska föda naturligt om man kan/vågar/vill. Bättre för modern, barnet, och så kostar det mindre!

2013-11-10 @ 09:27:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0