om förändring

Naturligtvis finns det klara poänger med Ninas text om att det är strukturerna vi måste kritisera och jobba med istället för att anklaga privatpersoner. 
 
Men såklart är jag inte helt med på tåget. 
 
Hade LadyDahmer aldrig gjort det valet hon gjorde, när hon beslöt sig för att helt strunta i träning och skönhet på sin blogg, så hade jag aldrig skrivit inlägget om UnderbaraClara.
MEN. När Lady Dahmer tog sitt beslut, så visade hon att det faktiskt GÅR att driva en blogg, framgångsrikt, utan träningsbiten. 
 
Det var inte något kollektiv som tog LD´s beslut. Det var EN PERSON, som tog det första steget mot det som eventuellt kan sprida sig vidare och leda till en större förändring. 
 
Nina kritiserade själv, för några år sedan, föräldrar som sätter sina barn tidigt på dagis istället för att skära ner på andra saker och på så sätt få råd att ha barnen hemma längre. 
Då var jag JÄTTE JÄTTE ARG på Nina. För jag kände mig träffad. Jag tyckte då att hon skulle skriva om KOLLEKTIVET. Klaga på strukturer och pressa på om lagförändringar istället. 
MEN. Jag blev ju så upprörd för att jag kände mig träffad. För att jag innerst inne visste att jag hade gjort fel. Precis som jag tror att många av er känner när ni delar med er av era vikt och träningsframgångar i bloggar och övriga sociala medier. 
 
OCH. Tillslut gav jag Nina rätt. Det spelar ingen roll hur man lagstadgar kring föräldraledighet, de flesta av oss (i medelklassen) HAR faktiskt möjlighet att vara hemma med våra barn under de två första åren, liksom vi alla har möjlighet att dela jämlikt på dagarna med våra partners, om vi bara vill. 
Men det är såklart skitjobbigt att tänka och istället vill vi att STATEN tar hand om det. 
JAG insåg då att JAG hade haft fel och inför nästa barn har vi bestämt oss för att försöka ha det hemma tills det fyller minst 2 år, för att vi tror att vi kan (ensamstående, låginkomsttagare, arbetslösa osv har och hade inte heller när Nina skrev om saken, med detta att göra utan det rör främst familjer i medelklassen som faktiskt skulle kunna)
 
Jag tycker det är samma sak med röven. Visst kan vi prata fint om strukturer om gör att vi kvinnor har otroliga behov av att visa upp våra kroppar och få beröm och bekräftelse för dessa, men ursäkta mig, hur mycket har PRAT lett till genom årens lopp? Förändring på riktigt, det sker genom handling. 
 
Lady Dahmer handlade. Och ärligt. Mitt inlägg hade ALDRIG nått så långt som det gjorde om jag hade skrivit helt flummigt om "strukturer". 
 
Ja, jag var hård i min ton mot UnderbaraClara. Jag borde ha tänkt på att mitt lilla lilla inlägg skulle kunna spridas och bli gigantiskt. Det gjorde jag tyvärr inte. Hade jag vetat det hade jag nog formulerat mig på ett vänligare sätt. 
(Att flera stora bloggare blivit enormt mycket bättre på att länka har förresten också en del att göra med att, bland andra, jag lyfte den (otroligt känsliga) frågan för drygt ett år sedan, vilken också fick schvung och blev en snackis. Inte heller då var det särskilt blida ord jag använde mig av.)
 
Men jag hade ändå använt UnderbaraClaras namn. Liksom jag använder mig av Blondinbellas när hon, tex, gjort klumpiga uttalanden om transexuella som grupp, eller om det är något hos Lady Dahmer som jag vill motsätta mig.
 
Visst kan vi snacka strukturer tills vi kräks. Med förändringen sker när vi GÖR, inte sällan efter att ha blivit påminda om att förändring behövs. 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: L

Är glad att du tog upp det här med Underbara Clara, men fokuset kan bli lite konstigt i efterföljande debatten, som att det är Clara bara som är problemet när det liksom är ÄVEN hon som är problemet. Sen har jag inte själv känt hennes träning som så problematisk, mer stört mig på det piffade, sminkade när hon gräver i trädgården typ.

2013-05-22 @ 22:30:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0