målbilden

Nu är vi klara med ungarnas rum! 
Totalt jävla panka är vi, trots att det enda vi köpt i möbelväg är en säng. Det blev ingen solresa. Det blev två barnrum istället. Vilket känns bra. Än så länge. Men i december kommer nästa unge och till hen har vi inget rum. Hen måste sova i vårt rum tills hen blir typ 2 år. Vi har aldrig jobbat så, med tidigare barn. Båda har tidigt fått egna rum, helt enkelt för att jag blir för stressad av att ha sovande barn i mitt rum. Tänk om de vaknar när jag kommer och lägger mig! Precis när jag själv vill sova! Så vaknar de! Och det här med knullandet. Tänk om de vaknar när man precis ska till och, ja ni vet det där som ingen skriver om fast det också är så hiiiiimla naturligt...
Decemberbarnet (vi kan kalla hen för Jesus) kommer dock att få stå ut! Jag kommer också att få stå ut!
Och jag tänker att man kanske ändå inte är så jäkla knullsugen när man har tre barn? Eller? Någon med erfarenhet som kan uttala sig? 
 
Det kan nog va en god ide att knulla upp sig lite extra såhär nu medan man väntar i alla fall. Så att man har något roligt att tänka på åtminsone, när man ligger där med en liten pilt emellan sig och vet att det är väldigt länge kvar till nästa samlag. Så att man kan vila mot sina minnen så att säga. 
 
Gud nu fick jag lite ångest alltså... Inför det här med födandet. Avslaget. Tröttheten. Bebisen som ska va vaken hela nätterna. Nätter ensam med en bebis alltså....gud... Den ensamheten! 
 
När vi väntade vårt första barn fick vi, på allvar, själva RITA en sk "målbild". Jag minns inte riktigt vad jag målade, bara att det kändes smått töntigt att liksom MÅLA den själv, med kritor liksom! 
Så sedan dess jobbar jag med MENTALA målbilder när jag är dräktig. 
 
Här är min målbild med Jesusbarnet:
 
Det är sommar. Juli. Jesus är ca 7 månader gammal och en tjock och glad liten bebis. Hen har på sig vita kläder och hela vår trädgård är fylld av släkt och vänner som ska fira Namnfest med oss och Jesus. Vi har utformat en skitfin cermoni själva. De äldre ungarna är delaktiga på något sätt. Vi är alla lite slarvigt klädda och hela cermonin är väldigt enkel med typ papperdukar och köpta tårtor för vi har inte riktigt ork och tid att göra oss till nu när vi har tre barn och hur som helst har det ändå aldrig varit vår stil det där med perfektion. 
I slutet av cermonin spelar min kompis Elisabeth BoEves psalm på sitt dragspel. För vårt lilla Jesusbarn. 
När hen kom in i min mage var den den första låten jag tänkte på. Den bara dök upp i min skalle. 
Sen äter vi tårta och lilla Jesusbarnet sitter och storasystrarna kör runt med lilla Jesus i den blomsterklädda skrindan och massa barn skriker och skrattar och Elisabeth drar några låtar till på dragspelet. Vi är trötta men glada. Vi har läget under kontroll. Och vi har tre barn. Tre barn att älska. 
 
Fan vad fint. 
 
Kanske borde vi döpa hen till Jesus om hen har en snopp? Är inte Jesus ett jävligt coolt namn att ha?
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ninette

Har precis hittat din blogg via Nina Ruthström, och såg fram emot att läsa en massa spännande feministiska inlägg efter hennes rekommendation, även om jag inte alls höll med dej i dina påhopp på Underbaraclara (tycker som Nina R att det är skillnad på att kritisera strukturer och personer). Jag ställer mej bara frågande till om du verkligen är en renodlad feminist eller enbart är ute för att provocera efter att ha läst det här inlägget - är att jobba mot jämlikhet nånting som man enbart gör för sekulariserade svenska kvinnor? eller är det nåt som gäller ALLA kvinnor? också dom som har annan trosinriktning än man själv? Min sorts feminism innebär att jobba för jämlikhet och respekt för all sorts olikhet och det innebär också religion. Jag tycker ditt inlägg är respektlöst mot kristna och kristet troende. Det känns som att du använder namnet Jesus och annan kristen symbolik (t ex ordet jesusbarnet och psalm) bara för att låta cool och som att du minsann vågar säga saker som andra inte vågar och i den kontexten blir det respektlöst.
Som sagt: som jag ser det skall man ha respekt för andra som feminist, också om dom har en annan tro än man själv. Hade du publicerat det här inlägget om du t ex hade använt namnet Mohammed istället för Jesus (och jo, jag vet att du började med hela jesusgrejen för att det var ett decemberbarn ni skall få, men ponera att du nu av nån anledning associerade till mohammed i stället) och muslimsk symbolik? eller någon annan religions symbolik?
(Om du vill provocera riktigt rejält så kanske du borde kalla ungen Jesus Mohammed Buddha Hitler eller nåt sånt!)
hälsningar från en feministisk hemmafru i Finland ;)

Svar: hm. Jag har kallat mig feminist sedan jag var 15 år. Gick linjen "feministiska studier" på Kvinnofolkhögskolan i Gbg 2006-2007. Och våra toppalternativ vad gäller namn på en son är faktiskt Jesus eller Ewindar (ett kurdiskt namn). Jag gillar Jesus alltså, på riktigt. Jag är inte ironisk.
jenny persson

2013-05-22 @ 19:57:35
URL: http://www.familjenbahne.com
Postat av: Ninette

aha, okej, då förstår jag bättre. Det lät bara ironiskt när du drog in ord som psalm och jesusbarn och sånt. Jag var tydligen lite fördomsfull för ofta när folk (speciellt såna som gillar att provocera) skriver liknande som du så och använder kristna ord så menar dom inte allvar, utan är ironiska. Har hänt rätt så många gånger, och jag blir lika irriterad varje gång på dubbelmoralen i att folk nog kan racka ner på kristna men byter man ut orden mot mohammed etc så blir dom plötsligt tysta! Jag bara läste ditt inlägg ironiskt, antagligen av den anledningen plus ditt sätt att beskriva en namnceremoni som lät som en ironisk "take" på en kristen ceremoni. Jag måste till och med visa det för min man som såg på inlägget med samma ögon som jag och då tänkte jag att äh, jag försöker att säga till alltid när nån säger nåt rasistiskt i min omgivning så nu skall jag säga till nu också. Men jag är glad att jag hade fel, tack för ditt svar! :)

Svar: Vi har haft namncermonier för båda våra andra barn och vi gifte oss borgerligt eftersom vi båda har gått ut svenska kyrkan, pga deras ständiga diskriminering av homosexuella. Men det ska ju inte troende kristna lastas för, tänker jag. Namnfesterna har vi för att fira våra barn och för att ge dem faddrar. Det är mycket som är fint med kristendomen och den svenska kyrkan och vi hade gärna varit med om det inte vore för det där med synen på homosexualitet. Istället gör vi lite som vi tycker när det kommer till "dop" och bröllop.
jenny persson

2013-05-22 @ 20:48:55
URL: http://www.familjenbahne.com
Postat av: Katja

Har ni funderat på att låta barnen dela rum? Till exempel den yngsta av de stora barnen och bäbisen, när hen har blivit så stor att det känns aktuellt att flytta ut från ert rum? Eller de två större? Vi har bara ett barnrum i huset, och avser att minst två barn får dela det när vi har skaffat syskon till vår 2,5åring, eventuellt flera om det blir flera. Min man är uppvuxen med att dela rum med sina syskon i olika konstellationer ända up i tonåren, och tycker att det har funkat utmärkt. Relativt små barn kan ju till exempel sova i samma rum, och ha ett annat rum som lekrum, så gör min svågerfamilj med sina flickor, och det funkar också utmärkt. Det finns ju många sätt att lösa situationen som inte innebär att du mot din vilja måste ha kvar en bäbis i ert rum, när du upplever att det stör dina antagligen redan störda småbarnsföräldersovrutiner.

Svar: Våra två stora barn har delat ett rum på 9 kvm de senaste tre åren och nu kände vi att de MÅSTE få varsitt eget. De är födda med relativt kort mellanrum (2 år) och beroende av varandra på ett väldigt fint sätt, men på vissa sätt tror jag att det hämmar dem också. Nu börjar den stora i förskoleklass till hösten och vi har sedan en tid tillbaka känt ett behov från hennes sida att kunna stänga dörren om sig och komma ifrån lite av det ansvar hon ofta får ta för sin lillasyster. Nu hade vi möjlighet att bygga ett litet rum på vår hall på övervåningen, men efter det har vi inga fler rum att göra sovrum av så nästa steg blir att bygga ut huset. Jag delade också rum med min bror väldigt länge som barn och det var fint och jag är glad att vi fick göra det. Men som storasyster var det SKÖNT den dagen pappa satte upp en skiljevägg i rummet också :)
jenny persson

2013-05-23 @ 10:56:41
URL: http://www.alltommittalterego.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0