jag mår dåligt av twitter

Har gått och tänkt och tänkt på det här med min motvilja för Twitter och i vissa fall Facebook. Instagram har jag inte och det är nog tur det.

Varje gång jag pratar med Nina om det här så anklagar hon mig för att vara styrd av jantelagen. Menar att min motvilja för Twitter och andra sociala medier har att göra med att jag tycker folk är töntiga som "tror att de är något" osv.
Jag älskar att ha en vän som man kan ha såna diskussioner med. Få av mina vänner har nog utvecklat mig så mycket som Nina, eftersom hon är den enda som vågar ifrågasätta och utmana min hjärna.

Alla är ju styrda av jantelagen och på många sätt är jag det, vilket jag är medveten om.
Men efter mycket tänkande hit och dit har jag nu kommit fram till att mina komplicerade känslor inför Twitter främst, beror på något annat.

Eftersom typ alla har Twitter är det ju svårt att skriva om det utan att låta dryg och skriva folk på näsan.
Därför ska jag nu för säkerhets skull skriva att detta alltså är MINA KÄNSLOR inför det hela. Inte därmed sagt att det ÄR så.

Jag blir liksom nedstämd varje gång jag loggar in på Twitter och även i vissa fall Facebook.

Jag blir nedstämd av den nyblivna singelpappan som lägger upp bilder hela tiden, på precis allting han gör. Allting han gör gör han ensam och inget filter i världen kan dölja det. Jag mår så jävla dåligt av hans ensamhet och hans desperata rop efter någon som kan lindra den ensamheten åt honom.

Jag mår dåligt av det orimliga bekräftelsebehov som inte heller kan döljas bakom vissas tweets. Alternativt jävligt stora egon, men bekräftelsebehoven är värre.

Jag mår dåligt av hon som aldrig är glad på Facebook. Alltid sur, missnöjd över något, ensam hon också.

Jag mår dåligt över de som är med hela tiden. Vart man än tittar så är hen där. För det vittnar om barn som inte får den uppmärksamheten de förtjänar. Det vittnar om ett nästan maniskt begär efter att alltid vara med, synas och VÄXA.

Jag mår dåligt av folks smörande för varandra på Twitter. Och jag mår dåligt av för mycket PKighet. Jag mår dåligt av klumpighet också.
Men när LD kritiserar Blondinbella och sedan blir kritiserad för att ha kritiserat och jag känner ett behov av att kritisera de som kritiserat LD för att hon kritiserat BB, då mår jag dåligt. Orkar inte mer. Och inte på ett drygt, oooo ooooorka! sätt utan på ett helt uppriktigt jag orkar inte.

Ibland när man kliver in på Twitter och Facebook så känns det som att man kliver in bland massa nakna människor. Här sitter vi så långt ifrån varann med feta datorer emellan oss och jag slungas RAKT IN i deras själar. Jag tvingas ta del av sådant jag inte VILL ta del av, eller, inte ORKAR ta del av. För jag vet inte vad jag ska göra.

Efter varje gång jag som själv dragit in i något, kanske skrivit en tweet som retweetats av LD eller skrivit en roligt inlägg på FD som gillas av sjukt många eller som nu med Gotlandstrosorna och pillren, så känner jag mig smutsig.
Ja. Smutsig är rätt ord. Jag känner mig smutsig för att jag dragits med i något som jag faktiskt på inga sätt vill vara en del av. Just för att jag inte orkar.
Varje gång jag blir regelbunden i bloggen så ökar antalet läsare. Jag rycks med. Blir besatt. Måste skriva varje dag. Måste vara bra. Måste växa VÄXA VÄXA! Och sen ba så orkar jag inte mer. Och måste göra uppehåll några veckor. Så att de där nya rinner av och bara de trogna stannar kvar.
Jag hatar mig själv när jag blir sån där. Som sitter och kollar efter kommentarer och antal besökare. Som kollar Twitter hela tiden i rädsla att MISSA något. Missa något att KUNNA göra sig hörd över. Missa en CHANS!
Och så kommer helgen och hela Internet saktar av och till och med de mest besatta håller emot lite och jag stänger ner helt och på måndagen vill jag inte öppna datorn igen. Jag orkar inte.

Jag mår liksom inte bra av det där. Jag mår dåligt. Det sättet JAG upplever sociala medier får mig att må dåligt.

Det som ändå drar mig tillbaka till datorn hela tiden, det är ju lusten att skriva. Det kan vara ilska, eller lusten att förändra också. Men oftast är det bara Lusten Att Skriva.
Jag skulle DÖ om jag inte fick skriva.
För mig är Orden viktigare än något annat och där skiljer jag mig ju från de bloggare som drivs av lusten att förändra samhället. Jag har absolut det drivet också, men det är inte det främsta. Mitt främsta driv är att få skriva. Sätta ihop ord. Sätta ord på sådant som jag tänkt.
Och det är troligen också därför jag värnar om mina ord och dess sammansättning på ett helt annat sätt än tex Nina.

Blir ni ledsna när ni läser det här? Ni som använder Twitter, Instagram osv? Känner ni att jag drygar mig?

Jag och Nina brukar även prata om att vi definierar oss på olika sätt. Man kan definiera sig på ett positivt sätt, genom att inspireras av andra och tänka "så vill jag också vara/bli/göra/whatever". Eller så jobbar man som jag, lite mer on the dark side och definierar, eller SKAPAR, sig själv utefter hur man INTE vill bli.

När jag ser alla de där ledsamheterna på de sociala medierna så tänker ju jag "sådär vill jag inte bli". Det är inte lyckliga människor, de mår inte bra och därför är det osmart av mig att gå den vägen.
Och därför blir Twitter aldrig något för mig. För jag vet inte om nån jävla twittrare är lycklig.... De är i alla fall inte många. Eller så har jag bara ett jävligt dåligt föde..

Jonas Gardell är nog lycklig. Han ser Twitter som sitt jobb och med jämna mellanrum släpper han små böcker med sina bästa tweets och tjänar på så sätt pengar på sin Twitter. Han såg nog också det destruktiva och valde att försöka göra något bra av det. Och han kan ju göra det också, eftersom han har möjligheten och ett fett namn.

Det händer att jag mailar. De där ensamma människorna. Frågar om vi ska hitta på nått eller om jag kan göra något. Att jag förstått att det inte står rätt till.
Men de blir ju bara fler och fler. Och jag har ju mitt. Min själ att vårda.
Rollen som allas bästa vän och psykolog är en roll jag avsade mig för över tio år sedan därför att den åt upp mig.
Jag KAN INTE hålla på.



Kommentarer
Postat av: Maria Engelwinge

Jag blir inte ledsen, jag känner igen mig. Väldigt mycket. Numera har jag bara min blogg, skriver nästan aldrig något på fb. När min blogg började bli riktigt välbesökt tog jag en lång paus, av samma anledningar som du. Nu har jag tappat de flesta av mina läsare och det gör ingenting. Jag kommenterar knappt hos andra heller längre. Internet kan lätt bli en uppmärksamhets- och bekräftelsekarusell som kan vara svår att hoppa av. Jag vill inte ens fresta mig själv med den kicken, den blir som vilket annat drogberoende som helst till slut.

2013-05-02 @ 15:14:43
URL: http://blogg.passagen.se/flybaby/
Postat av: Julia

Odelat medhåll från mitt håll. Jag loggar in på facebook en gång i kvartalet och blir nedstämd. Har inte twitter för jag behöver inte fler diskussioner att ta eller fler att tycka synd om och jag orkar inte instagramma. JAG VILL INTE. Jag mår övervägande dåligt av de medierna och har nog med min bloggångest, liksom. Skönt att det finns folk som orkar men också skönt att det finns fler som jag.

P.s. Jag tänker på dig varje gång jag sätter i mig onyttigheter. Tänker att jag ska lära av dig. För jag är uppriktigt ledsen över DIN diabetes. Att det ska vara så svårt att lära av andra. Har inte avstått en enda gång hittills men någon gång kanske det händer. Isåfall är du inspirationen. D.S

2013-05-02 @ 18:31:06
URL: http://aliaslillamy.blogg.se
Postat av: Petra

Bra blogg!

2013-05-04 @ 10:56:50
URL: http://petraelisabeths.blogg.se/
Postat av: Greta96

Kom hit via LD och här stannar jag! Långa inlägg som ändå är bra, yey:D

2013-05-05 @ 18:47:53
Postat av: Johanna

ALltså, jag håller inte med,, eller jag menar nog känner inte igen mig själv.
Jag började blogga för mig, var inte många läsare i början å de som sen läste när de växte var folk jag kände.
Jag tror det uppfattas som bekräftelse men för mig gör det sak samma. Det enda jag kan störa mig på ibland är när jag ber om ngt på tex bloggen å dt är tyst, har aldrig varit ngn kommenterare själv, då för några år sedan jag mer upplevde att man kommenterade för att synas hos andra å det gör mig liksom sak samma om de kommer eller inte.
Som mest ibland har jag 400 läsare och ibland dalar det, så har det varit de 4-5 åren.
om jag är deppig, det är svårt eller så då är dom mer frekventa men unkar livet på går de inte in lika ofta.
En period för 4 år sedan när jag hade så många dagligen ville jag ha mer å mer, men sen tyckte jag det blev så jobbigt att känna att man var tvungen att leverera.
Å det var då jag kom fram till att jag har och kommer alltid blogga för mig å släkt och vänner som bor långt borta kan hålla sig uppdaterad. De som vill är välkona liksom.

På facebook är det sak samma om jag får 1 like eller hundra.
Jag gillar fejjan för man kan kommentera strunt, heja på varann osv.
Fejjan är inte en allvarlig eller seriös plattform, där är dt lite som att vara i skolan eller på fritidsgården, man hänger runt lite, minglar, hejar, snackar lite å inget mer med det.
I bland blir det kontakt med ngn man inte sett på länge å ibland med kompisen man träffade samma dag.
Kravlöst...

typ lite så tänker jag. Men jag förstår vad du menar också.
Å jag tycker synd om dom som mår dåligt och liksom känner de måste leverera eller blir ledsna om ingen gillar bilden på deras frukost. typ..

2013-05-06 @ 14:59:14
Postat av: Johanna

Vill bara tillägga att jag har långt ifrån 400 besökar nu för tiden. Då jag varit lite trött på bloggen. Så nu har jag ca150 st när jag är aktiv. Vilket jag ändå tycker är många som läser min lilla egoblogg som handlar om mest ingenting.

Svar: din blogg handlar inte om ingenting! den handlar ju om allt som är viktigt i livet!
jenny persson

2013-05-06 @ 19:35:37
Postat av: LillaTanten

Känner igen mig...bloggar om bara "småttigheter" ur mitt eget liv lite då och då men drömmer ibland storhetsvansinnesdrömmar om att bli som LD och andra, som VET och KAN och är så himla insatta och så himla duktiga...och få tusentals läsare och tjäna pengar på min blogg...men så inser jag att jag oooorkar inte. Jag har nog med att vara jag, jag kan inte vara den stora upplysaren så det får de andra sköta :)

2013-05-12 @ 20:13:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0