Intör det 1:a aurorasamtalet

I eftermiddag ska jag på mitt första aurorasamtal inför kejsarsnittet som jag önskar mig i december. 
Min man ska inte gå med den här första gången utan jag ska gå själv. Prata med en barnmorska jag inte tror att jag har träffat förut.
Det känns...lite onödigt eftersom jag ju vet att jag inte kommer att kunna dela med mig helhjärtat av mina funderingar och tankar, eftersom jag känner att jag måste vara stenhård och inte tveka på rösten en sekund, för annars riskerar jag ju att INTE få snitt. 
Målet med samtalen är ju för MIG att de ska inse att kejsarsnitt, för min del, är fullständigt nödvändigt. Det finns inga alternativ liksom, för MIG. Och det måste ju jag förmedla. 
Dock vet jag ju att målet med samtalet för DEM är att hitta svagheter i mitt resonemang så att DE ska kunna övergå min önskan och "döma" mig till vaginal förlossning..Eller, hitta svagheter i mitt resonemang och på så sätt kunna övertala mig till vaginal förlossning. 
 
Jag har gått på aurorasamtal förut, efter min vaginala förlossning. ETT samtal fick jag då, med barnmorskan som hade förlöst mig, så jag kunde ju på inget sätt framföra min kritik eftersom jag var rädd att såra henne, plus att jag var 22 år och nyförlöst då. Hormonell så att säga. Det samtalet ledde ju till ingenting. Jag var lite smärträdd när jag gick därifrån som när jag kom. Men det är klart, då hade de ju ingenting att sträva mot. Inget kejsarsnitt att försöka undvika. Då var skadan (för min del) redan skedd så att säga. 
 
Idag lär det bli lite mer anlägeläget från deras sida och lite mer hårt från min sida. Skriver om hur det gick ikväll. 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hundmorsan

Det går bra ska du se. Jag var på 5-6 aurorasamtal innan mitt snitt. Stå på dig bara, ingen kan tvinga dig att föda vaginalt. Själv hade jag förhoppningar om att klara det, men jag insåg ganska fort att det inte skulle funka för mig ännu en gång. Lycka till!

2013-05-24 @ 11:00:27
URL: http://www.iskallenpmia.blogg.se
Postat av: Julia

Jag önskar dig ett snitt av hela mitt hjärta!

2013-05-24 @ 12:45:20
URL: http://aliaslillamy.blogg.se
Postat av: Johanna

Du kan tveka och vela hur mkt du vill. Säger du du i v 36 att du vill ha snitt måste de ge dig det. Din rättighet. Förlossningsrädsla behöver man inte ens förklara. Jag har inte ens behövt gå på Aurora samtal denna gång. (Även om jag inte bestämt mig) Var på två med förra men andra mötet ville jag boka in.. Hon var bra jättebra och försökte inte alls pusha.

Så tråkigt att du fått den känsla du har sen tidigare. Hoppas det känns annorlunda efter idag.

Har så mkt jag vill skriva mer om allt du skriver. Speciellt amning. Men är trött och en bebis som inte riktigt mår bra så jag läser och njuter att du verkligen kommit igång även om vi inte alltid tycker samma.

Men snabbkommentarer:
Bra debatt om UC du startat. Vet inte riktigt vad jag står själv men du lyfter verkligen något här.

Ang amning där tänker jag, måste du bestämma dig nu innan?
Min amning på förra var en amning från helvetet, jag som var så stursk under grav p sa jag skall prova men inte känna mig dålig om det inte går kämpade i nästan 11 v fast jag såg att ungen mådde toppen av ersättning å mannen gillade att mata å tog matpasset kl 4 varje matt för han tyckte det var mysigt.
Men tillslut gav jag upp. Mådde genast bättre.
Efter det kände jag, tänker inte ens försöka amma nästa. Vill inte hamna i det här igen. Att jag själv inte kan sluta när det inte går Utam att må dåligt.
Men nu sen jag blev gravid känner jag också, jag vill prova. Men det viktiga är att bearbeta mig själv att inte hamna i prestige hos mig själv om det inte går.
Så jag lämnar det öppet. Men pratar med min man att han skall våga ta upp med mig om det sen inte går och hans er att jag mår dåligt och ändå vägrar ge upp.

En dag i taget liksom.

Ens sista grej, tänkte ang bebis å rum osv. Har ni inte som en liten hall på övervåningen när man kommer upp för trappan?
Tänker om det är så att ni stör varann, min bebis behöver jättestörd när vi gick å la oss när hon ännu sov i vårt rum. Vi väckte henne varje kväll.
Tänker att Jesus kan ju somna i ert rum tex er säng å sen när ni går upp å lägger er kan ju spjälsängen stå där i "hallen" då får alla vara lite i fred. Kanske tom att bebisen utan problem kan somna där redan tidigare på kvällen å snusa gott till ljudet av er på nedervåningen.
Bara en tanke jag fick när jag läste.

Trevlig helg.

Svar: Jag vet att ingen kan bestämma över mitt snitt. Men Pernilla Åberg vill gärna ge sken av det. Innan jag blev gravid pratade jag med henne och sa att jag skulle vilja ha kejsarsnitt när jag väl blir gravid igen. "Du får aldrig kejsarsnitt, vi har precis dragit åt stadgarna rejält för det" sa hon. Bara en sån sak får mig så jävla förbannad och provocerad att jag vill ha snitt bara därför :)
Hur står det till med din bebis egentligen? Vad vet man och vad vet man inte? Jag har inte velat kommentera det där, för jag tycker det är svårt. Jag vill liksom inte "beklaga" ett barn som ev inte är "normalt", även om jag såklart kan beklaga all den oro som jag antar att ni får gå igenom, Så jag håller mig kvar till mitt "grattis" kort och gott.

Vi har precis gjort ett minilitet barnrum åt Ebba på det som tidigare var hallen. Så vi har verkligen ingen plats alls åt lilla Jesus. Livia var också sådär otroligt lättväckt, medan Ebba stensov vart som helst, så jag hoppas det blir en sån unge till :)

När föder du nu igen? September?
Ha en fin helg ni med!
jenny persson

2013-05-24 @ 18:25:55
Postat av: Sandra på Stökboet

Hej Jenny!

Hoppas det går bra på ditt samtal med MVC. Jag ville bara säga att jag verkligen tycker att du verkar så sjukt smart och att du så uppenbart har förmågan att reflektera och lyfta viktiga frågor. jag har inte riktigt vågat kommentera på din blogg, för jag är lite rädd för dig ;) Ta det som en komplimang.

Jag håller självklart inte med dig om allt ( det vore väl konstigt?) men du skrev en sak för några dagar sedan som jag verkligen håller med om. Det är att vi som är lite skolade i feministisk teori måste sluta att BARA prata om strukturer. Ingen jävel fattar vad strukturer är, plus att strukturerna upprätthålls av individer. Det jag skulle vilja uppnå är att fler män börjar problematisera och framförallt vara personliga med hur de väljer, påverkas och lever i ett patriarkalt samhälle. Tror att vi måste få över fler män på vår sida (och det i sig är ju sjukt sorgligt) för att få gehör. Män generellt lyssnar inte på kvinnor och framförallt inte på feministiska kvinnor. Så för att få gehör behöver vi få fler män att bli feminister. Vad tänker du om det?

Hoppas du har en fin fredagskväll.//Sandra

Svar: Haha, detsamma! Har inte riktigt våga kommentera i er blogg heller, men jag läser den! Det här med Clara är egentligen inte min stil och hade jag fått välja vilket av mina många inlägg som skulle bli stort hade jag helt klart valt ett annat. Nu är jag för evigt "brunheten med röven" och det är lite sorgesamt på så sätt att jag de senaste åren ägnat nästan alla mina texter åt att försvara sådant som anses kvinnligt och puffat för att vi måste kritisera MANLIGHETEN nu och sluta att hela tiden "vara på" kvinnor som vi ständigt anser behöver förändras/förbättras. Men jag är ändå glad åt debatten kring Clara, för den är ju också viktig. Men jag är helt klart med dig om att fler män behöver bli feminister. Mansrollen behöver stötas och blötas liksom kvinnorollen har stötts och blötts de senaste 100 åren. Samtidigt tror jag att det är på gång. Den manliga könsrollen är på gång att förändras, tror jag, i alla fall mellanklassens mansliga könsroll, mycket tack vare alla mediagubbar som plötsligt blivit mjukisar hela bunten :) Vet inte om jag tycker det är sorgligt att vi behöver få med oss männen. Det är ju de som liksom BÄR patriarkatet (jag hatar att tala om kvinnor som BÄR patriarkatet för jag tycker inte att det är så. Mer om det en annan gång) och de som har makten att grundligt göra slut på det... Hoppas ni har en mysig fredagskväll ni också på Stökboet!
jenny persson

2013-05-24 @ 19:34:56
URL: http://stokboet.wordpress.com/
Postat av: Anonym

du har gjort något oerhört stort och modigt, alltså det att du vågade kritisera bloggvärldens heliga maria. inte ens LD (som annars bufflar över personer både här och där) vågar göra det. you go brunheten!

Svar: tack. känns skönt med lite pepp också, bland alla arga underbaraclara- fans! :)
jenny persson

2013-05-24 @ 20:38:34
Postat av: AC

Åh stå på dig. Jag födde vaginalt nere på lassis och det slutade ju med KATASTROF. Länge gick jag runt och sa at jag hade en fantastisk förlossning, herregud barnet ÖVERLEVDE ju. 2,5 år senare och jag är på väg mot min andra operation av snippan och det känns lite bittert.

Svar: hu! Jag dras ännu med några småskador från min vaginala förlossning (det är 6 år sedan..) och det är ju helt jävla sjukt att man ändå talar om kejsarsnitt som det "farliga" och vaginalt som det "bästa". Lycka till med operationen!
jenny persson

2013-05-24 @ 20:52:53
Postat av: Johanna

Åh den där P Å gahhhh skulle kunna skriva en uppsats om henne men konstaterar bara att hon är en mkt liten människa i mina ögon. Å då har jag aldrig pratat KS med henne eller varit hennes patient. Men hon se med för att lära sig på mitt UL i ons då min läkare från Huddinge var nere. Å jisses säger jag bara.., hon har Inge feeling alls. Som en elefant som bufflar fram. Å saker hon kläcker ur sig. Hon kanske har IQ men EQ ifrågasätter jag.
Pmar dig ngn dag ang bebisstatus. Vi lever men vet inte så mkt mer än att alla kromosomer ser bra ut men den beter sig inte normal i magen. Just nu har den inte lust att röra på sig.
I aug är det dags.

2013-05-24 @ 21:54:45
Postat av: Fanny

Hur gick det idag då??!! Nyfiken :-)

Svar: det gick bra! ska skriva om det sen. Men ingenting är spikat än. Dock har de gjort väldigt klart för mig att det är JAG som bestämmer. och när jag får sånt här jävla trevligt bemötande blir jag nästan sugen på att testa lite vaginalt ändå.. :) Men nej. Snitt blir det och det var skönt att prata om det med kunnig personal så att säga!
jenny persson

2013-05-24 @ 22:05:18
Postat av: Fanny

Snacka om att man är FB skadad... Ville göra en 'gilla' åt din kommentar, men se det gick inte :P! SKÖNT att det kändes så bra! Jag vet att du skulle skriva om det, men jag kunde inte vänta! :D kram

2013-05-24 @ 22:44:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0