Fc gute och snopparna

Idag har Gotlands enda feminist upprörts över det här  
 
Under Almedalsveckan passar man på att nyinviga Gotlands "arena" Gutavallen genom att låta ett gäng "kändisar" spela fotboll mot ett gäng "gotlandskändisar". Hurtigt!
Det är fotbollsklubben Fc Gute (som för övrigt bara har ett lag där damer får spela och då är det ett blandat lag med både herrar och damer) som står bakom arrangemanget och tyvärr verkar det som att det gick lite fel när de försökte tänka. 
I "tvlaget", vilket tydligen är startat av hård, hårdare Ekwall, finns bara män. Lite komiker, lite idrottsstjärnor, lite tvfolk, någon politiker. I "gotlandskändislaget" finns två kvinnor med. En av de två kvinnorna är en skitgrym fotbollsspelare som spelat en himla massa landskamper. Den andra är vår landshövding som jag misstänker inte spelat särskilt mycket fotboll alls. Av 38 spelare är alltså 36 män och 2 kvinnor. 
 
Jag tycker det är lite uppseendeväckande med tanke på att det handlar om en nyinvigning av Gotlands bästa fotbollsplan (utgår jag ifrån? Landslaget brukar övningsträna där inför landskamper) där både män och kvinnor i normala fall spelar fotboll. När man väljer att låta 36 män och 2 kvinnor invigningsspela på planen så ja... Tydligen är jag den enda på Gotland som tycker att laguppställningen är orimlig. 
 
I en kommentarstråd på FB är jag den enda som ifrågasätter detta. Precis som jag var den enda som vågade ifrågasätta när Pigge Werkelin presenterade en ny superstyrelse till sitt senaste superprojekt och samtliga i styrelsen var medelålders män (eventuellt att en var kvinna. Hon fick i såna fall hålla i kameran och syntes inte på bilden). Här på Gotland bråkar man inte om småsaker förstår ni. Här är alla glada och positiva och gör allt för att Gotland ska Se Bra Ut utåt. Hurtigt! 
 
Jävla skit. Jag flyttar fan av snart. 

Kommentarer
Postat av: Natalia

Naj naj, vi är fler som stör oss. Flytta inte av, då blir vi ju ännu färre som ser "småsaker"!

2013-06-18 @ 10:42:48
Postat av: AnnaCarin

En med snippa! Där tog de allt i. Nä flytta inte! Vi är som sagts ovan fler!

2013-06-18 @ 21:51:33
URL: http://365eko.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0