vilka fel gör ni??

OBS: SKRIVET IGÅR, ONSDAG:
 
Imorrn åker vi. 
Jag har tyckt det har varit lite svårt att vara snäll på senaste. Såhär vid  28 års ålder har jag äntligen börjat förstå mig på hur min hjärna fungerar så nu vet jag att när jag mår lite dåligt, är orolig eller liknande, så blir det svårt för mig att vara snäll. Jag blir sur och lite missunnsam. Tycker att de allra flesta andra människor på jorden är idioter. 
Och så har jag känt ganska mycket på senaste. 
Idag kom jag på att det måste bero på den här inre pressen jag känner och har känt de senaste veckorna sedan vi fick höra att vi skulle upp till Karolinska. 
 
Ja för det blir ju en press eftersom det är MITT FEL om det är nått fel på BoEve där inne. Det är MIN diabetes. JAG som var dum att bli gravid innan jag hade ordning på värdena. JAG som inte lyckats få ner värdena tillräckligt snabbt och JAG som suger på att ta hand om min kropp. Alltså: MITT FEL om det är något fel på vår bebis. 
Jag kommer ju att hata mig själv om det skulle va nått. 
 
Jag misstänker att den är stor. Dels för att magen är så stor redan och dels för att jag nu har känt någon liten liten kick, men det mesta jag känner är låååångsamma rörelser, som om det är en valfisk som sakta snurrar runt i min mage. Det kan ju bero på att den är för stor för sitt utrymme. Eller på att den inte orkar uppbåda snabbare rörelser pga typ hjärtfel. Ja ni hör ju. De positiva tankarna byts sakta ut mot PANIIIIIIK. 
Men, som min ljuvliga barnmorska säger, nu pressar jag in allt det där i en liten box som jag inte tar fram förrens imorgon em runt 15 när vi vet hur det står till. Boxen är ganska sprängfull får jag säga. Och jag måste verkligen ANSTRÄNGA MIG för att hålla skiten inne. Och därför tycker jag att det är svårt att vara snäll. Förutom mot mina barn. Jag älskar mina barn. 
 
Igår kom de hem efter 3 dagar i Sthlm med sin pappa. Och både igår och idag har vi bara existerat här hemma. Som en stor mjuk atom har vi suttit ihop och liksom bara levt här. Plockat körsbär, bigaråer, vinbär, jordgubbar, smultron och potatis från vår egen trädgård. Lagat mat ihop. Hjälpts åt att ta bort spindelnät från fasaden. Sett Trassel. Badat i pool. Hela tiden tillsammans. Ständigt samtalande. Jag älskar dem så det gör ont. 
 
Det är så lustigt tycker jag. För varje gång jag skriver ett inlägg om flickor som är kritiskt. Tex om flickkläder, eller hur omgivning och samhälle bemöter flickor, så är det idel hurrarop i mitt kommentarsfält. Alla är liksom överrens om hur det LIGGER TILL med flickor. Vilka fel som görs. Vad man kan göra för att göra saker och ting bättre. 
Men varje gång jag skriver om pojkar får jag alltid samma respons: men MIN pojke är inte alls så. 
Då heter det att jag generaliserat för mycket. Att inte ALLA är likadana. Osv.
Som om jag inte fattar det liksom. Men, precis som när jag skriver om flickor, så generaliserar jag. 
Jag får också slängt till mig att jag faktiskt inte har söner, så jag vet inte hur det är. 
MEN HALLÅ! Vi som tror på genus och könsroller tror väl ändå inte att det är särskilt stor skillnad på barnen? Barn är ju barn före kön. Och grejen är att jag VET en massa saker om KÖNSROLLER och könsroller drabbar alla barn. Allra hårdast pojkar skulle jag vilja påstå. 
Och det där att många pojkar är så jävla fucked up och inte klarar sig på långa vägar lika bra i livet som flickor/kvinnor (hälsomässigt, skolmässigt, sexmässigt, relationsmässigt osv osv osv) måste ju bero på något. Visst kan vi skylla på samhälle och ideal och normer och dagis och fan och hans moster. Men vi är ju dumma om vi helt lyfter allt ansvar från föräldrarna. Även vi som faktiskt ÄR intresserade av och medvetna och könsroller GÖR FEL, så är det bara. 
 
Och jag har svårt att förstå oviljan att ta ansvar för det. Vilja att erkänna brister. Jag själv grälar ju med mig själv VARJE DAG över fel jag gjort och gör som fuckar up mina barn fullständigt könsrollsmässigt. 
 
Fel jag gör och gjort, könsrollsmässigt, vad gäller mina barn:
* Mitt ena barn är, enligt mitt tycke, lite väl intresserad av sitt eget utseende. Nu märker jag visserligen att detta avtagit när hon har sommarlov och förstår att mycket av det kommer från kompisar och dagis, men ändå. Hennes utseende har helt klart bekräftats för mycket och på fel sätt
* MItt andra barn har pojkar som norm. Hon "gillar inte tjejgrejer". Nu när hon slipper dagis och kompisarna därifrån märker jag dock att detta också avtagit, idag ville hon tex ha ett par rosa stövlar, men ändå. Någonstans har hon helt klart snappat upp att "tjejighet" är lite mindre värt. Vilket kan bli problematiskt. Eftersom hon är en tjej.
* Jag har väldigt duktiga och "väluppfostrade" barn. Äldre människor älskar dem eftersom de aldrig är "för mycket". Det är inte ett gott tecken tyvärr. Jag tror att jag har dragit för tighta gränser och uppmuntrat "lydighet" på ett sätt som varit rakt dåligt. Eventuellt lever de båda i tron att de är MINDRE älskade när de gör "dåliga" saker, vilket de därför väldigt sällan gör
* Båda två är bekräftelsetokiga. Det är många barn och många vuxna också. Jag hade önskat att det inte var så. 
 
För att dra lite. 
Så. Vilka fel gör ni och har ni gjort med era barn, könsrollsmässigt?
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Julia

Hoppas verkligen att allt går bra. Du förtjänar lite lugn och ro. Jag kan verkligen känna igen mig i "det är mitt fel"-tänket och det spelar ingen roll att andra försöker säga annorlunda (fast du fattar att det inte är ditt fel va - du är drabbad av detta.) Men det är svårt att bortse från de egna valen som lett till en situation när de är just ens egna. Håller tummarna för er.

Angående inläggen om pojkar och deras roll och pojk-föräldraskap så förvånar det mig att du får så mkt mothugg. Generalisera är ju vad en gör när en påpekar strukturer och könsroller...
Som pojkförälder är det superviktigt att kunna självransaka ideligen, att kunna läsa inlägg som dina utan att gå i försvar och ständigt göra medvetna val. Jag har inte läst dina inlägg så noga utan har bara "skummat" och konstaterat att du är klok. Självklart vill vi föräldrar hela tiden påpeka att just våra ungar är annorlunda men vi måste lämna utrymma för att vi inte är fullkomliga föräldrar och som sagt: självransaka. Att vara pojkförälder är att ständigt vaka över deras mjukhet och empati för att forma morgondagens män, och de måste vara något annat än dagens män! Vi måste lyckas! Och för att lyckas behövs ett stort mått ödmjukhet inför texter som dina.

2013-07-11 @ 11:50:28
URL: http://aliaslillamy.blogg.se
Postat av: BLIXA - det blir jävligt tyst i skogen om bara de vackraste fåglarna sjunger

Ända sedan du skrev om det här för första gången har "en pojkmammas bekännelser" legat som ett draft på bloggen och jag ska skriva det men det låser sig totalt för mig när jag ska skriva.

Dels är min äldsta rätt stor och han kommer läsa vilken dag som helst nu och jag funderar på hur mycket jag ska lämna ut honom på bloggen. För visso kan jag ta bort inlägget senare när han är större. Jag funderar mycket på att varför det känns som en så personlig grej att skriva om sina söner, att det lätt blir integritetskränkande. Ses pojkbarn som mer "unika individer" än fickor? För flickor är det ju så jäklans lätt att generalisera kring? Beror det på att jag bara har pojkar? Jag vet inte...

Sen är det så svårt den här balansen för min son är verkligen inte "väluppfostrad" i klassisk mening och det vill jag inte att han ska vara heller. Han är en tänkande, ifrågasättande och kritisk liten människa och det vill jag att han ska fortsätta vara även om det inte alltid uppskattas av omgivningen. Men samtidigt får det inte bli för mycket så att blir "pojkar är pojkar-tänk" för det går jag inte med på.

Jag var tokblyg, rädd och tillbakadragen som barn, jag tog ingen plats alls och det var hemskt och något jag varit tvungen att arbeta med massor. PÅ det sättet är det svårt för mig att relatera till min äldsta son eftersom han är precis tvärtom - glad och social och utåtriktad. Eftersom han är pojke växer han upp under helt andra förutsättningar än vad jag gjorde och där jag behövde uppmuntras behöver han snarare begränsas och jag är så sjukt rädd för att "förstöra" honom. Jag är rädd för att begränsa honom för mycket för egentligen vill jag bara stå och heja på och skrika åt honom att skita i allt och köra så det ryker!

Så våra världar krockar lite kan man säga - jag är livrädd för att han ska behöva växa upp och vara så hämmad som jag var samtidigt som jag på ett intellektuellt plan vet att han ALDRIG kommer bli det eftersom han dels är pojke men också väldigt social.

Svamligt och spretigt men det här har jag tänkt på i flera månader utan att få någon riktig rätsida på det.

2013-07-11 @ 15:35:14
URL: http://www.blixabloggar.se
Postat av: Tessa i höghuset

Fel jag gör... det blir väldigt personligt, men om jag tar något bara:

- Jag brister på vissa områden som kvinnlig förebild. Jag är ofta den typiska mamman som servar alla vid bordet, ser till att alla har kläder, fixar obemärkt i bakgrunden. Det här vill jag inte att varken söner eller dotter ska snappa upp som något mammor gör.

- Borde lära dem, särskilt sönerna, mer om hänsynstagande, turtagning, låta andra prata till punkt etc. Matbordet är kaos kan jag säga, särskilt med gäster...

Jag håller en tumme för dig för UL:et.

2013-07-12 @ 22:54:44
URL: http://femitio.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0