Om Swedish house wives

Läser den här artikeln och känner att den måste kommenteras. 
 
Här pratar alltså Swedish house wives ut om misslyckandet i gårdagens mellodeltävling. Jag såg den.
Jag såg 3 40åriga kvinnor tåga in mot scenen iklädda förkläden, bärandes på plåtar med cupcakes. 
Jag läser Pernilla Wahlgren som säger :
"Man kan fortsätta att ta plats när man är äldre och har en ­massa barn. Det är så många som tror att när man blir äldre då ska man ­inte ha roligt längre och då ska man ­inte ta plats"
 

Sen går istället Louise Hoffsten vidare, direkt, till finalen. 
Då säger Pernilla:
"Att Louise Hoffsten gick direkt till final ser trion som en vinst i sig.– Vi äldre får ofta höra att vi ­inte har en chans mot de yngre, därför är det extra kul att ­Louise gick ­vidare. Melodifestivalen är inte bara till för unga ­artister"
 

Och jag känner bara- snacka om att vara helt fel ute! 
Swedish house wives går till Mello med tanken att "vi kan visst ta plats, trots att vi är 40 år och morsor". De gör en STOR sak av att de är 40 år och morsor. Har på sig förkläden och har med sig cupcakes. Sedan tar de av sig förklädena och blir plötsligt jättehärligt "frisläppta" 40åringar i kortkorta glitterklänningar som sjunger att de är on top of the world. Och sen kommer en helt ordinär Louise Hoffsten i svarta långbrallor med ett munspel i handen och bara går vidare direkt. Swedish house wifes trodde på allvar att FÖR ATT HA EN CHANS med sina många barnafödslar och höga åldrar, så måste de göra en grej av det, klä sig i kortkort och sjunga musik som går hem hos ungdomar. Men det var så jäkla fel! Allting var fel.
För svenska folket vill bara ha djup. Djup och äkthet. 
Och Swedish House Wives var så himla fel ute. 
 
Det hedrar dem dock att de ser Louise Hoffstens vinst som en seger i sig. Det är systerskap och det är fint. 
 
Jag vill inte sätta offerkosta med SHW, absolut inte. Men det var ändå lite synd om dem igår. Det är synd om dem för att de blivit itutade att när du är kvinna och över 40 måste du ANSTRÄNGA DIG om du ska ha en chans. Du måste göra dig till, göra dig lite ungdomligare och baka lite cupcakes också. Tidningen MAMA har väl lärt dem det. Det är synd om de som tror att det är så här, men ännu mer synd om de som säger okej till den mallen och rättar sig in i den. Det är i det stora hela alltid synd om folk som rättar sig efter mallar. 
 
I övrigt tyckte jag att Rickard Wolff var bäst igår. Jag är svag för honnom. Honom är det dock inte synd om, för han, liksom Louise Hoffsten, kompromissade inte. Louise gick till final helt som sig själv och Rikard åkte ut helt som sig själv. Och då kan man inte tycka synd om. 
 
 
bild från www.sverigesradio.se 
 
 

Kommentarer
Postat av: Marita

Bra talat! Jag mådde dåligt när dom gjorde entre. Usch!

2013-02-10 @ 14:29:20
URL: http://inomfyravaggar.blogspot.se
Postat av: Kakan | Krumelur-MurmelDjur

Mitt första besök här :) HejHej!

Jag kollar inte på Melodifestivalen för jag blir så otroligt uttråkad. Fast det är kul att bara zappa förbi och titta på några enstaka nummer och just det gjorde jag igår. Precis när de här damerna skulle sätta fart. Först när dom stod där i sina "förklädnader" så undrade jag om det var ett skämt, vilket det sådan tur var får man väl i alla fall säga, när den första drog av sig sin förklädnad så kunde jag faktiskt knappt hålla mig för skratt, jätte elakt och fel jag vet men lite sån är jag när människor försöker överdriva för att sätta sig själva i bättre dager. Det blir liksom så sorgligt och uppenbart att den närmaste känslan jag hittar är hånskratt. Usch vad synd om dom att dom kan tro så himla fel. Vuxna människor. :(((

2013-02-10 @ 16:45:05
URL: http://minaallajag.wordpress.com
Postat av: Julia

Jag har svårt för "Mello" och brukar undvika det så gott det går men i helgen hade vi besök som ville titta. Jag påmindes av min faiblesse för Wolf. De svenska hemmafruarnas bidrag och framtoning skavde någonstans men hade inte tid att reflektera (förutom det uppenbara) och du satte orden på vad det var som kändes fel. Bra, av dig, som vanligt!

2013-02-11 @ 08:19:31
URL: http://aliaslillamy.blogg.se
Postat av: Anna

Det verkar bara vara jag som tycker att Wolff är en otäck människa. Han har berättat i intervjuer hur han varit våldsam mot flera av sina partners och att han är väldigt svartsjuk av sig. På det är han ihop med 20-30 år yngre män som har stor risk att hamna i en beroendeställning till honom. Pga pengar, berömmelse, boende etc. Jävligt obehagligt! Musiken däremot är kanske bra och fin och där kanske han "gör sin grej" och inte anpassar det till vad en kan tro att Melodifestivalpubliken kräver. Men jag har så svårt att hålla isär privatpersonen och dennes musikaliska gärning.

Svar: Hm. Kan du inte länka till intervjuerna där han pratar om våldet? Jag har ju läst att han har yngre män, det pratar han själv om i sitt vinterprat. Han pratar även en hel del om sin lilla dotter, vilket kan kännas lite obekvämt med hans förkärlek för yngre män. Kanske tur att han fick en dotter så att säga. Jag VILL INTE att han ska vara våldsam!! Hu. Nu måste jag googla.
Hittade det:

"I boken berättar du om din svartsjuka och när du misshandlade din första kille, har du lärt dig att hantera din svartsjuka?
– Ja, på så sätt att jag inte längre slår någon. När rädslan att bli övergiven kommer, försöker jag vara vuxen och koka te i stället. Men jag är fortfarande svartsjuk. Det här med att det skulle vara fult att vara svartsjuk, förstår jag inte. Vill man ha en människa ska man visa det."
jenny persson

2013-02-11 @ 10:41:34
Postat av: F

ELLER så gick de inte vidare för att deras låt var fruktansvärt tråkig och varken ny eller bra? Den lät som något man hört hundratals gånger förr på radion och i melodifestivalen. Så det här med att de är "gamla" och att "konkurrensen var för hård" köper jag inte.

2013-02-11 @ 14:50:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0