mäns näthat mot kvinnor

Här kan man höra mig från när jag, nu imorse, var på Radio Gotland och pratade om mäns näthat mot kvinnor.
Det gick himla bra faktiskt.
Förra gången jag och Nina var på radion fick ju jag tunghäfta, så det var lite därför jag sa ja denna gång, för att bryta nervositeten. Hon är så jäkla skön den där programledaren- Helena. Otroligt duktig på att lugna ens nerver. Har en sådan utstrålning att man känner sig trygg som om man vore i sitt eget hem. Hon skulle nog kunna intervjua fan själv och det skulle bli skitbra. Sådant beundrar jag. Såna där människor som liksom har journalistiken i kroppen. 
 
Jag tror att jag också har en inneboende journalist i min kropp som dock är ganska outvecklad. Men jag vet liksom att jag skulle vara bra. Inte skitbra från början kanske, men man lär sig ju. När jag gick på Poppius pratade vår lärare mycket om att en bra journalist just precis har det i kroppen. Att man kan plugga hur mycket som helst och ändå komma ut som en kass journalist. Tyvärr är det ingen som anställer en utan utbildning nu för tiden. Journalistisken i kroppen är liksom ingenting att sätta emot tre år på journalisthögskolan. Och det är synd. För mig. Eftersom man inte kan plugga till journalist på distans utan att tvingas pendla varje vecka och det pallar jag inte. Jag hatar att pendla. 
 
Mest av allt sa jag ändå ja till morgonens intervju för att ämnet är så himla viktigt. Det var ett sjukt bra program som Uppdrag granskning gjorde igår där sjukt modiga kvinnor trädde fram och berättade om hatet och hoten de har fått utstå. Ett hot mot demokratin sa någon och precis så är det ju. När kvinnor inte ens kan utföra sina yrken utan att bli hotade och uthängda med adress och nummer (i hotfyllt syfte) så är det ett jäkligt allvarligt hot mot demokratin. 
En expert på typ lag och rätt och sådant var med och pratade i det anmärkningsvärda att polisen fått stora resurser för att kunna sätta dit fildelare och liknande, medan anmälningar om hot och trakasserier på internet oftast läggs ner direkt. Också det är ju del i strukturen som vi kallar för patriarkatet. Hur allting värdesätts. Och där ligger ju då såklart inte kvinnor särskilt bra till. 
 
Helena frågade mig nu på morgonen om jag trodde det var bra eller dåligt att kvinnor nu lyfter på locket och berättar hur det ÄR. Och jag sa att det är skönt. Det är skönt att lyfta av sig offerkoftan och liksom hänga den där den hör hemma- hos fjantarna som håller på. De svaga, rädda och ofta ganska hjärnsvaga människorna/männen som håller på och hatar, hotar och trakasserar. 
Det är ju de som är problemet, de som behöver hjälpen och vården och alltså de som de är synd om. 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok

Att ställa polisens resurser mot fildelning mot resurserna mot hot på nätet är så himla talande!

2013-02-07 @ 16:58:52
URL: http://fragaugglan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0