hunden

Ja då har jag blivit "psykot" i er bloggläsares ögon! Le psyko. 
 
De senaste dagarna har jag inte alls hunnit med att vara nått psyko. Barnen var hemma i måndags, den stora var hemma i tisdags och igår var förskolan stängd så båda var hemma igen.
Då var vi på bvc med stora och hon fick spruta och mättes och vägdes. 
Jag blev stolt över henne. 
Och lättad på många sätt.
Främst på det sättet att hon rekomenderade att vi skulle ligga på för att få upp henne i förskoleklass redan nu. Hon sa att vårt barn var just "ovanligt mogen" och att hon dessutom kommer att hamna i puberteten tidigt och då är det skönt för henne att få vara med likasinnade (de som är ett år äldre) och slippa vara först. Och så sa hon att vårt barn är verbal och intelligent och behöver utmaningen som förskoleklass skulle ge henne. 
Så nu har vi bestämt oss för att börja kämpa för det.
 
Och jag kan bli arg när jag tänker på att vi ignorerade vår egen intuition i våras och lät förskolepersonalen berätta för oss hur vi skulle göra (låta henne gå kvar på förskolan ett helt år till). Känns som att man absolut inte får lov att uttrycka att ens barn eventuellt skulle ligga lite FÖRE de andra barnen. Absolut inte tro att ens barn ÄR någon. Men det ÄR hon ju och nu har vi äntligen fått bekräftelse för det. 
 
Idag är barnen på förskolan igen och jag är tillåten att vårda mitt psyke. Men idag är jag hundvakt! Åt en vacker golden retriver som i skrivande stund håller på att bekanta sig med våra tre katter. Hon vill bra gärna jaga dem lite. Slicka lite på deras päls. Men jag har sagt åt henne att stanna på sin filt och låter nu katterna sitta och titta på henne så nu ligger hon och är lite sur i ett hörn med tre katter gloende. 
Snart ska vi gå en sväng i skogen. 

Kommentarer
Postat av: Snurklan

Att man mår dåligt i själen är inte att vara psycho, bara mänskligt. Däremot är det fint att du vågar tala om det. Du är inte ensam om att vara trasig i själen, men det är så nersolkat och skuldbelagt att folk fasiken inte vågar tala om det vilket är synd och inte särskilt konstruktivt.

2012-09-13 @ 15:28:07
Postat av: Johanna S

Tycker inte du är Psyko utan snarare mänsklig.
Tycker det är Lila viktigt att vårda sin själ som man vårdar sitt övriga jag. Människor går ju till doktorn när något inte står rätt tilli kroppen. Bara sunt att göra det när det gäller själen också.

Skönt ni får lite stöd i era tankar gällande dottern.
Klart ni skall flytta upp henne. Är hon inte redo för skolan sen i höst kan hon ju bara gå kvar i förskoleklass. Så förstår inte varför lärarna gör em sådan nog deal av det..

2012-09-14 @ 01:03:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0