stockholm stockholm stad i världen stockholm stockholm gör mig glad

Åh Gud. Vad skönt det är att åka bort ibland. Så att man får komma hem igen. 
Jag tycker mycket om Sthlm. Särskilt nu när vi slutgiltigt bestämt att vi inte ska flytta dit inom de närmaste tio åren i alla fall. Då kan jag tycka om Sthlm på ett väldigt skönt och avslappnat sätt. Förut vägde jag hela tiden för och nackdelar och nackdelarna vann oftast. Stressen över att man "borde" flytta upp gjorde det svårt att tycka om stan. 
Men nu, när vi tagit beslutet, ser jag plötsligt bara fördelar.
 
Om vi någonsin flyttar till Sthlm vill jag bo inne i stan. Vara stadsbo fullt ut. Flanera längs Slussen bort till Östermalm på lördagen. Fika på Sturekatten. Dra bort mot Drottninggatan och gå på Kulturhuset med barnen. 
Ja det låter härligt. Men jag skulle nog få lite andnöd efter ett tag tror jag. 
 
Vi åkte upp i lördagsmorse. Stannade på Coop i Nynäs och där hade de byggt upp ett litet lekland i gallerian. Våra barn blev helt frälsta. Något liknade har vi inte på ön. De lekte och lekte. Vi handlade lite och sen satt vi på en bänk och kysstes lite.
Sen åkte vi in till Sthlm och käkade på Max. Sedan vidare till nyaste lilla kusinen på söder. Hon var fantastisk. Ännu mer fantastiskt är relationen mellan våra barn och deras faster och hennes sambo. Våra barn har även en farbror som har fru och två barn och även till honom och hans familj har mina barn en alldeles fantastisk relation. 
Jag gläds så åt alla fina vuxenkompisar som våra barn har. Det bådar gott inför tonåren sen när man kanske inte har lust att prata med morsan och farsan om allting. 
 
Efter några timmar hos dem åkte vi till hotellet ute i Älvsjö. Skithungriga och trötta och ganska sura, ville vi äta middag på hotellet, men det var fullbokat så vi fick bege oss ner till Älvsjö centrum, som påminde lite om typ Hemse här på ön. Vi hittade ett ställe som serverade litt of varje kan man säga. Mongoliskt, thai, kinesiskt och svensk husmanskost. Det var gott och personalen var väldigt trevlig. 
 
Sen åkte vi hem till hotellet, barnen fick leka lite i deras fina lekavdelning och sen gick vi och sov. 
Åt enorm ENORM hotellfrukost morgonen därpå, packade och stack iväg. Drog till Junibacken. 
Där har vi vart några gånger förut. Den här gången hade 5åringen blivit för stor för stället. 3åringen däremot var lyrisk. Efter ett tag blev hon dock väldigt trött och grät och lekte- grät och lekte. Tills vi packade ihop oss och åkte till Naturhistoriska. Tyvärr fick inte barn under 5 se på Cosmonova. Vi är HELT övertygade om att våra barn skulle fixa det, eftersom vi gått på 1.5 timmes långa biofilmer med den lilla sedan hon var 1.5 år och det aldrig har varit något problem (ja det är sant). Men jaja. Vi drog ett varv på museet. Barnen var definitivt för små för det. Lillan somnade me 5åringen höll sig tappert vaken och kollade på fossiler och uppstoppade djur med oss. 
 
Sen åkte vi till Ikea. Vi skulle egentligen bara "springa in" och köpa en sänggavel som vi hade kollat in. Men när vi kom in upptäckte barnen det där lekstället då man kan lämna in ungarna medan man själv går och handlar. Efter lite tänk lämnade vi in dem. Det är första gången vi gjort något liknande och det kändes läskigt. Men barnen var eld och lågor och tjejerna som vaktade barnen var förtroendeingivande och snälla. 
Vi stack och handlade och allt gick bra. Men efter 40 minuter ringde de och meddelade att lillan hade pinkat på sig. Resten av shoppingturen förlöpte med barn och det gick bra det också. Våra barn har alltid varit väldigt lätta att ha med i affärer (ja jag vet att det låter skrytsamt, men det ÄR ju så. Plus att jag tror att det handlar väldigt mycket om FÖRÄLDRARNA så egentligen kan man säga att föräldrarna i vår familj är väldigt bra på att gå i affärer med barn).
 
Vi handlade sänggavel, lite ljus, en julekrans i plast, lite julpyssel och annat smått och gott. 
Sen åkte vi till Nynäs. 
Hemresan var ganska jobbig faktiskt, mest för att mamman i familjen fick himla ont i magen och inte riktigt orkade med övriga familjen. 
När vi kom hem stensomnade alla utom pappan som satt uppe och ugglade ett tag. 
Jag har nog aldrig haft en så skön insomning som i söndagsnatt. Och jag är så jävla glad att jag städade huset innan vi åkte. Det är så otroligt skönt att komma hem till ett nystädat hus. 
Grannarna hade sett efter kattungen också och allting hade gått bra. Frid och fröjd. 
Så sjukt skönt att komma hem. 
 
 
Nintendo på båten. 
 
Lilla arga kusinen
 
Beundrar utsikten från hotellrummet. När 5åringen fick syn på Globen skrek hon  - MELODIFESTIVALEN!!!
 
Teater på Junibacken
 
E i löven utanför Naturhistoriska
 
 

Kommentarer
Postat av: Olivia

Jag tycker om din blogg=)

Svar: VAd roligt att höra!!
jenny persson

2012-10-23 @ 10:00:33
Postat av: Eva

Att någon kan vilja flytta till Stockholm, från Gotland av alla ställen är både fullständigt oförståeligt, och på vissa sätt förståeligt för mig.
Vi bor i Tyresö, på södra sidan av stan, och jag arbetar på Danderyds sjukhus vilket innebär pendling med buss och tunnelbana i rusningstrafik morgon och kväll. Så oerhört tröttsamt, och jag märker att jag blir alltmer allergisk mot trånga tunnelbanevagnar och folk som tränger sig i köer eller knuffas i rulltrappor.
Att bo på landet och ta sin egen bil eller för den delen kunna cykla till jobbet känns som en sådan oerhörd höjning av livskvaliteten för mig..

Visst kan jag förstå att man kan lockas av stadslivet. Jag har själv gått på visningar i gamla stan och fantiserat om att bo med utsikt över takåsarna, kyrkor och vatten. Stockholm är en vacker stad. Speciellt på sommaren.
MEn då har man inte heller närhet till skog och hav,inte på riktigt. Att ta med barnen ut i en park är trots allt inte samma sak som att gå en promenad vid havet och leka med snäckor, eller plocka svamp i skogen.
Jag är uppvuxen i Stockholm, men jag längtar intensivt härifrån. Jag kan tänka mig att jag kommer att sakna Stockholm en aning när vi väl lämnar staden, men då ser jag framemot att kunna uppleva Stockholm precis som ni gör, en helg som enbart är avsedd för ledighet, utan stressåkning i rusningstrafik och köer i matbutiken.

Härligt att ni hade en fin helg i Stockholm. =)

2012-10-25 @ 14:51:29
URL: http://frurinblad.pixelworship.be

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0