bästa böckerna

Jag har blivit sjuk. Började igår med halsontet från helvite. På kvällen fick jag feber och imorse när jag vaknade gjorde det så ont varje gång jag svalde att jag i princip började grina. 
Fick inte komma till vårdcentralen dock. De vill ju att allting ska läka ut av sig självt nu för tiden.
 
Känns så jävla surt bara för idag skulle en tjej vars hund vi eventuellt ska låna två månader i vinter, komma hit med hunden och bekanta sig lite. 
Och imorrn skulle jag barnvakta Sandras barn lite och sedan äta middag hos grannarna. Och på fredag har jag bjudit hit min vän Mats och hans familj. 
Förhoppningsvis är jag bättre tills dess iaf. 
 
I denna sjukdomsmisär tänkte jag passa på och tipsa er om vilka böcker vi tjejer i familjen läser och älskar just nu. 
Familjens enda man läser helst tidningen PC för alla och de tidningarna är så brutalt tråkiga att jag inte på något sätt kan tipsa om dem. Han är även en ivrig Blocketläsare och det är förstås lite roligare. Igår ville han köpa en tamiller för 2700 kronor. 
 
 
Hur som helst. Här kommer nu våra favvoböcker. Och jag poopar dem alla och berättar även slutet, bara så ni vet:
 
1 boken. 5.5åringen absoluta favoritbok sedan säkert 2 år tillbaka. I give you:
 
ÄGGET
 
Ägget är en jävligt konstig och filosofisk bok av Lennart Hellsing. Vi fick den via Mc Donalds barnboksveckor för några år sedan och jag tänkte direkt att den här boken kommer hon aldrig att gilla. Jag tänkte att den skulle vara för svår för henne och för alla andra barn på hela jorden. 
Men icke.
Ägget börjar med att en fågel sitter på en strand och känner att livet inte riktigt har blivit som den har tänkt sig. Så värper den ett ägg och flyger sin väg. Och kvar på stranden ligger då Ägget. Och tänker. Tänker på vad den ska bli. Vad den vill ha. Vingar, tex. Vi får veta mycket om ägg. Till exempel att de drömmer gula drömmar och att påskdrömmarna är läskiga. 
 
 
 
Så kläcks ägget och ut kommer då en varelse som inte längre är ett ägg. Den kan mycket riktigt allt det som ägget hade önskat sig. Men inte heller den är nöjd. Den vill flyga högre, dyka djupare och springa fortare. Den blir ledsen. Så tillslut kommer den på vad den ska göra. Den ska värpa ett nytt ägg, som ska bli allting som ägget själv aldrig blev. 
 
Ja ni hör. Mycket filosofisk. Som förälder kommer man mycket att tänka på orsaken till att man själv skaffade sig barn. Hur man ständigt strävar efter att bli bättre och mer och hur man ständigt har ångest över allting som man inte gjort/klarat av/vågat osv. Vem som kom först av hönan och ägget och massa andra filosofiska funderingar får man oxå av den här BARNBOKEN. 
Vad barnen facineras av är lite oklart dock. Men jag antar att det är det vackra språket och den vildsinta fantasin.
 
Utdrag ur boken:
"Så låg ägget, som inuti sig hade någonting, som ville bli någonting, och tänkte: Ingen kan bli någonting utan att vilja bli någonting. Såhär är det: först vill man bli någonting. Sen tror man att man är det som man ville bli. Till slut blir man kanske det som man trodde man var. Det låter krångligt- men ni vet hur ägg jämt krånglar till allting."
 

Boken är helt fri från "han och hon" utan det är "det" det handlar om. Ägget. Och det är en fantastisk liten bok. Lennart Hellsing överhuvudtaget är ju en ganska fantastisk barnboksförfattare.
Så om man har känsliga, drömmande och filosofiskt lagda barn är den här boken helt enkelt en hit både för stora och små.
 
Om 3åringen får välja läser vi helst den här boken, vilken även både 5åringen och mamma och pappa tycker om:
 
Elin Starkast i världen
 
 
 
Den här boken handlar om en liten tjej som är så svag att det är jobbigt att dra upp byxorna när hon vart på toaletten. Jämt blir hon retad och hånad för sin litenhet och hennes elaka och dumma bröder slår henne jämt och ständigt. Till slut blir Elin trött på det och bestämmer sig för att helt enkelt bli starkast i världen. Hon lånar massor av böcker och läser om hur man ska göra för att bli stark och sedan sätter hon igång. 
Under dessa delar som handlar om hur Elin bär sig åt för att bli stark- går boken på rim. Helt fantastiska, roliga rim att läsa. 
Sen blir Elin stark. Och hon lämnar familjen och ger sig ut i världen för att hjälpa alla andra svagingar. 
De är väldigt många och tillslut blir Elin både ensam och ledsen. Hon vill bli en vanlig tjej igen och flytta hem till sina föräldrar. Så hon gör det och så låter hon sina bröder tro att de egentligen är starkare än henne, vilket leder till att de istället ger sig ut i världen och hjälper alla svagingar, vilket nog är bra för dem, att få vara snälla, eftersom de varit så himla elaka mot Elin tidigare. 
 
Utdrag ur boken:
 
"Huga huga Tse tse- fluga
huggormständer heter duga
Stå på huvet, hässja hö
tugga spik och knäckebrö
Dunderhonung ståljordnöt
Hackspenat och MERA GRÖT
 
(...)
och så en dag...fick Elin upp biblioteksdörren alldeles av sig självt. Redan dagen därpå kunde hon vrida på varmvattnet. Elin badade tills hon var skrynklig som ett nyfött russin. Sen dröjde det inte länge förren hon lyckades slå till den ena av sina elaka bröder
och hans sa till och med - Aj" 
 

Det är lite mer uppenbart varför barnen älskar den här boken. Den handlar om en liten tjej (som de) som blir jättestark. Tar revansch. Språket är härligt och Elin är en häftig person.
Jag och min man gillar såklart budskapet, både det att vem som helst kan bli stark, bara man jobbar för det, vi gillar "taingenskit"-tänket men även det faktum att Elin tröttnar på att vara den duktiga hjälparen och återgår till att vara vanlig person tillslut, dock ändå lika stark. 
Ja. Det finns inget dumt med boken. 
 
Skriven av Katarina Kuich och illustrerad av Eva Lindström
 
Och så var det då min bok. Som jag läser just nu. Har ägt den i väldigt väldigt många år, men inte kommit mig för att läsa den förrens nu. Tror att jag varit för ung tidigare, men nu passar den mig som handen i handsken. 
 
 Grupp 8 och jag
 
 
 
I grupp 8 och jag skriver grupp 8medlemmen Gunilla Thorgren helt enkelt om tiden med Grupp 8. 
Boken varvas med personliga skildringar, i början av boken får man veta en hel del om Gunillas dåvarande situation som ensamstående mamma osv samtidigt som boken är ganska så faktaspäckad, dels med information om självaste uppbyggnaden och utvecklandet av Grupp 8 och dels om feminismen i allmänhet, samt om hur det verkligen såg ut för kvinnor under den tiden (sent 60tal och sedan 70tal). 
Namnet Grupp 8 har väl de flesta hört, men som feminist är det jävligt bra att läsa denna och påminnas om vilka grundläggande saker det var som kvinnorna kämpade för så sent som på 70talet. 
 
Utdrag ur boken:
 
"Varje gång jag tittar på den här bilden tänker jag på de myter som snabbt spred sig och som fortsatt att sprida sig in i våra dagar:
 att kvinnorörelsens kvinnor var fula och humorlösa och klädda i säck och aska..
 att kvinnorörelsens kvinnor var besvikna och sexualfrustrerade ungmör..
 att kvinnorörelsens kvinnor var manshatare..
På bilden ser jag ett gäng välklädda, självmedvetna och glada yrkeskvinnor, omgivna av alla sina barn. Och eftersom jag känner till de flestas, dock inte allas, kärleksliv och äktenskap kan jag utan att vara indiskret i alla fall intyga att det inte var brist på vare sig karlar, knulla eller passioner i våra liv".
 
och 
 
"Det här var Grupp 8:s krav:
1. Rätt till smärtfri förlossning
2. Barnets rätt till en bra start
3. Nya råd och anvisningar från Socialstyrelsen
4. I utarbetandet av de nya anvisningarna bör hänsyn tas till den stora kvinnliga opinion som finns dokumenterad i flera utredningar 
5. Personal som kan ge narkos skall finnas på varje förlossningsklinik
6. Varje mödra- och barnavårdscentral och varje förlossningsklinik skall ha tillgång till ett lag av psykologer
7. Lika rätt i alla dessa avseenden krävs för alla kvinnor oberoende av social klass och bostadsort"
 

Detta efter att väldigt många utredningar visat på att många kvinnor blev deprimerade och traumatiserade efter sina förlossningar. Då ryckte Grupp 8 in, tex. Och så kämpade de. I massor av strider av vilka vi nu kan njuta av deras vinst. 
Det är helt otroligt och man känner sig ganska ödmjuk när man läser den här boken. 
Allt håller jag inte med om. Bara det lilla stycket ovan där författaren intygar att kvinnorna i kvinnorörelsen minsann hade karlar och knullade, irriterar mig på vissa plan. Vissa stycken i boken får mig även att reagera över hur man hanterade och uppfostrade barn på den tiden. Men som sagt, det var en helt annan tid då och det får man ha i åtanke när man läser den. 
Läs den!
 
Och det var det för den här gången. Inspirerad av Ninas fantastiska recensioner på Litteraturmagasinet. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Olivia

Kul boktips! Tipsa gärna mer=)

2012-10-24 @ 21:10:11
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Tack för tre bokstips varav jag läst noll men vill läsa alla tre.

Kul att du gillar mina recensioner.

2012-10-25 @ 09:56:22
URL: http://ninaruthstrom.se
Postat av: EM

Är en gammal trogen bloggläsare, har läst typ de flesta av dina bloggar sedan leno-tiden :). Men angående ägget-boken, det var min systerdotters favoritbok väldigt länge, så pass att jag själv utvecklade hatkänslor mot ägg nästan haha. Nu tror jag att boken har gått sönder och försvunnit i nån flytt eller nåt.

2012-10-25 @ 18:05:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0