NEJ

Uppdrag granskning sänder ikväll ett program om islam och moskeér i Sverige. Resultatet av deras lilla undersökning är nedslående. Och jag känner bara att NEJ. Varför var de tvugna att göra det?
I hududledaren argumenterar DN för lite både för och emot. Och jaja. Visst är det självklart att det bör granskas. Verkligen.
Men jag känner ändå att NEJ.
Ett ex till mig är från iran. Han är inte troende muslim, ingen i hans familj är det. Men ändå har de varit utsatta för rasism och islamofobi. För de SER JU UT som muslimer. Det är så många, så många som kommer att drabbas av det här. Inte bara muslimerna kring de berörda moskeérna. Varenda liten invandrare med mörka ögon och kraftiga ögonbryn kommer att drabbas. För folk är inte riktigt klokt i huvet.
Vi minns väl att dokumentären "könskriget" med citatet "män är djur" som största "scoop"??? En dokumentär som ja....vad gjorde den för världen? Den spädde på fördomar och föreställningar om feminismen och kvinnorörelsen. Vilket bidrig till att öka feminist/kvinnohatet som Maria Sveland formulerade på ett bra sätt i DN för ett tag sedan.
Jag känner att den här dokumentären/uppdrag granskningen kommer att göra lite samma. Och även fast jag rent logiskt vet och till och med håller med om att ALLT måste kunna granskas så NEJ. Jag blir totalt ologisk.
Jag känner bara NEJ.

Kommentarer
Postat av: Mats Hansson

Jag inbillar mig att andras ("dumma") åsikter inte går att tystas bort, utan snarare frodas än mer om de inte diskuteras. Utan då att det är bättre med en öppen diskussion när det rör mer generella företeelser. Mer personligt däremot kan det nog finnas tillfällen där det är bättre med slutna än vidöppna (avslöjande) dörrar. Dessutom är det ju i detta fall frågan om människor, kvinnor, som hypotetiskt, far illa, och då inte ska se det så enligt de flesta imamer som tillfrågas i granskningen. Härförleden ville du starkt straffa en fotbollsspelare som är dömd för kvinnomisshandel. Men genom att vilja tysta ner detta försvarar du i ngn mening imamerna som åtminstone förringar kvinnomisshandel.

2012-05-16 @ 12:22:30
Postat av: Ellen

Tror alla dessa "fack" som människor ska placera varandra i bara fäller krokben för dem själva. Häromdagen läste jag t ex en facebook konversation där någon tyckte att man är inte svensk, om man inte är BIOLOGISKT svensk. Känns som det är jävla bullshit liksom, om alla vore BIOLOGISKT svenska så skulle nog vi likna varandra mer.



Flyktingbarnen från Finland som kom under Andra Världskrigen, som min mormor var, de sågs också ner på. Ansågs vara lite mindre "fina".



Nu tycker jag iofrs att deras islamisters kvinnosyn är lite efter i tiden. Det gäller säkert inte alla. Men jag tror det är stort nog att vara ett problem. Men samtidigt sätter vi dom i en jävligt knepig sits och undviker att integrera dem med resten av Sverige.



Det är så lätt att vinkla artiklar så de ser ut på ett visst vis också.



Jag kan sluta med att lägga till att ALLA mina närmsta tjejkompisar har känt sig tvingade till att ha sex med sina pojkvänner, fast de inte vill. Så jag tror inte att problemet enbart ligger hos islamister.

2012-05-16 @ 16:42:17
URL: http://knucklesandwich.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0