vi låter djävulen göra jobbet

I det här inlägget hos Fanny, hittade jag en film som grep tag i mig. Den var på eeeeengelska dåra och MED RISK för att göra bort mig nu, vill jag skriva att den handlar om kapitalism. Personen som pratar gör oss som lyssnar uppmärsammade på en grej som jag faktiskt många gånger låtit min tanke snudda vid, men inte riktigt orkat ta tag i. Personen i filmen pratar om att det är ett väldigt stort problem att dagens kapitalism väver in välgörenhet i sina verksamheter. 
 - Köp det här kaffet, som är kravmärkt och fair trade- märkt och alla kaffeodlare och bönplockare och alla i hela näringskedjan kring kaffet får det JÄTTEBRA om du väljer just DET HÄR kaffet!
 - Köp den här skon och vi skänker ett par sko till ett fattigt barn i Afrika!

Det är MÅNGA GÅNGER som jag, efter att totalt ha bojkottat Mc Donalds i jättemånga år, numera suttit på Mc Donalds och verkligen FÖRSÖKT ÖVERTYGA mig själv om att "ja men det här med Ronald Mcdonald är ju JÄTTEBRA och de här husen de har där sjuka barn kan bo med sina föräldrar det är ju JÄTTEFINT" och släppt ner en slant eller två i McDonalds egna välgörenhetsbössor som finns strategiskt placerade vid kassan. "Se på oss, vi sysslar minsann med välgörenhet! Sopsorterar gör vi också". 

Nu såg jag inte slutet på filmen, men gubben som pratade sa i alla fall att vi "låter djävulen göra jobbet". 
För egentligen borde vi ju bojkotta McDonalds. Och vi borde inte äta kött. I alla fall inte i de mängder vi gör. Vi borde inte köpa HM´s kläder gjorda av små barn i Indien. Men HM HAR SÄKER OCKSÅ någon form av välgörenhet, tänker jag och DESSUTOM kan de väl inte hålla på med det där som barnarbete längre? Och Mc Donalds gör ju BRA saker också! Okej att de samarbetar som fan med Coca Cola Company som suger ur vattnet ur varenda indisk by men ÄNDÅ!! Okej att de ger sina unga, anställda slavlöner och okej att de blir rika på vår ohälsa. Tänker man. 
Och han har ju rätt i det. Att vi konsumenter lägger ansvaret på de skitföretag vi använder oss av. Vi låter dem göra jobbet. För vi är inte starka nog att säga nej. 

För logiskt sätt, hur kan vi förlåta Coca Cola Company för det de gjorde mot de där byarna vars vatten de förstörde totalt/tog? HUR KAN VI FÖRLÅTA DET? Vi BORDE INTE förlåta det. Men det gör vi ändå. Det är bara för Coca Cola att fixa nån liten välgörenhetsgrej så är vi där igen och köper.
Det är ju SJUKT!

Jag måste se klart den där filmen nu alltså..




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0