är alex schulman feminist?

Jag skrev ju ett inlägg för några dagar sedan...Det där om att feminismen idag behöver lite mer "både vit och röd och svart, gör detsamma har hen sagt", över sig..

Jag TYCKER verkligen det och jag ska verkligen jobba mot att det ska bli så. MEN. Jag har ju inte varit världens bästa på det själv direkt.

 

Min grej har ju varit mycket det där om Perfektionen. Jag har mycket svårt för den. Både i bloggvärlden och i riktiga världen. Precis som Sigge Eklund sa i sin och Alex pod, har jag jävligt svårt för SAMTAL som handlar om ingenting. Om yta. Jag dör inombords av sådana samtal och av sådana människor vars yta man bara inte KAN ta sig igenom då de är så fullständigt livrädda för att visa på något som inte är perfekt. Jag dör. Inombords.

Och jag har kritiserat den ofta.

Vilket ju inte gör mig bättre än någon annan av alla de som jag själv sedan kritiserade i inlägget.

Fast jag antar att vi är många. En stor del av bloggandet för många är ju att ifrågasätta saker och det är ju just sådana bloggar jag vill läsa... Så det blir ju svårt..

 

Men som Fanny skriver måste man ju även kunna ifrågasätta...Utan att för den sakens skull fördöma.

 

En som är väldigt bra på att få till både det tjejigt ytliga (som de flesta av oss ju faktiskt älskar) men ändå vara personlig och intessant är Nina Ruthström. Jag har creddat henne på tok för lite under åren som har gått. Men sanningen att säga så är hon faktiskt en av mycket få bloggar som lyckas med konststrycket att mixa både yta och själ på ett alldeles fantastiskt sätt.

 

Idag har jag funderat på när man egentligen är en feminist? På hur man är. Osv.

Jag har snöat in mig lite på Alex Schulman igen på senaste. Egentligen slutade jag medvetet att läsa honom i höstas av den enkla anledningen att han bor på Gotland om sommaren. Och då läser han den tidning i vilken jag skriver krönikor. Vilket leder till en sådan enorm skrivkramp från min sida om somrarna att det inte är riktigt klokt.

Men så startade han den där jävla podcasten och jag tycker att han är så jävla grym på podcasts så jag kunde inte låta bli. Och självklart är hans podcast med Sigge Eklund helt fantastisk. I första avsnittet berättade Alex djupa och gripande minnen om sin pappa. Hur han via sin psykolog kommit i kontakt med minnen av pappan som han hade förträngt. Hur de där minnena fått honom att så smått ångra den hyllande boken han skrivit om sin pappa. I ett annat avsnitt pratar de om Alex dödsångest och om Sigges matmissbruk. De är så sjukt utelämnande och så sjukt djupa, men samtidigt så himla roliga. Och jag tycker att de bryter mot många manliga könsrollsmönster när de lämnar ut sina djup på det där viset. När de inte är rädda för att blotta sina rädslor och svaga sidor och sorger och allt vad de ältar i den där podcasten. Ja. Jag älskar den!

 

Alex Schulman berättar i ett avsnitt om hur hans fru Amanda fått honom att inse att jämn könsfördelning är viktigt. Vilket vi alla även märkt, då han dels har ungefär varannan manlig, varannan kvinnlig gäst i sin talkshow, samt ofta en majoritet av kvinnor i sin panel. Jag har även märkt att han lagt manken till och lägger kvinnor på sin topplista i Aftonblandet om fredagarna. Och det, att han medvetet jobbar för att få en jämnare könsfördelning dels med de han jobbar med och dels bland de han hyllar, det är en feministisk handling. Han gör något aktivit för att förändra könsmaktsordningen. Och eftersom han är en av Sveriges största medieprofiler så sitter han på en hel del makt, vilket gör att det han gör är bra mycket mer än vad många av oss andra gör.

 

Samtidigt. Samtidigt är Alex gift med Kvinnornas Kvinna. Amanda. Vacker, vän, mild, tjejtjejig. Alla "glossiga magasins" våta dröm. Det är alltså denna kvinna som inspirerar Alex.

Amanda i sig är också intressant. Hon är otroligt kvinnlig. Kvinnligare kvinna får man nog leta efter, skulle jag tro och då menar jag den tjejtjejiga kvinnotypen (vilket inte bara är negativt förstås, men äh, ni fattar).

Samtidigt så har hon gjort en jäkla karriär, utan högskoleutbildning (väl?) och även HON har uttalat att hon medvetet försöker och vill lyfta fram fler kvinnor. Nu har hon startat eget företag med sin syster, startat en podcast på den annars så mansdominerade podcastlistan och ja... På många sätt har även hon gjort väldigt mycket rent feministiska handlingar.

 

Både Alex och Amanda har uttalat att de tycker att det är viktigt att tjejer är tjejer och killar killar. Och även om ALex inte är machomanlig, så har han ju väldigt mycket manlighet i sig, eftersom han är en man.

De är alltså ett par som på många sätt bryter mot könsrollerna, samtidigt som de på många sätt håller hårt om dem.

 

Och då är frågan: kan Alex och Amanda kallas för feministiska? Kan vi hylla dem, eller bör de sänkas, kritiseras?

 

Det är lite samma sak som när man har en kompis. Hon sköter all städning och disk och tvätt i hemmet och hon vabbar 90% av alla fallen. Hon tycker om att göra sig fin och hon skulle aldrig röra en skruvdragare. Hon är inte alls påläst om feminism och genus och hon tycker att det här med HEN, det är att gå för långt.

Samtidigt låter hon sin lilla son cykla runt på en rosa cykel. Samtidigt sysslar hon själv med brottning på fritiden och är ordförande i flera mindre styrelser, vilka alla verkar för att hjälpa ensamma mammor och kvinnor fom flytt till Sverige med sina barn...

 

Förstår ni vart hän jag vill komma?

Bloninbella. Feministisk på så otroligt många sätt. Ofeministisk på så otroligt många.

UnderbaraClara- likadant. KAN man verkligen vara feminist och sprida den där ångestframkallande perfektionsmentaliteten? KAN man verkligen vara feminist när man köper märkeskläder och röstar på Moderaterna??

 

Jag har själv de senaste 12 åren dömt människor utefter hur pass genus/feministmedvetna de är. Tänkt direkt att "hoppet är ute" så fort en potentiell vän visat upp otroliga okunskaper i ämnet. Ärligt talat har jag klassat dem som ointelligenta. Ja. Egentligen inte ett dugg bättre än alla töntrasister som sitter och dumförlarar sosse efter sosse. Sån ÄR jag, för jag kan inte säga att det gått över helt ännu faktiskt. :)

 

Men nu på senaste har något börjat hända. Antar att det är 27årsåldern som spökar. Det här med att se saker och ting från FLERA OLIKA sidor, istället för ifrån en...Det är vad som har hänt. Och det är jobbigt, men häftigt.

 

Och slutklämmen blir ju då att om feminismen tog och öppnade upp armarna lite och inkluderade de med läppstift och sizeme-kampanjer och till och med såna som tycker att ordet HEN är att gå lite väl långt- ja men då skulle vi ju kunna bli hur många som helst. Och vi skulle kunna enas kring de viktigaste frågorna och kollektivt driva dem på ett härligt sätt och VIPS så skulle vi äga världen. :D

 

Ibland tänker jag på den otroliga kraften som skulle kunna uppstå om alla de bloggare som då och då eller väldigt ofta bloggar feministiskt tog och slog sig samman. Några slog sig ihop och började driva på butikerna och såg till att slopa pojk&flickindelningar utan såg till att fixa BARNavdelningar istället. Några gav sig i kast med föräldraförsäkringen och andra med förskolan. Ytterligare några med våldtäkterna, hedersvåldet, lönerna, företagandet och  Blondinbella och hon Timglaset tog tag i skönhetshetsen. Om man skapade grupper, små föreningar vars uppgift blev att formulera ett mål och sedan jobba emot det. Det skulle vara grymt.

Internet borde överhuvudtaget användas mer och oftare åt att organisera sig. Visst dyker det upp fantastiska tillfällen. Som kampanjen "prata om det" osv. Men få saker är beständiga.

Det är synd.

 



Kommentarer
Postat av: Emelie

Fantastiskt sant och välskrivet! Jag tänkte på det igår (faktiskt efter att ha läst "Patriarkatets hårdaste grepp") att anledningen till att jag ofta liksom ger upp och inte orkar mer är för att jag själv inte klarar leva upp till den bild jag har av hur en feminist "ska vara". Jag tänkte och gör "ofeministiska" saker samtidigt som jag är otroligt medveten om varför och skäms liksom nästan lite när jag känner att det egentligen inte bekommer mig - "jag borde ju protestera!". Samtidigt som jag är otroligt feministisk i andra aspekter. Vågar jag kalla mig feminist? Ditt inlägg hjälpte mig att vidga vyerna en aning och inspirerade mig verkligen!

Får man vara en attentionwhore och länka sig själv? Tänkte i första hand som cred till dig.

http://emeliestefansson.blogspot.no/2012/06/feminismen-20.html Ha en fin dag! /Emelie

2012-06-14 @ 05:33:44
URL: http://emeliestefansson.blogspot.com/
Postat av: Mats Hansson

Hen är överflödigt. Varför lära in ett nytt ord när "den" redan finns? Det ställer bara till oreda, tills alla är eniga. Hen har dessutom ingen objektsform ännu, eller är det henne? Den – denne, neutralt. Hon – henne, femininum. Han – honom, maskulinum.

2012-06-14 @ 08:21:00
Postat av: Caranlachiel

Jag dör också lite av ytliga samtal. Fast inte alltid. Jag har lite svårt att säga när jag inte dör av dem, men jag tror det har att göra med hur bekväm jag känner med mig en person - och hur väl jag känner henom. En av mina bästa vänner och jag kan sitta och dösnacka ett tag om val av gardiner liksom, utan att det känns konstigt. För jag vet att i nästa stund pratar vi om döden och livsvisdomar. Medan jag inte klarar av att prata gardiner med mina svägerskor, för det är det ENDA jag nånsin hör dem prata om. Och då dör jag. Jag pallar inte.

Jag har för övrigt gjort en rätt häftig resa det senaste året. Det började med att jag upptäckte Lady Dahmer. Som ledde mig vidare till flera liknande bloggar och forum. Som öppnade mina ögon och fick mig att tänka på saker jag inte tänkt på innan, formulera tankar och åsikter som jag länge haft men inte riktigt kunna tänka hela vägen ut. Och jag hamnade ganska snabbt i en fördömande attityd gentemot andra, som inte haft samma uppenbarelse som jag. Men nu börjar jag också tänka som du. Att alla har sitt eget bagage, alla tänker på sitt sätt av olika anledningar. Många motsätter sig ordet feminist, men tänker ändå feministiskt i många frågar.

I facebookgruppen "Varför apor aldrig bär rosa klänning" ställdes för ett tag sedan frågan om vilka guilty pleasures man har. Alltså, trots att man är feminist kanske man älskar högklackat och rött läppstift. Eller råa sexskämt. Eller att göra vackra cupcakes. Sånt som stereotypt inte "stämmer överens" med vad det är att vara en feminist. Jätteskön ögonöppnare som fick mig att känna att jag inte behöva ändra på mig, eller skämmas för saker jag säger eller gör ibland. Och att man kan vara feminist ändå. Alla kan inte göra allt, liksom.

2012-06-14 @ 09:09:31
URL: http://caranlachiel.blogg.se/
Postat av: Mats Hansson

Feminismen kanske vill se ändrade könsroller, eller roller överhuvudtaget. För mig är det egalt. Det viktiga är att man ser varandra som jämlikar, och respekterar varandras val; Jag kan inte säga till ngn annan hur den ska vara, och ingen jävel får säga till mig hur jag ska vara.

2012-06-14 @ 11:32:02
Postat av: Alex

Men! Stört bra inlägg, exakt sånt som snurrat i mitt huvud men som jag liksom inte koncentrerat ner. Och det får mig att tänka ännu mer.

<3

2012-06-14 @ 14:09:35
Postat av: Sofie

Så otroligt välskrivet och inspirerande inlägg! Tack!

2012-06-15 @ 00:39:00
Postat av: Anna

Bra skrivet.

Det är nog åldern som påverkar när det gäller att kunna se saker från olika håll. Ju äldre, desto mindre svartvit tycker jag när det gäller mig själv.

Det där med att man ska slå sig ihop för att driva frågor som är viktiga för en: politiska partier, någon? Det finns ju redan en struktur där, som skulle behöva påverkas.

2012-06-15 @ 11:18:24
Postat av: Sandra

Åh jag önskar det var enklare att dela dina fantastiska inlägg! Du borde ha en Share-knapp.

Svar: du är välkommen att berätta hur man fixar en sådan :) jag har bloggat i snart tio år men jag vet fortfarande inte.. :)
jenny persson

2012-06-15 @ 11:49:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0