tältens drottning

GOD MORGON LILLA BLOGG!!!

Vet ni att jag är kär i alla er som läser?
Nu börjar min blogg så sakta växa mot de höjderna den befann sig på för 6 år sedan.
Och det är ju PRECIS så som det ska vara! 
Jag inser nu att jag har SAKNAT att vara läst av MÅNGA och att det här verkligen var på TIDEN. 

Lady D har nobelt erbjudit sig att "fixa till" bloggen lite. För 6 år sedan räckte det med en grön standardbakgrund och ORD i bloggen. Nu räcker inte det längre. Och då får man väl lägga sig och inse att tiderna förändras. 
DET VAR INTE BÄTTRE FÖRR, helt enkelt. 

Nu är helgen slut och jag tycker det är rätt skönt. Det var på många sätt en väldigt bra helg och på andra sätt en väldigt dålig helg! 
Igår hade vi stora fixardagen här hemma och förberedde inför de första hyresgästerna som ska komma idag. Tyvärr har jag inte hört ett ljud från dem och befarar lite att jag blivit blåst. Men jag får väl se. Har iallafall pimpat lilla stugan till max och dessutom fjäskat och ställt ut bebisleksaker och annat mys åt det 18åriga par med bebis som har hyrt stugan denna vecka. Om de nu kommer kommer de verkligen att få det mysigt. Om de inte kommer är det inte hela världen då jag hyrde ut 4 dagar åt dem jäkligt billigt.

Jag kanske inte har berättat det för er. Men en jäkligt poppis grej I STOCKHOLM just nu verkar vara något som, på ett internationellt sätt kallas för DOWN SHIFTING. Jag insåg att det är just detta vi ägnar oss åt om somrarna i den här familjen. På sommaren hyr vi nämligen ut vår lilla gårdsstuga veckovis till turister och så tar maken ut maximalt med semester (8 veckor i sommar tror jag det blir allt som allt) och jag tar hand om uthyrningen och inkasserar hyrorna (vi har dock delad ekonomi) och så lever vi ganska fattigt. Men lyckligt. Och alla fyra är hemma och tillsammans.
Vi har inte råd med några större utsvävningar på sommaren, men har budgeterat för en veckas camping och några resturangbesök under den veckan. Och för glass och picnickorgar till stranden. Försöker vi ha pengar. Men det är inget lyxigt sommarliv vi lever utan försöker klara oss på kärlek och vatten och bröd. För att få vars tillsammans. Zusammen. 

I sommar ska vi få kattungar, vilket lär bli det största äventyret, plus att vi är bjudna på en hel massa fester, vilka vi också ska njuta av. 
Istället för att se fram emot en vecka på Mallorca eller tre dygn på Kolmården ser vi fram emot att makens syskon och barnens kusinerna ska komma ner. Vi planerar för ett sommarkalas för barnens bästekompisar som ska äga rum när bigaråerna har mognat och såna grejer. Får man hitta på. Och så tältningen då. Förra året köpte vi ett "lyxtält" med två "sovrum" och ett "vardagsrum" (det är enormt) och i det tältet hoppas vi kunna uppleva många fina sommardagar även denna sommar.

Ja alltså TÄLTNING är ju EGENTLIGEN verkligen inte min grej. Men barnen älskar det.  ÄLSKAR det. Och maken älskar det. Och då gör jag också det. 

Förra sommarens ALLRA BÄSTA minne är lätt den kvava, smällheta morgonen då jag vaknade i tältet av värmeslag kl 07. Barnen vaknade också. Maken orkade inte gå upp så han låg kvar. Och jag och barnen gick som i trance, de 50 metrarna ner till vattnet. Det låg helt stilla och spegelblankt. Ett tjugotal andra människor befann sig redan på den kilometerlånga, underbart vackra stranden Sudersand (rankad som en av världens bästa stränder). Och vi gick bara rakt ut i vattnet jag och barnen. I det spegelblanka, redan varma vattnet. Och barnen skrek av skratt och jag och några andra föräldrar på stranden utväxlade såna där "lyckoblickar" alldeles tyst medan vi lyssnade på barnens förtjusning. GUD det var så jävla underbart och jag har levt på det minnet hela vintern. 

Så man kan säga att jag är Tältens drottning.
Eller iallafall att tält är en väldigt underskattat semesterform! 

p&k











Kommentarer
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Grattis till framgångarna med bloggen. Om du vill och kämpar på, tror och hoppas jag att du kommer bli en storbloggare en dag som är läst av asabasamånga. Du har mycket klokskap att förmedla.

Kul att din blogg ska bli snygg nu också. Det tycker jag sannerligen är på tiden. ;-)

Svar: Haha ja vi får väl se. Jag gillar ju inte det där med YTA du vet :) Vill att folk ska NÖJA SIG med orden, eftersom de är det väsentliga. Förresten, har du inte funderat på att knyta till dig lite gotländska företag och låta dem annonsera i din blogg? Din blogg är ju fantastisk reklam för Gotland med alla vackra bilder. (och jag har förresten ändrat mig angående det där med reklam nu. det ska vi prata om nästa gång vi ses tycker jag!) puss på dig
jenny persson

2012-06-18 @ 10:34:48
URL: http://ninaruthstrom.se
Postat av: Marita

Jag vill också gratta till framgångarna och du får gärna dela med dig av något knep.

Jag tror fan inte en jävel läser min,

tjo!

Svar: var aktiv på de större bloggarna vars innehavare du högaktar. Länka alltid till din egen blogg när du skriver. Få hen att gilla vad hon läser och invänta länkningar =)
jenny persson

2012-06-18 @ 20:32:43
URL: http://inomfyravaggar.blogspot.se/
Postat av: Anonym

Oj. Såg nu att min kommentar kunde uppfattas som lite dryg. Inte meningen.

Svar: tycker då inte att någon kommentar här kan uppfattas som dryg så ingen ursäkt är nödvändig!
jenny persson

2012-06-18 @ 20:45:52
Postat av: Maja

Lät ju vansinnigt mysigt! Var har ni köpt ert stora tält på ön och vad kostade det?

Svar: Vi köpte det på internet, av nått engelskt tältföretag. Satt och såg på ändlösa instruktionsvideos där upphetsade män gick runt i tälten och visade alla fickor och funktioner. Min man var alldeles till sig. Kan lägga in en länk sen när jag frågat honom!
jenny persson

2012-06-19 @ 08:08:49
Postat av: Maja

Ja det vore toppen!

2012-06-19 @ 14:00:15
Postat av: Maja

Och förresten: har du bra tips på campingställen? Vi gick igång totalt på en tältsemester här hemma! (Jag är förresten Ninas kompis Maja, om du undrar...)

Svar: Jaha psykologen? =D Hörde att det var er jacka vi (läs: MIN MAN!!) råkade stjäla från bibblan! :) Tältet vi köpte kostade straxt under 4000. Vi gillar det här med SLOTT :D Och Sudersand är klart den bästa campingen om man vill bo på camping. Det är helt jävla underbart. Tofta campingen är också mysig och lite mer avskild. I sommar ska vi testa att tälta freestyle på Ardrestranden. Utan el (vi brukar ta tältplats med el så vi kan ha lampa och kylväska i tältet..I sommar tar väl maken med sig platt-tv:n också om han får välja själv..) och servicehus. Hur gamla är era barn?
jenny persson

2012-06-19 @ 14:02:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0