sommarkrisen

Känner mig så totalt oförberedd på den här sommaren... 
Förra sommaren hade jag LADDAT så in i norden inför sommaren. Kanske berodde det på att vintern hade varit så lång och svår det året, vilket gjorde mig så otroligt taggad och Sugen På Sommar. I år var vintern ganska mesig faktiskt. Långdragen, men mesig. Jag led inte tillräckligt mycket helt enkelt.  
Och vips blev det vår och vips fick maken semester. Typ 3 veckor tidigare än förra året. 
Han skulle ta tidig semester i år, eftersom förra årets sommar var så himla varm i början och sen när han fick semester började det typ regna...
Och vad händer nu?
Jo, nu ska det regna VARJE DAG den här veckan. 
 
Förra året hade vi så mycket planer och sommaren var så LÅNG.
I år är maken ledig tre veckor, jobbar en och sedan ledig två till. Helt värdelöst ju.
Jag har inte heller hunnit fantisera om allting jag vill göra i sommar.
Dessutom är jag ju pessimist. Vilket innebär att midsommar är lite av en sorgehögtid för mig, eftersom det bara blir mörkare efter midsommar. 
Ja så funkar jag förstår ni. Tar alla chanser till vemod. 
 
Stan börjar så sakta fyllas på med turister och snart är det outhärdligt på många ställen på ön. 
En väldig fördel med att bo på en liten ö är att det väldigt sällan bildas köer. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med folk för att köer ska bildas. 
Ikväll (söndag!!!) var det jättekö i vår närbutik, som ändå är känd som stans snabbaste affär. 
Glassmagasinet nere på hamnen kan man ge upp från och med nu och trängseln på öns alla campingar är inte något jag lockas till. Kön till Fåröfärjan!!!! Åh gud. Världens värsta kö även kallad. Längtar inte. 
 
Nu kan jag nog sätta fingret på hur det känns förresten: det känns som att sommarn snart är slut. Fast den inte ens har börjat. Fattar ni ? Vad sjukt. Det är den 25 juni och jag går med känslan av att sommaren snart är slut!
Finns det någon gräns för min pessimism??
 
Nu får jag rycka upp mig!
Saker jag vill göra i sommar:
* Massa utflykter med min familj
* Flera besök på barnens favorithäng- Kneippbyn
* Ströva i naturen med min man, utan barn. Ligga på nån häll och käka jordgubbar. Och sånt. Mysigt.
* Gå på alla roliga fester vi har inplanerade
* Bada. Tvätta håret i havet.
* Tälta MINST en vecka. 
* Plocka smultron
* Sitta med vackra väninnor i skuggan och se barnen leka och bada i poolen
* Gå ner minst 4 kilo (inte för utseendets skull, jag är så gott som fulländad, men för diabetesens skull)
* Komma på vad jag vill göra med mitt liv. 
 
Ja. Det är vad jag VILL. 
 
Idag (för det här inlägget skrev jag natten till idag) har vi Barndag och delar upp oss.
Jag ska spendera förmiddan i skogen med vår 5åring och eftermiddan cyklandes till olika lekplatser med vår 3åring. Maken ska göra samma sak, fast tvärtom. Vi ska dela på oss och ge våra barn ett antal ensamtimmar med oss båda. Det är sånt jag Vill med sommaren. 
Barntid. Det är vad jag vill. 
 
Bilder från förra sommaren. Sånt här vill jag ha även i år:
 
Åh men se här sitter jag ju! Jätteavslappnad och världsvan med mina bristningar och hängtuttar på stekarstranden i Tofta
 
Så här borde alla barn få ha det
 
Aftondopp på Sudersand Fårö
 
Kneippbyn, lyckliga barn
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0