kvinnlig vänskap

Nu är min man på fest. 
På tv går There will be blood, en film som min man ofta pratar om att det är synd att jag aldrig har sett. Han vill nämligen ofta prata om den filmen med mig, så bra tycker han att den är.
Därför knäpper jag om. Så kul ska han inte få ha det!

Men det ska vi inte prata om nu. 
Istället ska jag berätta för er om det finaste jag vet på jorden, nämligen Kvinnlig vänskap. 
Manlig vänskap är ytlig vänskap. Manlig vänskap kräver även väldigt ofta alkohol för att vara rolig. Män ska liksom alltid dricka alkohol när de umgås. Helt stört faktiskt. 

Men kvinnlig vänskap. Fy fan vad den är ljuv. 
När jag tröttnade på att gräla idag åkte jag till min vän Sandra. Våra barn leker så bra ihop att det nästan är osannolikt. De bara försvinner iväg. I lek. Jag och Sandra har pratat oavbrutet i 6 timmar. Om allting. Om allting förutom bantning, inredning och andra ytliga ting. Vi har bara pratat om sånt som är viktigt. Om sånt som är så djupt att valfri man skulle bli rädd och backa efter fem minuter. Efter fem minuter var vi nämligen djupt nere i mitt psyke och grävde. Sen var vi inne i hennes. Sen inne i det samhälliga psyket. I barnens psyke. I våra vänners psyken. Djupt djupt ner har vi varit. 
Och jag kan säga allt till henne. 
Hon pluggar mycket psykologi i sin utbildning till behandlingspedagog. Det är bra. Jag har utnyttjat det lite ikväll. 

Och under kvällar som dessa är jag väldigt glad att vara Kvinna. Över de relationer som vi kvinnor har med varandra många gånger. De där magiska då man kan vända ut och in på sig själv, få ösa ur sig och bli överöst av en annan persons inre. Jag tror inte att det är vanligt bland män. Alex Schulman och Sigge Eklund är nog undantag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0