hundkexen

Masade mig upp ur soffan och gick en kvällspromenad med familjen ikväll. När jag kom hem fick jag kraftig svettning och hjärtklappning. Funderar ärligt på om det är dags för mig att möta Frugan Kristus nu.

 

Vi gick till ängen i norra delen av bostadsområdet där det växer hundkex och smörblommor vid den här tiden.

Det gjorde vi förra året också och det ska bli en tradition har jag tänkt.

Om en vecka ska vi ut på hällarna och plocka blåeld också, för då tror jag att den har börjat blomma. Det gjorde vi också förra året och det ska också bli en tradition.

Jag älskar de olika traditionerna man kan skapa kring varje årstid.Särskilt de som innebär naturen.

 

När vi var små åkte vi tex till Hoburgen varje vår och såg våradonisen blomma, fast vi hade den fridlysta blomman i vår egen trädgård. Min farmor var nämligen smart och planterade lite hemma precis innan den blev fridlyst. Den blommar ännu varje vår i trädgården på Näs. Men varje vår gjorde vi en familjeutflyt ut på burgi för att se när de blommade i massor.

 

Hur som helst. Hundkex alltså. Vilken brutalt underskattad blomma. Så vacker och skir och luftig och spretig. Om det inte hade ösregnat och superåskat (hela Gotland var utan el till och från under dagen, det var översvämningar överallt och ja...vi gifte oss..) precis hela dagen när vi gifte oss så hade jag velat ha en brudbukett liknande den på bilden. Stor, spretig, vild och vacker. PRECIS SOM JAG SJÄLV faktiskt!

Men eftersom det inte gick att vara utomhus helt enkelt för att det ösande regnet inte tillät det, kunde ingen bukett från naturen plockas och vi fick köra på Odlad bukett. Det blev fint det med.

 

Hela vårt hus är fullt med blommor nu, precis som varje sommar. Jag blir som besatt alltså.  Vart enda dike scannas av och allt som är vackert måste plockas. Min mamma är likadan och fyllde huset med liljekonvalj, midsommarblomster och smörblommor innan jag själv kom  ut på promenaden ikväll. Barnen plockade vissna maskrosor. De sa att de älskade vissna maskrosor. Jag älskar hur barn kan se skönhet i helt otippade grejer.

 

Nu jävlar ska jag sova. För imorrn ska jag bli frisk.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0