dagens boktips

Ett jäkla bra boktips för att genusföräldrar är böcker om Ellis av Siri Reuterstrand och Jenny Wik.

Vi har haft böckerna i flera år, långt innan henkarusellen och "Sveriges första okönade barnbok" kom.

 

Vi har böckerna Ellis blir mörkrädd och Ellis får ett syskon.

Det tog ganska lång tid och många omläsningar innan det gick upp för mig att man faktiskt aldrig får veta vilket kön Ellis har. Det nämns aldrig. Inte heller får man veta könet på syskonet Ellis får i boken "Ellis får ett syskon". Mamma, pappa, kompisar osv, där emot är könade. Men pappa står ofta i köket i förkläde osv.

 

Ellis är ett barn. Ellis har ett gosedjur som heter Balowitz som är med på Ellis strapatser. Jag fastnade faktiskt för böckerna långt innan jag insåg att Ellis är "könlös". Jag gillar att Ellis går igenom alla basicgrejer. Får syskon, är mörkrädd, åker ut på landet, går till tandläkarn. En bok för varje tillfälle liksom. Gillar det stuket. Men mest gillar jag språket. Böcker är verkligen skrivna ur ett barnperspektiv. Även föräldrarna skildras på ett skönt vis tycker jag. Pappans uppenbara irritation när Ellis packar en superstor väska inför övernattningen hos morfar. Mammans sura och tröttna min när hon är höggravid med syskonet. Pappan som kommer och hämtar jättetidigt, direkt efter frukosten efter att Ellis sovit hos sin morfar för första gången. Och så sköna detaljer ur barnperspektiv. Det känns annorlunda att göra sig i ordning inför sängdags hos morfar. Han har ingen pall vid handfatet. Liksom. Smådetaljer.

 

Hur som helst. Läs dem! För glinen!

 


Kommentarer
Postat av: N

Tack för tips. Aldrig läst om Ellis. Vi borde nog skaffa den om tandläkaren.

2012-06-08 @ 07:29:41
URL: http://Ninaruthstrom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0