det näst bästa jag någonsin skrivit

 

Du fattar ju inte grejen med genus när de gäller tjejer och kvinnor! Gå in på ladydahmer blogg eller sök på google. Då kommer du få en bättre uppfattning om vad det handlar om. Det handlar inte om att gör tjejer till pojkar genom att klä på dem spiderman kläder.// Victoria

 

Fantastiskt bra skrivet och jag håller med om nästan varenda ord. (jenny?)

För det är ju så, vi är våra erfarenheter och som kvinna har man andra erfarenherer än män. Vi forstras olika, bemöts olika, har olika förväntningar och olika krav på oss osv osv.

Men det är ju DET genus handlar om. Inte fan går "vi genus-entusiaster" omkring och inbillar oss att alla är lika och att manligt och kvinnligt inte existerar, för det gör de ju. Fast som strukturer och konstruktioner. (mestadels iallafall) Inte heller vill vi bara förändra flickorna, tvärtom - med pojkar krävs ännu mer jobb eftersom att det är män som är och har mest problem.
osv.

Och när jag talar om att radera manligt och kvinnligt så är det inte egenskaperna i sig jag syftar på utan på etiketterna.

Jag vill ju att mina barn ska slippa mina erfarenheter, slippa blir bemött som kvinnor och män, pojkar och flickor, och bara få vara.

ja. Du har nog koll på hur jag resonerar. Men jag tror du övertolkar genusmedvetenheten lite. Eller snarare omtolkar.// Lady Dahmer

Oj. oj, oj, oj vad du har missförstått det här med genus. Läs LD;s blogg igen. Ordentligt.// Åsa

Men från början var vi ju lika. När människor levde som jägare och samlare deltog hela gruppen i aktiviteterna.

Det var först när vi blev bofasta som uppdelningen mellan kvinnor och män började. Delvis beroende på att vissa nya verktyg, t.ex. plogar, var för tunga för kvinnor att använda.// Hannah

 

 

För det första: jag har inte dålig koll på genus. Jag har gått ett år på kvinnofolkhögskolan i Göteborg- kursen Feministiska studier. Jag har troligen läst fler böcker om feminism och genus än er alla tillsammans och jag har varit aktiv feminist i över tio år.

Jag har läst Lady Dahmers blogg i många år och ja, hon är fantastisk. Men hennes ord är inte lag och det finns många sätt att tycka, tänka och tolka saker och ting.

Jag vet precis hur du och alla andra tänker om och kring genus, LD, för precis så har jag tänkt/tänker jag.

Jag försöker ge mina barn alla möjligheter oxå. Jag gör faktiskt precis alla de där sakerna som du skriver om att du gör i din blogg, förutom det att jag "tillåter" klänningar. Och rosa. Och dockor osv. Jag tillåter allt. Min unge fick en prinsessklänning i julklapp. Hon fick även barbies. Och hon fick även riktiga verktyg och ett nintendo DS.

 

 

Hur som helst. Var vänliga och ifrågasätt inte min genus&feminismkunskap

 

LadyDahmer skriver "Jag vill ju att mina barn ska slippa mina erfarenheter, slippa blir bemött som kvinnor och män, pojkar och flickor, och bara få vara." Och varför vill du det?

Har jag kanske rätt att orsaken till att du vill att dina barn ska bemötas könsneutralt är att så länge där inte finns någa kön/könsroller hade det heller inte funnits något evighetslångt förtryck av det ena könet- nämligen kvinnor? Är inte hela genusköret en metod för att försöka få slut på förtryck och ojämlikhet mellan kvinnor och män? En av många metoder för att nå målet- ett jämställt samhälle?

Eller har genus och feminism inget att göra med varandra?

 

Orsakerna till att jag har börjat tänka så här (http://brunheten.blogg.se/2011/december/utkast-dec-28-2011.html#comment ) är flera.

 

Dels den att jag själv är kvinna. Helt igenom. Uppfostrad och formad till kvinna. Och jag är så jävla trött på att skämmas för det. På att alltid känna mig dåligt på grund av att jag är en kvinna. På grund av att jag gillar korta kjolar, att pyssla samt att jag älskar Dirty Dancing. Jag gråter inombords när jag tänker på all den rena diskriminering jag utsattes för, som yngre, främst genom hela skoltiden, på grund av att jag var tjej. Allt jag utsattes för. Jag gråter inombords varje gång jag läser hur kvinnor blir utsatta för olika saker på grund av sina kön. Hur man dömer och bedömer kvinnor.

 

Men alltså NU. NU är jag 27 år. Nu är jag vuxen, självsäker och jävligt förbannad. Och jävligt stolt och nöjd med hur jag är som person. Jag anser mig inte vara i behov av några flera, mer manliga och könsneutrala egenskaper. Jag är väldigt nöjd med hur jag har utvecklats som person- TROTS detta "svagare" kön som jag begåvats med.

Jag tycker INTE att det är jobbigt eller svårt att vara en kvinna. Däremot när jag ser på männen i min närhet ser det allt annat än lätt ut att vara man, men det är en annan sak.

Hur som helst. Det må så vara så att jag formats till kvinna. Men här är jag nu och jag anser att det inte spelar nån jävla roll hur man har formats. Om du så har formats till kvinna eller man eller mittemellan. Om du är mesig, kaxig, blyg, tönig, modig eller förbannad. ALLA SKA VARA LIKA MYCKET VÄRDA.

Och som jag skrev. Jag tror att genus är sprunget ur feminismen. Ur ett jävligt djupt och långt förtryck. Man skulle kunna säga att kvinnan med anhängare nu reser sig som ett länge förtryckt mobbningsoffer, stark nog att ta tag i saker och ting. Och vad väljer kvinnan då att göra? Jo! Hon väljer att plocka bort allt det som varit orsak till mobbningen hela tiden.

Som när det retade barnet byter mössa. Som när den mobbade tjockisen bantar.

 

Och angående det där med övertolkning och omtolkning, är inte det av godo? Är det inte VÄLDIGT MÅNGA som VÄLDIGT OFTA bara hänger på olika saker, som det tycker låter bra? Ta Kissie, tex. Det finns sjukt många människor som avgudar Kissie, utan ett uns av tolkning eller eftertanke. Nazismen likaså. Klart man måste tolka och tänka kring saker och ting.

Vad kan bli resultatet om alla människor i hela landet skulle uppfostra sina barn enligt genusnormens alla sätt och vis? Vad kan man uppnå? Vad kan gå fel? Kan något gå fel?

Är det så att samhället idag bygger på könsrollerna mellan män och kvinnor? Vad händer om vi plockar bort könsroller osv? Yrkesmässigt? Sjukvårdsmässigt? Skolmässigt? Föräldramässigt? Är allt bara av godo? Kan könsrollerna som finns nu vara av godo på något sätt? Av ondo vet vi ju att de är på många sätt...Eller är de? Kan det vara så att det egentligen inte handlar om rollerna i sig, utan om hur kvinnorollen ständigt har förminskats och bespottats i tusentals år? Vilket har lett till att generation efter generation har upprätthållit ett evigt förtryck mot kvinnan, baserat på att hon...helt enkelt är mindre värd..? Skulle det kunna vara så att kvinnan inte alls ÄR mindre värd på RIKTIGT, utan att det bara är en allmän uppfattning? Tänk om det istället skulle vara så att SJUKSKÖTERSKA var det högst betalade yrket? Att KÄNSLOSAMHET sågs som något väldigt bra att ha som egenskap då man var CHEF.

Istället för att ÄNDRA på alla EGENSKAPERNA skulle man ju kanske istället kunna ändra på allas (även i prinxcip varenda feminist, förutom jag då, eftersom jag tycks vara den enda som överhuvudtaget minns vad feminismen går ut på ) sätt att SE på saker och på allas sätt att VÄRDERA saker och ting.

 

En annan orsak till mitt ifrågasättande av genus som metod är den som mina egna barn. MIna barn är flickor. De har uppfostrats så könsneutralt som möjligt. Det funkade bra fram tills 3,3,5 ungefär då dagis och resten av samhället fick allt större genomslag hos de små liven. För nu vill de ha rosa. Vara prinsessor. Leka med barbie osv. Och vad kan jag säga? Jag VÄGRAR gå och tänka katastroftankar och göra dem till några små offer bara för att de gillar att pyssla med pärlplattor framför att klättra i träd och leka dödalekar. De tycker heller inte om att leka med träfärgade klossar eller andra könsneutrala leksaker, nej, de gillar rosa. Absolut gillar de bilar och verktyg och en hel hög med massa "pojk"aktiviteter oxå. Men det går inte att undgå att mina ungar, iaf den äldsta, är en flickflicka.

Och vad ska jag göra då? Fördöma henne? Fördöma mig själv? Ta ifrån henne de saker hon önskat sig och fått? Prata ner alla de saker, böcker och ting hon älskar (vi har dock gränser, åt båda hållen. Inget våld och ingen utseendefixering.( Läs: http://brunheten.blogg.se/2011/december/utkast-dec-12-2011-1.html#comment )

 

Ha ångest varje gång jag läser LD´s blogg om de lyckade och glada genusbarnen som älskar brunt (??) och aldrig tjatar om att få ha på sig prinsessklänningar dygnet runt?

Nej tack. Istället väljer jag att omfamna fenomenet rosa. Min unge kommer, om det inte redan har skett, mycket snart att få reda på vad samhället anser OCH ALLTID HAR ANSETT om henne och hennes rosa kärlek.

Det är liksom inget nytt att rosa och flickigt har ganska låg status i samhället. I hela livet har jag fått veta att så fort jag är KVINNLIG (stannar inne på rasten, är duktig på vissa utvalda ämnen i skolan, föredrar syslöjd framför träslöjd, gråter, daltar med barnen osv osv) så är jag inte bra. Jag får IG. Gång på gång. Varje gång jag visar min feminina sida.

I hela mitt liv har jag levt i skuggan av normen- manligheten. I hela mitt liv har jag tampats med det faktum att jag BORDE vara LITE MER SOM EN MAN.

 

Och det finns inte en jävla chans i helvete att jag nu, när jag fått egna barn, UNDVIKER kvinnligheten bara för att ett gäng idioter (läs: alla män på hela jorden) är taskiga mot en för att man har fitta.

På precis samma sätt som jag ALDRIG skulle köpa en ny mössa till mina barn om de blev retade pga den de redan hade.

 

Hannah- din kommentar är intressant, men vad vill du få sagt med den? Ja, från början var vi lika. Var vi verkligen det förresten? Vem födde barnen? Vem tog hand om dem? Men hur som helst. Även om vi utgår ifrån att vi alla var lika för miljoner år sedan- vad har det att göra med dagens samhälle?

Jag menar inte att kvinnor och män ÄR olika. Jag menar faktiskt ingenting om det. Det är vi säkert. Förutom den där lilla detaljen om muskleran då. Men det kan säkert vara så att vi är det- MEN VAD SPELAR DET FÖR ROLL??

Utgå ifrån att vi ÄR OLIKA för omväxlings skull bara. Män är män och kvinnor är kvinnor. Fine. GER DET MÄNNEN RÄTTEN ATT FÖRTRYCKA OSS?Ger det faktum att vi svenskar är OLIKA de som bor i Afrika-  oss rätten att förtrycka dem?

Varför måste vi va så jävla LIKA för? Varför kan vi inte få vara OLIKA med ändå LIKA MYCKET VÄRDA?

 

Det undrar jag.

 

Och det har jag undrat ta mig fan snart i 20 år.

 

Amen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Johanna

åh, det är så skönt att du sätter ord på hur jag tänker och resonerar,

även gällande ditt förra inlägg om detta.



Jag tänker att jag kan könsneutralisera och jämka upp båda så länge hon är liten, för att ge henne alla möjligheter.

Men tänker inte vägra henne något eller vara ytterligare en av dem som lägger skuld på mitt barn för att hon är kvinna.

Och kanske då om 2-3 år vill se ut som en gräddbakelse.

Tycker LD anhängarna skuldbelägger sina döttrar lika mkt dom som samhället. Lite "man får inte vara tjejig,det är fult"

Om du förstår mitt resonemang..

2012-01-02 @ 00:00:00
URL: http://vitahusett.wordpress.com
Postat av: Katten

"Varför måste vi va så jävla LIKA för? Varför kan vi inte få vara OLIKA med ändå LIKA MYCKET VÄRDA?"



Vad roligt att du tänker så! För det är ju precis det som genus handlar om, att ge alla människor tusen möjligheter istället för två fack.

2012-01-02 @ 00:21:28
Postat av: Lisa

Så vitt jag vet så har inte LD förbjudit rosa eller klänningar. Båda barnen har väl rosa kläder? Och jag är rätt säker på att jag läst att Ninja har en klänning. Det är ju bara det att klänningar inte är särskilt praktiska för lek.

Sedan så handlar det inte om att man ska vara "som en man", men vissa egenskaper som män fostras till att ha är väldigt användbara. Precis som vissa egenskaper som kvinnor fostras till att ha är det. Poängen är att alla de här egenskaperna inte ska ses som manliga/kvinnliga, inte att alla ska vara neutrala.

2012-01-02 @ 04:13:17
Postat av: Mariel

jag är också nybliven intresserad för genus och feminism så jag vet inte om du vill ha min kommentar här :P



Men..



Jag tänker typ att om mina barn, oavsett om de är flickor eller pojkar, liksom ska tillåtas vara sig själva. Alltså om jag erbjuder de där 100 möjligheterna istället för två har jag liksom gett dem en ärlig CHANS att vara vilka som helst. Sen om nu mina pojkar skulle bli pojkpojkiga eller flickorna flickfligiga skulle jag inte känna att jag "misslyckats".



För som jag tolkar det är du trött på att man ska känna sig misslyckad om man som tjej ändå lyckas bli tjejig trots genustänk hit och dit?



2012-01-02 @ 11:03:46
URL: http://mixifamily.com
Postat av: Lady Dahmer

Nej, genusmedvetenhet och feminism behöver inte vara sammanlänkade alls. Jag är feminist och genusmedveten, men det finns många genusentusiaster som inte är feminister och många feminister som inte är genusentusiaster osv. Ja det vet du ju.



För mig, alltså mig, så handlar genusmedvetenheten mest om att tillåta mina barn att utveckla olika egenskaper och intressen utanför sin könsroll. En del i det är att ta aktiva beslut kring klädsel, leksaker, färger osv. Givetvis UTAN att begå våld på barnets personliga smak. (fast jag tror inte vi äger ett endaste brunt plagg! Skandal!)



Jag tror att om vi fostrar barn mer genusmedvetet så kommer mycket av den ojämställdhet som råder försvinna. Men inte allt. För jämställdhet och bristen på den beror på massa faktorer och kön är bara en liten del av det. Däremot så tror jag att alla mår bra av att slippa trånga mallar. Män som kvinnor.



När det gäller min egen dotter så har hon rosa. Hon har klänningar och hello kittykläder och alla hennes trosor är tjejtjejjiga med glitter och enhörningar och hjärtan och gullgull. Hon har flera dockor, ett dockskåp, älskar att pyssla med pärlplattor och halsband och hårspännen. Min son har ärvt hennes grejer, leksaker, kläder, färger, men där ingår även starwarskläder och superhjältetröjor och killbyxor och lego och verktyg och bilar och garage.



När det gäller egenskaper så vill jag gärna att de får en blandning av de könsspecifika sådana. Jag vill att mina barn blir snälla, icke våldsamma, omtänksamma, omhändertagande och empatiska. (tjejjiga egenskaper) men också att de vågar ta för sig, stampa ner foten när det behövs, våga visa ilska och att de blri naturliga ledare. (sånt som killar får i bröstmjölken liksom).



Den här iden om att tjejjigt är sämre kommer ju inte från feminismen och verkligen inte från genustanken utan från de könsnormativa där mannen alltid är norm och kvinnan den andra, svaga könet.

2012-01-02 @ 12:13:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0