weddingsinger

Jag har medvetet struntat i den här bloggen. Jag orkar inte ha många läsare. Vill inte. Orkar inte med pressen när man skrivit något klokt och blivit länkad på stor blogg och får tusentals besökare som man bara känner att man MÅSTE hålla kvar. De här dagliga inläggen som man måste göra för att hålla kvar folk. De känns inte äkta. Få bloggare klarar av det. Och jag hör inte till dem. 
 
Var på bröllop igår. 
Träffade en vän som höll på att söka jobb. Det jobbet hon ville ha var på en internetsida och hon sa "du kommer inte att gilla det". Det visade sig att jag redan läst om sidan. En man ville göra dataspel som intresserade hans döttrar. Han ville ha datakunniga och dataintresserade döttrar och skapade därför en spelsajt för tjejer. På sajten får man ha sin egen "docka" och det handlar mycket om mode och skönhet osv. 
 
Men jag tycker det är bra!
Min man spelade mycket datorspel som liten. Han älskade det. Och genom spelandet föddes ett intresse för datorer, vilket gjort att han idag är systemutvecklare och jobbar med precis just det som han älskar. Han är teknisk, smart och problemlösande. Och datorer är framtiden. Något som ALLA måste kunna i framtiden.
Hade den där killen istället gjort ytterligare ett krigsspel, eller super mario så hade det resulterat i att ännu fler killar bänkade sig. Men han ville locka tjejer och gjorde ett spel baserat på något som många kvinnor är intresserade av. 
 
Och jag och min man diskuterade det här och jag fann mig själv, försvarande de här "tjejgrejerna", som vanligt. För HUR kan man säga att den här sajten (som givetvis blivit en succe) är förtryckande och sexistisk när den baserar sig på något som så många kvinnor och tjejer finner nöje i? Och hur kan man säga att de här grejerna (mode och skönhet) är något dåligt och förtryckande och sexistisk när så många kvinnor tjänar sina pengar på det och når framgång via det? Snacka om att liksom skjuta sig själv i fötterna. 
 
 
Till min vän sa jag - Nej. Dessa grejer INTRESSERAR inte mig personligen, men jag har ingenting att säga om det så länge det intresserar, gläder och försörjer så många kvinnor som det gör. 
 
Ja detta har jag tänkt på. Återkommer när jag har tänkt på nått nytt. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0