Recension Friends lego

Jag tänkte ta och recensera det här "tjejlegot" som vår 5åring fick på sin födelsedag.

 

Vi köpte den största modellen affären hade att erbjuda. Modellen innehåller en veterinärmottagning samt ett stall. Två personer ingår samt tre djur- en häst, en igelkott och en hund. Vidare ingår diverse verktyg som behövs på en veterinärmottagning. Doktorsredskap, dator, morötter till hästen osv osv.

 

Vår unge, 5 år, blev arg när det hela skulle byggas ihop. Hon ville bygga som "man vill". Det fick hon dock inte eftersom jag och hennes pappa ville se hur modellen såg ut färdig. Vårt barn var därför inte med under särskilt långa stunder vid ihopbyggandet. Det var helt enkelt för svårt och tålamodsprövande för henne.

Friends lego har fått kritik för att vara för enkelt, inte kräva konstruktion. Det kan nog stämma att det inte är särskilt avancerad byggteknik. Dock är det sjukt många delar som ska sättas ihop. Och vill man ha det som på förpackningen tar det nog en timme att pilla ihop alltihop om man går efter anvisningen. Vi satt 3 vuxna och pillade som mest i helgen. Riktigt trevligt att pyssla med tillsammans faktiskt.

 

Sedan allt är ihopbyggt har 5åringen lekt med detta varje dag. Hon började dock med att bygga om lite. Fixa väggar så att inte hästen skulle smita osv. Byggde ihop en liten vagn. Möblerade om lite. Ja. Hon hade svårt för att det var BESTÄMT INNAN hur stället skulle se ut. Ville använda sin egen fantasi och kreativitet. Jag gissar på att hela skiten är helt ombyggd inom en vecka faktiskt.

 

Inte heller räckte innehållet. Hon har kompletterat mycket. Hämtat sin racerbåt i lego som nu ligger och guppar bredvid stallet. Tillsatt personer och andra djur. Leker inte direkt veterinärlekar utan mer äventyrliga lekar istället.

Legos uttänkta könsroll var helt enkelt lite för snäv för vårt barn och det känns ju skönt.

 


Hon har roligt med det. Perfekt avslappningslek efter en timme på studsmattan. Hon plockar fram allting på köksbordet och sätter sig, gärna på kökssoffan så hon kan leka över hela bordet. Lillasysters händer är för fumliga för legot så med det här vet hon att hon får leka ifred. Perfekt storbarnsgöra.

 

Vi har pratat med henne kring dockornas utseende då hon själv noterade att de inte såg ut som "vanliga" legopersoner. Vi har bytt hår på en docka som istället blev korthårig och som sagt tillsatt diverse andra legopersoner för att göra könsfördelningen lite mer jämn.

 

Friends ”tjejlego” får klart godkänt av familjen P. Barn med större tålamod skulle säkert kunna sitta med sina föräldrar och bygga ihop. Ensam klarar säkert en 6-7åring det.

En 7åring skulle säkert även uppskatta alla små detaljer på ett annat sätt än vår 5åring. Jag skulle tex själv ha älskat det här när jag var 7.

Har man annat smålego går det bra att komplettera och bygga om även om vissa väggar och bitar måste sitta ihop med varandra.

 

Minus är att dockorna inte kan sitta ner som normala legopersoner samt att dockorna har..ja…figur…och urringade kläder…och alldeles för könsnormativa sysselsättningar.. Men bortser man från politiken bakom de här grejerna så är det kul. Godkänt.


Kommentarer
Postat av: Fanny

Jag minns att det kom ett "tjejlego" jag tror det var när jag precis växt ifrån lego, så jag kunde liksom inte köpa det... Det hette "Belville" eller nåt sånt. Så lego har haft tjejlego tidigare också, kanske 15 år sen.

2012-04-13 @ 08:51:59
Postat av: Tessa i höghuset

Jag är mest arg för att det utesluter pojkar som också vill leka rollekar istället för krig (som gäller för resten av legosortimentet, typ). För mina söner känner ju inte att det är för dem eftersom det bara är tjejer på förpackningarna. Samt att det är så könsstereotypa uppgifter för figurerna i förpackningarna, som du skrev. Fick ett utbrott om detta på min blogg för ett tag sen.



Apropå Fannys kommentar ovan, Lego Belville har funnits fram till nu tror jag. Men jag tror inte det sålde så bra.

2012-04-13 @ 22:47:32
URL: http://femitio.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0