om världens bästa svärd

Jag har tidigare skrivit att när vi köper leksaker till barnen erbjuder vi allt, förutom skönhetsprodukter för barn och våldsleksaker.

 

Men då glömde jag det här:

Mina barn har haft varsitt sånt här svärd i typ två år nu (väldigt hållbara!) och de är alltid populära. Även när kompisar kommer hit är svärden det första som hittas.

När våra barn leker själva hemma med svärden leker de alltid att de är Modiga prinsessor. Då tämjer de (osynliga) drakar och räddar prinsar osv. När kompisar kommer hit händer det att det blir mer fäktning och jaga varandra- lekar. Då brukar jag/vi låta dem hållas en stund och lägger sedan bort svärden, beroende på vilket barn som är här och vilken karaktär leken får. Men allt som oftast används dessa svärd till fysiska, vilda lekar.

 

När våra barn inte leker med svärdet, leker de med saker. Stortjejen leker roll-lekar och äventyrslekar med några av våra saker. Hon har barbisar och alla de möjliga små dockor och gummor, men hon leker nästan alltid med djuren och alltid väldigt dramatiska lekar. De är jagade, de ska klättra upp för ett berg, de grälar, de flyr från en drake osv. Lillungen leker lite samma, men inte fullt lika utvecklade lekar.

Hur som helst kan jag tycka att svärdlekarna (och alla andra lekar som uppstår när de är i utklädningshörnan) är ett väldigt fint komplement till leksakslekarna.

 

Och eftersom jag har två döttrar så ja…Kan jag tycka det är bra att även de får prova på de här lite vildare och ja, våldsammare lekarna. De får INTE slåss på några villkor. Men det händer att de jagar varandra, med svärden och de skriker av skratt och spänning. Det händer att de är hotfulla mot en osynlig drake som hotar dem. De måste prata med arga, bestämda röster och övertala den osynliga draken att försvinna, osv.

 

I boken ”prinsessans rockband” får man en cd-skiva med sånger som prinsessan sjunger. Där sjunger hon om sitt svärd.

Såhär går den låten:



Och såhär går texten:

 

Doktorn har ett stetoskop

Tjuven spränger kassaskåp

Alla har dom ditt och datt

Bagarn har en konstig hatt men

Alla har dom nått, vad har prinsessorna fått?

Jag har ett svärd

Som förändrar en hel värld (ändrar en värld)

Och det kan klyfta apelsiner (och annan frukt)

Det skrämmer en demon

Och tar bort skräpet under tån (skärp under tån)

Det kan öppna dörrar

Och skrämma tjuvar vid ett rån (såna fån)

Brandmännen har vattenslang

Kocken har en restaurang

Alla har dom sina grejer

Slaktaren har bra pastejer

Alla har dom nått, vad har prinsessorna fått?

Jag har ett svärd…

 

Av: Per Gustavsson

 

 

Jag har precis köpt ett svärd till lilltjejens bästa kompis Liam i födelsedagspresent. Liams föräldrar bryr sig inte särskilt mycket om genus och därför köpte jag ingen prinsessklänning utan istället detta mellanting, då han älskar det här svärdet när han är hemma hos oss och leker.

Jag kan faktiskt inte se något negativt med denna leksak, trots att det är en klassisk ”våldsleksak”. Vad tycker ni?

 

 


Kommentarer
Postat av: Johanna

Alva har fått ett mjukt svärd precis av min mamma, hon leker Pippi med det, för Pippi har ett i filmen när hon räddar sin pappa. Då säger Pippi Haha och petar upp mat på det. Så Alva går runt här hemma och säger Haha. Låter så roligt.



Min egentliga fråga var, vart finns det där svärdet du visar att köpa, bilden var så liten så mina gamla 32-åriga ögon ser inte :-)

2012-03-13 @ 10:34:15
URL: http://vitahusett.wordpress.com
Postat av: Tessa i höghuset

Vi har också svärd hemma, tror faktiskt att de kan behöva lite snälla våldslekar, oavsett kön... Min dotter älskar att fäktas med storebröderna. Men svärden används också flitigt som låtsasgitarrer framför Melodifestivalen :-). Skrattar alltid inombords när de gör så...

2012-03-13 @ 22:37:40
URL: http://femitio.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0