varför ska vi nöja oss med något som uppenbarligen är sämre??

Sånt som irriterar mig:

 

när människor, ofta kvinnor, säger såhär:

 

kvinnor som tar det mesta ansvaret för hushållet och barnen får SKYLLA SIG SJÄLVA för att de inte "släpper in" mannen".

 

jag hatar också

 

en stor anledning till att inte fler pappor tar ut föräldraledighet är att många inte FÅR DET på grund av att deras fruar VILL ha all föräldraledighet..."

 

Såhär vill jag säga om det:

URSÄKTA MIG, men STÄMMER VERKLIGEN min tes att män, som grupp, är DUMMA I HUVET?

 

1. Det här grälet har ofta jag och min man och alla andra par jag känner, nämligen "hon blir aldrig nöjd"- grälet. Många män OCH KVINNOR, säger "han gör det aldrig lika bra som henne så det är ingen ide att han håller på".

Ibland kan man läsa typ:

 

"slappna av och sänk kraven. Låt honom pyssla och städa bäst han vill. Tänk att det är bättre att han "hjälper till" än att han inte gör något alls. Skada inte hans självförtroende genom att pika för småsaker som att han glömmer att damma av vitrinskåpet eller liknande. Det är dina egna höga krav som är problemet här och DU får faktiskt lära sig att slappna av lite".

 

I den här familjen säger vi såhär: VARFÖR SKA VI NÖJA OSS MED NÅGOT SOM UPPENBARLIGEN ÄR SÄMRE? SKÄRPNING OCH JOBBA PÅ, så kanske du kommer upp i min klass en vacker dag.

Jag tycker att män ska städa, tvätta, sköta om barnen OCH DE SKA GÖRA DET LIKA BRA SOM KVINNORNA.

Det är NATURLIGT att de ligger lite efter när man precis har kört igång med hus och hem och barn, eftersom tjejer har UPPMUNTRATS till dylikt arbete sedan barnsben. MEN. MAN KAN VÄL LÄRA SIG FÖR I HELVETE!

 

Precis som han kan lära sig att skruva med skruvdragare och hamra på spikar (om du inte redan kunde det förståss).

 

Jag går inte runt och har överseende. Jag kräver perfektion. Jag godkänner inte dålig städning. Han ska vara lika bra som jag. Så är det bara.

Det är även en ENORM SKILLNAD på att kunna skruva med skruvdragare och att kunna städa ordentligt. Skruva med skruvdragare är inget som måste göras varje dag. Inte heller måste man mecka med bilen eller ens renovera ett rum. Att däremot hålla ordning i ett hushåll, städa, laga mat, tvätta, sköta om barnen, diska, osv är något som måste pysslas med VARJE DAG i ett hem med småbarn och därför MÅSTE MAN KUNNA det.

Kan man inte det- DÅ FÅR MAN LÄRA SIG! För i helvete.

 

 

Under de första minutrarna i detta avsnitt av Sunes Jul kan man få en tydlig bild av hur det går till när vi städar i den här familjen:



2. I de flesta familjer jag känner är visserligen kvinnan styrelseordförande. MEN. I väldigt få familjer som jag känner till är mannen så UNDERORDNAD kvinnan att han inte VÅGAR säga: "älskling jag vill oxå vara med vårt barn och tänker ta ut hälften av alla dagarna". Faktiskt har jag ALDRIG träffat ett par med en sådan läskig relation.

Att pappor inte stannar hemma med barnen handlar INTE om kvinnorna. Det handlar om pengar och ekonomi och om mäns väldigt stora problem med prioriteringar.

 

 

Men i grund och botten handlar det om mäns kollektivt dåliga pappasjälvförtroende. Vi kvinnor får från den dag vi föds, träning och uppmuntran till att en dag bli Mammor. Mycket i vår Existens handlar om att vi en dag ska bli Mammor och när dagen kommer har vi (mer eller mindre) koll på hur det ska gå till. Om vi inte har det, så låssas vi för annars blir det ju kaos i samhället och eventuellt kommer socialen och tar våra barn.

 

Pappor får tyvärr inte den träningen. För pojkar får ju uppmuntran och träning åt att bli missanpassade individer som dels leder till att de inte klarar av ett hushåll och som dels leder till att de lever i tron att det viktiga i livet är att jobba och tjäna pengar samt även dricka öl och se på hockey.

 

Klart som fan att de känner sig helt borta i huvet när ungen kommer. DESSUTOM hamnar de DIREKT i skuggan av sina Fantastiska Fruar som står där som några jävla madonnor som hela samhället anser Alltid Har Rätt i vad som gäller för barnet. Det är sjukt. Sjukt var pappaovänligt samhället är.

Om männen vore lite...mindre missanpassade, skulle de naturligtvis protestera mot detta. Kräva sin rätt till sina barn.

Men det gör de inte.

 

 

Jag har en bok av illustratören Emma Hamberg som heter "det är insidan som räknas". I den finns en teckning på en kvinna med hela famnen full av tvätt och barn och disk och så säger hon typ "min man hjälper inte till med nånting...han kan inte diska och inte tvätta...tror du att han kan vara utvecklingsstörd?" och bredvid står en väninna som säger "tvärtom, han är den som är smart".

 

Och då undrar jag bara- EMMA HAMBERG, vad tänkte du där?

Vad VILL DU FÅ SAGT med teckningen?

Att män är SMARTA som skiter i allt, inklusive barnen och bara lever på och sedan dör såfort deras fruar lämnar dem (om de inte lyckas hitta nån ny)???

Vilket budskap sänder du egentligen ut med den bilden? Jo- det du sänder ut är ett enormt SKULDBELÄGGANDE. Alla kvinnor, vi får SKYLLA OSS SJÄLVA för att vi tvättar och städar och tar hand om barnen och håller allting flytande. Vi får SKYLLA OSS SJÄLVA för att vi är så jävla förtryckta för EGENTLIGEN borde ju bara bli LITE MER SOM MÄNNEN. DOM ÄR JU SÅ JÄVLA SMARTA!!!!!

Tvi dig, Emma Hamberg. Du pissar på ditt eget kön och på århundraden av kämpande kvinnor. TVI DIG!!!

Satan.

 

En dålig bok:


Kommentarer
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Idag är du på G alltså.

Jag tycker DU ska skriva en bok.

Smartskalle!

Puss.

2012-01-24 @ 16:16:33
URL: http://ninaruthstrom.se
Postat av: Yenny

Håller med Nina och jag håller med det du skriver!



Men just nu är jag för grinig för att utveckla det! Grrr!



Kram

2012-01-24 @ 23:19:11
URL: http://colouringmyself.blogspot.com
Postat av: Michis

Blev jätteupprörd med på mitt jobb förut där bara 50 plusare (män) jobbade och så jag då och en kvinna till (50 plusare). Då pratade vi städning i hem o ena mannen ba "men fan min tjej hon rensar ju aldrig avloppet så hon kan inte kräva att jag ska dammsuga". Då sa jag att man inte ens kan jämföra. Avloppet behöver rensas en gång i kvartalet som oftast men dammsugning och städning måste ju göras varje dag eller åtminstone varannan.

2012-05-02 @ 21:14:56
URL: http://michaeala.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0