om klänning

Har tänkt på en sak.

 

När man pratar könsneutrala kläder, är det oftast byxor och tröja man pratar om. Klänning och tunikor anses som "könshänvisande plagg". Är det inte lustigt? Eftersom klänning historiskt sätt (iaf sedan 1500talet) , är ett plagg oftast bärt av kvinnor (men även av män under vissa tider).

 

 

Enligt wikipedia har byxor, historiskt och ända in vår tid, oftast setts som ett manligt plagg.

 

Och när man ska vara könsneutral väljer man byxorna för att uppnå neutralitet. Det gör man ju på grund utav att männen är normen. Kvinnorna är "någonting annat" och deras kläder och attiraljer blir därför de "könande" plaggen.

 

 

För några år sedan hamnade jag i en hätsk debatt, feminister emellan, på grund av det där med klänning. Och leggings. Jag glömmer aldrig den debatten för jag var så jävla arg. Här satt feministerna och hävdade att JEANS (även det ett så kallat manligt plagg) minsann var det optimala plagget för alla barn, tåligt som det ju är. Leggings, tunikor och klänningar var hemskt- olekvänligt, för tunnt, begränsande och dessutom då- könande.

 

 

Mina barn har väldigt sällan jeans och jag själv har det aldirg. Helt enkelt för att det är för obevämt. Iallafall vanliga jeans. Jeansleggings och baggyjeans däremot, har jag. Barnen också (baggy, inte jeansleggings). När det är höst eller tidig vår. Men sommarhalvåret har de leggings och shorts. Och vinterhalvåret har de leggings/långkalsonger under overallen. Leggning är världens bästa plagg enligt mig- rörligt, mjukt, utan fot. Vad gäller klänningar så har båda mina barn det. Om de får välja själva har de klänning. Vilket jag själv också i princip alltid har, eftersom det är det plagg jag finner mest bekvämt.

Klänning är ett sjukt skönt plagg och de klänningar barnen har är knappast några hel-långa fotknölsklänningar. Inte heller är det klänningar i strikta, otöjbara tyger, nej, vi snackar bomull. Det är graja det. Skönt, luftigt, töjbart, lekvänligt.

 

Folk borde verkligen sätta klänning och tunikor på sina pojkar mer, för att neutralisera.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Håller med dig, jeans på barn är ju hårt. Kan inte tänka mig att sätta på Alva jeans nu att ha under overallen.



Tights är skönast, både för mig och lillungen..

2012-02-21 @ 13:34:56
URL: http://vitahusett.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0