kvinnoliv

Jag har läst otroligt mycket på senaste tiden. Bland annat de här två böckerna. Det är två böcker om två olika äktenskap som går åt helvete, skulle man kunna säga.

Jag har snöat lite på Thorvall det senaste året och det här är den senaste jag läst.

 

Den andra boken ”jag älskar dig inte” har jag legat uppe om nätterna och läst. Man kan inte slita sig. Att dåliga äktenskap kan va så spännande alltså!

 

Men den främsta orsaken till att jag läst dem är förståss, som alltid då jag läser, kvinnoperspektivet. Jag läser inte böcker skrivna av män längre, med väldigt få undantag (Peter Pohl samt han som skrev En Dag och Ivar- Lo förstås) eftersom jag har så rysligt svårt att identifiera mig i de böckerna. Böcker skrivna av kvinnor griper tag i mig på helt andra sätt, vilket såklart är naturligt.

 

Även om böckerna jag läser inte alltid är skrivna ut ett feministiskt perspektiv är de intressanta helt enkelt för att det är kvinnor som skildras, eller för att det är en berättelse skriven ur en kvinnas synvinkel. Så i min bokhylla trängs både Simone de Beauvoir, Carolina Gynning, Madonna, Linda Skugge och Moa Martinsson.

 

Kerstin Thorvall verkar sannerligen vara en jävligt jobbig människa, ändå är det mycket igenkänning i boken.

 

Jag älskar dig inte…är en väldigt plågsam bok att läsa. Men den blir lättare och lättare och bättre och bättre och mer spännande för varje sida.

 

Enjoy

http://www.svd.se/kultur/litteratur/viktig-paminnelse-om-fortrycksmekanismer_5560127.svd
http://snowflakesinrain.wordpress.com/2010/04/13/oskuldens-dod-kerstin-thorvall/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0