stilla natt

Julafton:
Vi gick upp ganska tidigt, runt halv åtta. Vi hade bestämt kvällen innan att min man skulle fixa frukosten för att jag inte skulle behöva börja dagen med att stressa..
Så jag klädde på mig i lugn och ro. Julklänningen, den röda, som jag använder endast en dag om året- åkte på.
Först fick barnen öppna varsitt paket från Under granen. Vi hade lagt dit de flesta paketen kvällen innan och sagt till barnen att tomten kommer förbi på natten och lämnar in en del så att bördan inte ska bli så stor sen.
Tyvärr hade jag även råkat dränka alla paketen i vatten då jag överbevattnade granen lite, kvällen före, så paketen var lite skrynkliga och vattenskadade på morgonen. Men vad gjorde väl det?
Barnen fick varsin rosa robothund som de blev väldigt glada för.
Vi åt sen frukost och då fick jag min morgongåva- ett par guldöronhängen! Det hade jag inte kommit ihåg att önska mig i år, men har önskat mig det tidigare och inte fått det- så jag blev så hjärtans glad! Min man? Ja han fick en svampkniv! Komplett med pincett och allt!
Millimeterrättvisa var ordet...
Sen såg vi alla det sista avsnittet av julkalendern på svtplay. Och maken gick i duschen efter det, medan jag klädde på våra julbarn. Hade inte hittat några kloka julkläder utan dagen innan hade stortjejen själv fått välja ut lite kläder nere på stan. Och då valde hon två svarta, superfluffiga tyllkjolar till sig och lilltjejen. Som två coola rockbrudar såg de ut julen igenom!
Sen åkte vi, i god tid. Ut till Tofta och svärisarna och makens två syskon plus deras sambos och två syskonbarn- alltså kusiner till våra ungar.
De bor så stort och har öppen planlösning att det är perfekt för myshäng med familjen. Faster Lina klädde ut sig till tomte och alla fick paket. Barnen fick bilgarage, böcker, vackra kläder och mycket mer. Som de lekte med sen. Timmarna igenom. Vi åt jullunch där och fikade sen och det var så härlig och riktigt julig stämning, så som det är när man är många.
Sen kom mamma och hennes sambo och vi tuffade hem till stan med dem i följeslag.
Såg Kalle Anka och pysslade och myste till det.
Sen kom tomten. En hyrtomte. En helt okej fin tomte, fin mot barnen och det är ju det viktigaste.
Lilltjejen var så glad. Eld och lågor. Absolut inte rädd- precis som tidigare på dagen mot tomten i Tofta. Hon strålade.
De fick varsin rejäl hög, ungarna. Och vi vuxna fick oxå varsin liten hög.
Och sen öppnade vi alla klapparna. Stortjejen fastnade ganska omgående i sin bästa julklapp- ett Nintendo DS. Lilltjejen blev förtjust i slimet hon fick...för 15:- från Lekstugan..
Sen lektes det med julklappar och vi åt en godsmörgås runt köksbordet och fram mot åttatiden åkte mor och hennes Kent och lilltjejen fick ett trötthetsutbrott och maken fick vagga henne till sömns.
Jag själv somnade nån timme senare på soffan. Det är så ljuvt att göra det.
Idag har vi vart ute i Tofta igen. Bara hängt. Myst. Umgåtts. Barnen har lekt i princip hela tiden med sin faster Lina och även mycket med farbror Stefan som är pappa till de två kusinerna. Jag har läst Zlatans bok, som både maken och hans bror fick i julklapp. Först begrundade jag bilderna ingående. Jag är väldigt svag för Zlatans fysiska uppenbarelse... Men boken var spännande oxå. Så fort man började läsa blev man fast. Han är sannerligen en ovanlig person tror jag. Ingen stor tänkare dock, men speciell.
Jag fick guldörhängen, fina pennor, uteljusstake, fågelbord, strumpor, grytlappar (!!) skiva, bok, glaskål och PENGAR i julklapp.
Min man fick svampkniv, presentkort på Clas Ohlon, halvårsprenumeration på datortidning samt Zlatanbok - av mig alltså.
Barnen fick Nintendo (storan) Pippiskeppet (lillan) målarböcker, böcker, kläder, småsaker, HelloKittyhus, barbie, prinsessklänningar, radiostyrd My Little pony, mikrofoner, tågdelar till tågbanan och mycket mycket mer. I år kändes det som att de fick LAGOM med julklappar. Tidigare år har det helt klart vart för mycket.
IMORRN ska vi bara vara hemma och leka med alla saker, spela alla nya spel samt gå ut en stund om det inte regnar. På eftermiddan ska vi gå och se Alvin och gänget 3. Vi älskar de filmerna hela familjen, eller ja..älskar och älskar är väl att ta i för min och makens del, men Alvin och gänget är barnfilmer som är helt okej att se även som vuxen. De är helt enkelt lite annat än den totalt hjärndöda animerade Hello Kitty-filmen som lillan fick i julklapp...
Jag har vunnit oxå! Jag som aldrig vinner nånting har vunnit en matkasse på Ica Wisborg! Lycko mig!!
Amen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0