boys will be boys


Jag har en son, som slåss en hel del - har du några tips till mig?// Yenny


Så får verekligen hoppas att nåt av dina barn aldrig slår nån eftersom det tydligen är tecken på dålig uppfostran. Men då är det väl okej eftersom dom är tjejer. Verkar som att du drar alla pojkar över en kam o tycker att alla är elaka. Herregud, dom är barn. Varför så besatt av könet?? Bråkar aldrig dina barn med varandra o slåss? Det gör mina söner, o det är inte okej men dom är ju inte hemska pojkar för det o jag ser det inte som att jag är helt misslyckad som förälder. Försöker ju lära dom vad som är rätt o fel.// Jensa



Yenny- Nej det har jag faktiskt inte. Jag är ju inget proffs. Men jag antar att du själv innerst inne vet vad det beror på
att han gör det. Kanske har ni, från början, alltså bebisstadiet, inte markerat tydligt nog att det inte är okej eller nått? Mina barn slåss inte, så jag vet inte varför andra gör det...

Jensa- Ja Jensa, jag drar alla pojkar över en kam. Nej, mina barn slåss inte. Visst kan det hända att de knuffar varandra eller nyps eller dylikt. Det har självklart hänt att de slått oss då de blivit arga, ett lätt slag på överarmen tex. Men då har de blivit tillsagda och vi har fört diskussioner med dem och de gör inte om det. Mina barn skulle aldrig, varken med ett tillhygge eller handen, slå ett annat barn rakt i ansiktet så att huden sprack och det kom blod. Ja jag anser att man har misslyckats som förälder då ens barn slåss på det viset. Att slåss i försvar är en sak, men att använda sig av slag istället för uttryck, eller använda sig av slag för att få sin vilja igenom, eller använda sig av fysiskt våld då man blir arg och upprörd, nej. Då är det någonting som inte står rätt till anser jag.

Att vet att flickor också slåss. Men det jag framför allt vet är att män, som grupp, står för 98% av alla våldsbrott i Sverige. Och det är INTE en tillfällighet att SMÅ POJKAR slåss mer än SMÅ FLICKOR. Man är pantad i skallen om man inte ser ett VISST sammanhang där.

Vidare vet jag att många av de små skitungarna till bråkpojkar är riktigt fina ungar, när man pratar med dem, avleder dem och uppmuntrar dem till ett mildare beteende. Tyvärr gör samhället inte ofta det- uppmuntrar till ett mildare beteende alltså. Slå på vilket barnprogram du vill (förutom det med pastellfärger där alla har långa ögonfransar som riktar sig till tjejer) och de talar klart och tydligt om för pojkarna hur de förväntas vara. " här i djungelboken är det tuffa tag" osv osv osv. (I Djungelboken som går på bompa nu förekommer för övrigt inga kvinnliga figurer) Gå in i vilken leksaksaffär du vill och du ser att på kartongerna till leksakspistolerna, leksaksboxningspåsen, leksakspilbågen, våldstv-spelen finns pojkar på bild. Gå in i vilken klädbutik du vill och finn de mörka, tuffa kläderna på pojkavdelningen, samt några matchande affischer på väggarna på avdelningen, föreställande tuffa små pojkar som står och ser coola ut. Fråga vilken jävla människa som helst född före 75 (tex gamla dagisfröknar) och de skulle säga "boys will be boys". Pojkar är så- bråkiga och stökiga. Det är bara naturligt och bara så de är.
Inte så konstigt då kanske, att jag drar alla små pojkar över en kam. Jag KAN helt enkelt göra det. Boys will be boys vet du ju.

Vidare vet jag oxå att barn inte kräver något, de tillåts. Och varje slag som ett barn utdelar ansvarar barnets föräldrar för. (förutom vid hjärnskador så som adhd osv förstås. Då ansvarar såklart ingen för det)
Nu ska jag gå i säng. Jag är trött. Jag är så trött. Imorrn är det dan före dan och ikväll somnade barnen med 38 graders feber... Troligen bryter mitt ut på julaftonsmorgon när jag tillåter mig själv att slappna av.
I love christmas.
Amen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0