Sista Clararundan

Sista rundan om UnderbaraClara.
 
1. Jag håller inte med att att förebildsoket ligger bara på kvinnor. Det är inte som att inte män får skit när de är politiskt okorrekta. Möjligt är att oket är HÅRDARE mot kvinnor, men jag lovar att det är på gång vad gäller männen också. Och jag tycker det är BRA. Man måste ju få kritisera. Kan inte hålla käft om något bara för att personen i fråga är kvinna. 
Jag älskar liksom UnderbaraClara också. Har läst henne i många många år. Även om jag ibland får ångest över hennes sätt att alltid framställa livet så himla glatt och även om jag kan få ångest över ångesten man ibland kan läsa sig till mellan raderna (den finns aldrig rakt utskriven) så inspireras även jag av henne och jag fullkomligt ÄLSKAR när hon då och då biter ifrån, knivskarpt och hårt som sten! Hon är så jävla smart också, vilket jag beundrar. 
MEN. Bara för att Clara är så himla underbar och bra på jättemånga sätt, tycker jag inte att jag inte kan få kritisera det som inte är lika härligt.
Det är precis som med Alex och Sigge. Som jag älskar. Ändå kritiserade jag dem öppet på Twitter när de uttalat sig sexistiskt. När min vän Nina gjorde samma sak fick Alex och Sigge tillslut "bita i det sura äpplet" och öppet deklarera sig som feminister. I podcasten med hundratusentals lyssnare. 
Blondinbella likadant. När BB blev utsatt för sexuella övergrepp på en resa för några år sedan och sedan gick direkt ut med det i tidningarna som skrev rubriker typ "jag vägrar vara ett offer" skrev jag en krönika där jag hyllade henne. Några år senare kritiserade jag henne på Twitter då hon uttalat sig kränkande mot transpersoner. 
Och jag gillar FORTFARANDE Alex och Sigge, Blondinbella och UnderbaraClara.
 
2. Jag förstår inte varför inte UnderbaraClara inte skulle ha ett ansvar inför sina läsare? De största bloggarna i Sverige har fler läsare än de största magasinen. De största magasinen hatar jag och vet ni varför? Jo för att de inte tar ansvar. För att de använder modebilder med anorextiska modeller. För att de proppar sina tidningar fulla av träningstips, sextips, modetips, sminktips och andra tips. Tips tips tips och så riktar de sig till kvinnor. Anger KVINNOR som sin målgrupp. Vi kvinnor behöver tips, menar de. För hur vi ska kunna bli bättre varelser. På hur vi ska kunna förändra oss för att bli lite bättre. Vi är ju så himla ofullständiga. 
Bloggarna jobbar på exakt samma sätt,förutom att de utgår ifrån sig själva och inte uppmanar läsarna till konsumtion på riktigt samma sätt. 
Jag tror dock inte att man som läsare reagerar olika på när man ser UnderbaraClara som visar upp en slimmad outfit eller på ett modereportage i Cosmo. Jag tror vi reagerar exakt likadant Vi ser något vackert som vi vill ha. 
 
Men bakom bloggarna står EN person som målat upp sig själv och sitt liv på ett sätt som gjort att folk lärt sig älska henne. Vilket enligt mig gör bloggarnas makt ungefär en miljon gånger större än random modemagasin. 
Och: MED MAKT FÖLJER ANSVAR!!!
 
3. Jag är feminist. Jag pratar inte gärna om vad feminism ÄR, för det är olika för alla. Men EN SAK vet jag: det är varken systerskapligt eller feministiskt att inte ifrågasätta ideal. Det är varken systerskapligt eller feministiskt att fortsätta upprätthålla ideal. Det är inte varken systerskapligt eller feministiskt att skita i ätstörda personer som hatar sig själva. 
 
4. Sedan har jag aldrig sagt att UnderbaraClara MÅSTE GÖRA som jag tycker att hon ska göra. Hon får göra precis som hon vill. Liksom jag får uttrycka kritik om jag vill det. 
 
Puss på er
 
 

Kommentarer
Postat av: Longevity - en blogg om hälsa

En sak jag lärt mig genom att vara gift (för att dra en udda parallell) det är att bara för att man har olika åsikter behöver inte det betyda skilsmässa. I första hand tror jag att kritik gentemot din kritik handlar om att man (precis som jag ibland) plockar ut just det du säger här och nu och missar helheten. Lite som central koherens inom autism :P
Jag tycker det är uppfriskande med kritik, jag älskar också underbaraClaras bllogg men håller inte med i allt. En av hennes radiospaningar fick mig att se rött vid tillfälle.

2013-05-18 @ 11:34:25
URL: http://madelein.se/
Postat av: SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma

Jag är kluven här. Eller, inte till det du skriver i det här inlägget egentligen, för jag tycker du har många poängen. Men just i detta med UnderbaraClara... Alltså, nu har jag inte instagram så kanske är jag ute och cyklar helt, men det jag förstått av diskussionerna är att hon sysslar med... träning. Alltså egen träning på en hyfsat sund nivå?! Inte någon smalhets eller så?

Okej, även träningstips som marknadsförs som "sunda", som "träning i vardagen", "för att må bra" bidrar ju till ökad stress och press på att vara hälsosam, och fokus på kroppen (främst den kvinnliga i detta fall) blir det förstås. Själv mår jag inte bra av sånt och väljer att inte läsa om det, men jag vet inte om jag för den skull tycker att ingen borde blogga om det. Det vi matas med från löpsedlar och träningstidningar är för mycket och svårt att värja sig ifrån, men träning ÄR ju samtidigt något sunt som de flesta av oss mår bra av...

Som sagt. Kluven. Jag vill i alla fall komma till att vad gäller Clara så tycker jag att hon måste få blogga om vad hon vill så länge hon inte kränker någon annan eller hetsar andra till något som inte känns sunt. Det är en helt annan sak med Blondinbellas uttalanden om hen och trans, för då kränkte hon människor, hårt och medvetet. I Claras fall tänker jag nog mer att ja men strunta i att läsa träningsinläggen. Jag läser som sagt aldrig sånt, och inte heller inlägg om inredning eller mode, för det är fullständigt ointressant för mig.

Långt, sorry. :-)

2013-05-18 @ 11:37:29
URL: http://minasannaord.wordpress.com
Postat av: Sanna

Jag tycker absolut att du har rätt att kritisera och belysa saker du ser som ett problem. Speciellt om du inte kräver att folk ska ändra sig. Det är bra att det finns personer som du som väcker debatt.

I det här fallet blev UnderbaraClara väldigt tydligt utpekad för att inte ta ansvar för sina läsare, vilket jag tycket att hon gör i mycket. Det blir helt enkelt svårt att skriva om något alls om man ska ta ansvar för hela världen.Jag tror kritiken tagits emot annorlunda om den riktats på ett mer allmänt sätt.

Jag personligen mår bättre både fysiskt och psykiskt av att träna och kan behöva lite pepp ibland för att fortsätta med det. Jag ser också en skillnad på en person som skriver om sin egen träning för att må bättre och tidningar som uppmanar alla att gå ner tio kilo på tio veckor.

2013-05-19 @ 11:03:21
Postat av: esteterier

Har funderat en hel del kring inlägget. Vill börja med att säga att JA, man ska absolut kritisera även de man beundrar. Helt rätt, och jag tycker att du lyfter många viktiga punkter. Tycker dock att drevet är både mer och hårdare mot kvinnor, då de ofta får agera (frivillig eller ofrivillig) förebild för "alla unga kvinnor" typ alltid. Medan män, ja, de kanske får sig en känga när de uttrycker sig klumpigt, men man hör Aldrig att han skulle vara en dålig förebild för all unga män. Vidare ser jag inte heller några män i vidare utsträckning få kritik för livsstil, typ någonsin. Det finns liksom aldrig en diskussion kring huruvida en offentlig mans rökning, träning, övervikt eller undervikt bidrar till att unga män mår dåligt. Det är däremot en diskussion jag tycker borde finnas, och män får, precis som du säger, stå till svars för mycket annat. Men enligt mig är det inte i samma utsträckning, inte på samma sätt, och inte med samma krav på att bete sig perfekta. Tycker ändå att det är viktigt att se den skillnaden.

Sen har jag lite svårt för parallellen du drar med magasinen. Med makt kommer ett otroligt ansvar, absolut, men just det du skriver om att någon som driver en stor blogg är bara en person är väl det som gör att jag nog ibland kan vara mer förlåtande. En tidning har en hel redaktion där man tillsammans kan göra stor skillnad, ta makten över annonser och reportage, modeller och annat. En bloggare är en person, vars enda bollplank är mängder med läsare som kommenterar. En bloggare är inte ett proffs alla gånger. En bloggare är en person som också lever i rådande samhällsklimat och själv blir påverkad av krav och ideal. Nu menar jag absolut inte att utmåla någon bloggare till ett omedvetet offer, jag menar väl mest.. Jag vet inte, att man kanske bör ha det i bakhuvudet när diskussionerna förs. Bloggare är ju privatpersoner som blir offentliga, får mycket makt att påverka och måste verkligen ta sitt ansvar. Diskussion ska föras. Det här var väl mest lite av det jag saknade i din analys.

För övrigt tycker jag att det var grymt bra att du tog upp detta för diskussion, för det hade jag fan aldrig vågat.

Svar: Det kan ju vara så att män inte får samma drev på sig helt enkelt för att utseendehetsen är bra mycket snällare mot män än mot kvinnor. Kvinnor får lära sig från födseln att våra utseenden är VÄLDIGT VÄLDIGT VIKTIGA. Män, ja där skulle ju tvärtom ganska många BEHÖVA att ta hand om sig själva och sina utseenden (tänker närmaste på övervikt) med tanke på att så många fler män lider av hjärt och kärlsjukdomar och även dör tidigare än kvinnor pga dessa.
jenny persson

2013-05-19 @ 12:54:06
Postat av: katarina

Jag får väl lov att uttrycka lite stöd för dig för jag tycker du fått lite väl mycket skit. Dessutom tycker jag att Clara faktiskt inte svarar på kritiken från dig utan mest bara kör nån sorts offergrej om att man inte kan göra alla nöjda (visst hon har ingen skyldighet att förklara något men det hade ju kunnat vara intressant med någon sorts reflektion från hennes sida kring det det faktiskt gällde, utseende och träning). Jag tror kvinnor i offentligheten vid någon punkt bara måste inse att dom besitter makt och att dom kan välja vad dom vill göra med den makten.

Och med det menar jag inte att jag tycker att hon har ett ansvar att vara någon sorts förebild för någon. Det jag efterlyser är lite ärlighet med vilka ideal det egentligen är man sprider. Precis som kissie faktiskt står för sin smalhets. Då kan i allafall folk ta ställning till omd et är något de tycker är bra eller dåligt. Då kan det också uppstå en diskussion.

På något sätt är det väl att visa lite mänsklighet också, att erkänna att det kanske är lite göttigt att man har gått ner lite i vikt av sin träning och att man kanske är nöjd med resultatet. Jag vet inte om jag tycker det är fel egentligen. Men jag tycker att man faktiskt ska våga stå för det och våga ta kritiken det medför.

Men det skulle förmodligen trampa folk för mycket på tårna och då säljer man ju inga böcker.

2013-05-19 @ 14:57:27
Postat av: Evelina den fina

Du skriver att män för skit när de är politiskt inkorrekta - menar du alltså att UnderbarClara agerar politisk när hon bland 1000 instagrammade bilder lägger upp en med träningskläder på?!? Skulle inte tro det. Har du någongång sett någon man anklaga en annan man som har träningskläder på - för just det, att han har träningskläderna på offentligt?!?! TRÄNINGSKLÄDER ÄR JU NÅGOT MAN HAR HEMMA, INTE I DET OFFENTLIGA RUMMET!!! Det ger ju ångest. TA ditt ansvar, man!

Är inte ditt inlägg ett typiskt sätt att sätta krav på kvinnor att bete sej på "rätt" och korrekt sätt - något som vi fått höra genom hela historien?! Att flyga på Clara för att hon skickar iväg en jeans-rumpa och en bild med träningskläder på - är ungefär som att anklaga LadyDahmer för att uppmuntra till att söka bekräftelse genom att visa brösten, jamen såg du inte hennes bild som hon bloggade senast igår?! Visade brösten och munnen halvt öppen - är inte det som att be om bekräftelse?! Är inte det hennes fel att alla unga tjejer gör likadant?!?!
Well.. NO. LadyDahmer är inte ansvarig för tjejers bekräftelsebehov, lika lite som Clara är ansvarig för alla som har ångest och ätstörningar. Känns som att du väntat på första bästa tillfälle att hänga ut Underbaraclara som en dålig förebild, letat med ljus och lykta (du vet väl vad man säger inom psykologin - en ser det som bekräftar det en redan tror sej veta)....och nu hittat ditt tillfälle. Så utan att reflektera vad för signaler du sänder ut till andra unga kvinnor sväljer du betet - Clara ska offras!
Att du själv har stort ansvar, att du skuldbelägger andra unga starka kvinnor som står upp för sej själv och sin rätt att må bra. Om det nu är med hjälp av motion eller sex eller vad det nu är... varför skuldbelägga det? För att tjejer får ångest? Isåfall får du nog stänga ner din egen blogg också - du ger nog en hel del ångest till de som försöker må bra och motionera för att det är roligt. Det är ju FEL anledning enligt dej.. ?
Snacka om moralpanik.

Svar: Min kritik mot Clara är något jag ofta funderat på under de typ 5 åren som jag följt hennes blogg. Som jag skrev i förra inlägget är mäns kroppar inte objektifierande i alls samma utsträckning som kvinnor. En naken manuskript och en naken kvinnokropp skickar inte ut samma signaler om man säger så. Män har inte samma hårda krav på sina utseenden som kvinnor. Vad gäller krav på kvinnor.. Har inte underbaraClara skrivit en hel del om "den duktiga flickan" och liksom vänt på steken och hyllat denne??
jenny persson

2013-05-21 @ 12:34:09
Postat av: CrimsonAnna-vegetarian of doom

Jag vill också uttrycka mitt stöd för dig, vet inte riktigt var jag står i nämnda fall men jag tycker att det är sunt att du på ett konstruktivt sätt ifrågasätter Underbara Clara. Jag har läst hennes blogg tidigare, men kände att det inte gav mig något längre. Sedan dess har jag tänkt "Inte min kopp te, men hon är väl mysig" tills jag såg Go'Kväll och reagerade på hennes tonläge när hon pysseltipsade. Inte alls mysigt, utan mästrande och nästan lite ilsket. Så jag förstår inte riktigt hennes storhet.

2013-05-21 @ 13:31:41
URL: http://metalanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0