hor-looken, lika trendig som vanligt

Vart på stan med morsan idag. Kollade på lite barnkläder inför den Stora Sommarshoppingen som ska ske i helgen.
Och alltså. När jag ser de här shortsen som finns på flickavdelningarna...
...så kan jag bara tänka på en sak och det är:
På pojkavdelningen ser alla shorts ut såhär:


Och det får mig att undra lite...

Det man VILL med barnens kläder på sommaren är väl

1. luftiga och sköna för vilda sommarlekar

2. täckande men inte för varma- solskyddsfunktion

helt enkelt.

Dessutom, alla minns väl hur det var att ramla omkull som barn? Ständiga skrapsår på knäna osv.

 

H&M och gänget verkar helt enkelt tycka att små flickor ska ha uppskrapade, brända ben om sommaren och dessutom ska byxorna vara så tighta och inskärande som möjligt.

Medan pojkarna ska skyddas mot solen, skrapsår samt mot röda tryckmärken på huden (vilket man får av tighta kläder).

DET ÄR INTE RÄTTVIST!

 

H&M hade dock tillverkat ett par pojkshorts i rosa i år. Det var ju bra. De shortsen ska nämligen jag köpa.

Köp dem allihopa. Till både flickor och pojkar. På så sätt slår vi 2 flugor i en smäll och visar dels att vi uppskattar rosa pojkläder samt att vi räddar flickorna från prostitute-looken en säsong till.

 


Kommentarer
Postat av: Kristin

Min brorsdotter har superfina surfershorts när hon badar! Hur gött som helst!

2012-05-22 @ 17:02:36
Postat av: Ullrika

Väl rutet!!



Jag köper oftare kläder å pojk- än flickavdelningen har jag upptäckt (har två döttrar) och det är för att jag vill ha kläder med vidd och bekvämlighet. De allra fånigaste bil- och vapenmönstrade plaggen går ju fetbort (även om jag haft en pojk) men just det där med långa shorts upptäckte jag till min fasa eftersom min äldsta dotter blev av med blöjan tidigt och plötsligt sprang det runt en liten lolita på lekplatsen... HUVVA och hujedamej. Det blidde leggings under shortsen, eller kortbyxor från pojkavdelningarna. Och precis som Kristins brorsdotter här ovanför har båda tjejerna "surfshorts" på stranden. Eller så är de nakna. Beroende på situation.



Länge sen jag var här nu. Ska försöka hinna läsa ikapp lite!

2012-05-22 @ 23:27:55
URL: http://ullrika.se
Postat av: Johan Malmros

Först vill jag säga att jag uppskattar din blogg som jag hittade till via Islam-debatten på helagotland.

Angående barnkläder, så hade jag samma inställning som du till en början. Sedan kom verkligheten...

Jag och min fru var djupt upprörda över framförallt HM, och deras syn på vad små barn ska sätta på sig. Nu är äldsta dottern 8, och den yngsta 5. De har på eget bevåg skaffat sig var sin klädstil. Den äldstas klädsmak kan sammanfattas i de rosa shortsen med rosetten, ofta snyggt och smakfullt komponerade outfits, men VÄÄÄLDIGT tjejiga. Den yngre har en mer bohemisk, ofta flera lager med olika färger, men ändå mycket tjejig stil. De unisex-liknande plagg vi har försökt med ratas helt och hållet. Det är bara att inse att det är omgivningen och inte vi föräldrar som påverkar barnen mest.

Det viktigaste för mig som förälder hjälpa mina barn att bli trygga i sig själva, och att våga göra sina egna livsval oberoende av vad omgivningen tycker. För att ta klädexemplet: Vill min dotter klä sig i supertjejiga, tighta kläder och korta kjolar så ska ingen komma och säga att det inte är korrekt klädsel. Likaså om hon vill klä sig i baggy cammo-shorts, luvtröja och raka av sig håret. Det är hennes val. Nu vet jag också att det är mer komplicerat än så. Kläder handlar mycket om bekräftelse o.s.v. Men när 8-åringen efter 4:e klädbytet för dagen stolt kommer och visar upp sig är det väldigt svårt att inte ge henne den positiva respons hon vill ha.

Om det är någon vi "lyckats" med sett med genusglasögon så är det sonen som har rosa som favoritfärg på kläder. Men som sagt, jag är inte övertygad om att just klädval är den viktigaste frågan.

2012-05-23 @ 12:53:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0