amma eller inte amma

Fick veta en sån jävla jobbig grej i fredags. 
 
Jag är ju Havande (v 11) och ska i december föda mitt 3 barn. Den första födde jag vaginalt, den andra via kejsarsnitt och denna gång ska det också bli kejsarsnitt har jag tänkt. 
Mitt första barn ammade jag i 9 månader. Mitt andra barn ammade jag inte alls. Och detta tredje barn har jag ju tänkt att jag verkligenverkligen ska anstränga mig för att amma. 
 
Med mina båda två första barn hade jag graviditetsdiabetes. Då har man diabetes medan man är gravid, men i samma ögonblick som man föder försvinner diabetesen. Mycket märkligt. 
Dock är risken stor att man åker på typ 2 (alltså kronisk) diabetes sen, vilket jag också har gjort. Sedan drygt ett år är jag så att säga diabetiker på heltid. Jag tar insulin nu när jag är gravid, men troligtvis kommer jag att kunna äta tabletter sen, när barnet är född och slippa sprutorna, något jag såklart ser fram emot. Jag hatar insulinsprutorna. Får blåmärken av dem och gråter ofta inför varje dos. Det är hemskt helt enkelt.
 
Och så i fredags berättade min diabetessköterska att OM jag ska amma så kommer jag troligtvis behöva ta insulin under tiden som jag ammar. Antar att det är hormonerna som fortsätter hoppa hit och dit medan man ammar, precis som de gör när man är gravid. 
 
Och det suger så jävla hårt. Jag som var så jävla pepp på att amma den här gången. Nu rann det helt av mig. 
Eftersom mitt andra barn är uppfött på flaska så vet jag ju att det funkar fint det också, för både föräldrar och barn. Men jag var ändå så inställd på att amma denna gång.
Och nu vet i fan. 
 
Är jag ego tycker ni, som ens har de tankarna? På att skita i det och bara gå direkt på flaskan?
Grejen är också att barn som föds av diabetiker alltid får en slurk ersättning när de föds, eftersom det finns risk att de föds med för lågt blodsocker. Och därifrån blir det ju då väldigt lätt att fortsätta. Med ersättning. När man dessutom är snittad är det inte superlätt att amma heller, då man har ont på magen de första dagarna efter förlossningen och svårt att vända och vrida på sig. Känns som att jag har allt emot mig. 
 
Men det är klart, vill jag så går det ju. Frågan är bara om jag vill???
 

Kommentarer
Postat av: Julia

Alltså: Du ska inte amma (eller inte amma) av samvetskval. Jag som precis läst,nästan, hela ditt arkiv från förra bloggen (blev konstigt nog peppad över att det FINNS andra som haft det jobbigt och ändå vill ha fler barn) tycker att du förtjänar lugn och ro (så mycket det nu är möjligt med tre barn) för din kropp. Om du verkligen VILL amma trots sprutor så är du nog superkvinnan och om du inte orkar så förstår jag inte hur någon skulle kunna tycka att det är konstigt. Jag tycker du verkar vara en fantastisk mamma!! Tur att du har tid på dig att fundera :D

2013-05-19 @ 13:30:44
URL: http://aliaslillamy.blogg.se
Postat av: Elinpotatis

Det beror ju helt på hur dåligt du mår av medicineringen, tycker jag. Både fysiskt och psykiskt. Nog för att amning är jättebra, men inte till vilket pris som helst! Kanske går det att jobba lite med den psykiska biten (om det finns en sån)? Annars skulle jag strunta i amningen.. Lycka till, och ta hand om dig!

2013-05-19 @ 14:15:58
Postat av: Natalia

Har inte kommenterat förut, men nu vare dags. Jag tänker såhär: Pigg mamma, pigg bebis. Du är faktiskt skyldig ditt kommande barn att också vara mån om dig själv. Vill du amma, så gör det. Det innebär sprutor ett tag till (inte så länge? fast kort kan ju kännas jävligt långt) och känns det värt så kör på. Men om du känner att din hälsa och ditt Välbeffinande går före just amningen så strunta i amningen. Det är ju inte så att du prioriterar ditt Mående före barnet, utan före just amningen. Jag tycker nog att det är dags att vi kvinnor lär oss att prioritera oss själva även i rollen som mammor. Att amma är bra, men kanske inte till priset av allt...? Så tycker jag, men du gör som du vill (såklart!) Hoppas att du kommer fram till något som är bra för just dig (blir ju i förlängningen bra för henom också)

2013-05-19 @ 15:27:31
Postat av: Apan satt i granen

Låter inte alls roligt det där. Förstår din tankar. Det går ju inte att råda i frågan, men spontant känner jag att du som nybliven trebarnsmor kommer ha fullt upp. Den enkla vägen är den bästa vägen om du frågar mig. Gör det som blir lättast för dig.

Grattis till preggon.

2013-05-19 @ 20:45:18
URL: http://apans.se
Postat av: Camillur

Hej hej
Jag har diabetes typ 1. Mitt insulinbehov har aldrig varit så lågt som under ammningen. Min känslighet för insulinet var väldigt hög under tiden närmast efter förlossningen och under hela ammningen.
Tycker att det verkar märkligt att du ska behöva fortsätta med sprutor efter graviditeten. I mitt huvud är det inte logiskt...
Ta det inte som sanning före du har provat. Hör efter på diabetesmottagningen igen.
Grattis till graviditeten!

2013-05-20 @ 08:35:33
Postat av: Christine

Nu måste jag ställa en dum fråga, och jag är uppriktigt intresserad av svar här, jag är INTE ute efter att provocera.
Du menar ju att Underbara Clara sprider ett osunt ideal när hon skriver om att hon tränar för att hon vill bli stark, och för livet. I sådana fall sprider inte du ett osunt ideal när du skriver om barn och familj?
När du skriver om dina barn kan du ju stressa kvinnor som inte har barn? Eller sprida ett osunt modersideal till unga kvinnor som läser här? Och det faktum att du nämner din man i presentationen, späder inte det på heteronormen?



Svar: Ja. Allt det tänker jag på. Därför är jag noga med att dela med mig av det som suger också. Som att skriva att idag har jag vart världens sämsta mamma. Idag har jag önskat mig långt bort till en egen lägenhet där ingen kan nå mig. UnderbaraClara beskriver sällan baksidor. Visst visst har hon skrivit om att hennes mamma dog och om att hon HAR VARIT deprimerad. Alltid i efterhand. Det är svårt att undvika att spä på heteronormen när man liksom är hela heteronormen personifierad kan jag tycka. Och för att väga upp skriver jag ofta om hbtq, nu senast om varför jag önskar mig en liten bög till son.
jenny persson

2013-05-20 @ 14:13:39
Postat av: Tessa i höghuset

Men måste du bestämma dig innan? Kan du inte känna efter hur stort priset med sprutorna, ärren etc känns. Och det kan ju hända att amningen går superbra och blir det enkla alternativet. Men om inte, skit i det.

Grattis till magen. Om jag får vara lite storasyrrig så: Jag har tre och det är kaosigt men underbart :-).

2013-05-20 @ 22:52:17
URL: http://femitio.blogspot.se
Postat av: Elinor - Dietist om barnmat

Att jag inte läst din blogg tidigare, du skriver bra, det er eftertanke.

Ang. förstår jag att det känns tungt, men du behöver faktiskt inte bestämma dig för varken det ena eller det andra. Allt efter förmåga. Efter min förlossning drabbades jag av en förlossningsdepression, jag helammade i 4 månader och sen fick pappan börja avlasta lite och jag pumpade för att jag skulle få tid att orka ta hand om mig själv.

En barnspykolog sa en gång "om mamman mår bra så mår barnet bra"... jag använder det citatet ofta!!

2013-05-22 @ 12:22:41
URL: http://www.barnsmat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0