kvinnofällan

Jag och Nina pratar om kvinnofällor i nästa pod. Nu kan jag inte sluta tänka på det. 
Jag hatar ordet. Har alltid gjort. 
En kvinnofälla är när en kvinna är duktig för att vinna bekräftelse, ofta för sin kvinnlighet. Det är ju tråkigt. 
Men ÄNNU VÄRRE blir det ju när folk ska komma och skriva KVINNOFÄLLA över ansiktet på henne. Snacka om att dubbelbestraffa. 
 
Men det som värker i mig. Det som både Nina och UnderbaraClara skrivit om förut, men som jag inte kunnat ta till mig ordentligt förrens nu är följande: det är omöjligt för en kvinna att prestera. Det är omöjligt för en kvinna att vara duktig. För när en kvinna presterar och är duktig, får hon KVINNOFÄLLAN skriven över ansiktet (vare sig det faktiskt är det eller ej). Ordet KVINNOFÄLLA är ett ord skapat av patriarkatet som omöjliggör kvinnlig prestation. 
 
Och det är också kring kvinnofällan som den gamla tidens feminism liksom slog knut på sig själv. 
Först kämpade man som fan för kvinnans rätt till arbete och självständighet och karriär. Sen när man hade lyckats, så kom kvinnofällorna. Utbrändheten. Dubbelarbetet. Barnen som kom ikläm. Männen som ännu satt bekvämt på sina rövar medan kvinnorna fick slita dubbelt. Arbetet och karrirären som först stod för frihet och självständighet blev plötsligt en kvinnofälla. 
Duktiga kvinnor är i kvinnofällan. Vabbande kvinnor är i kvinnofällan. Föräldralediga kvinnor är i kvinnofällan. Kvinnor som arbetar mycket och sätter vikt vid att prestera på jobbet är i kvinnofällan. 
 
JAG TYCKER KVINNOFÄLLAN KAN DRA ÅT HELVETE. 
Låt oss istället ta oss en titt på Mansfällan. Den är så in åt i helvite mycket större, värre och ändlöst mer utbredd än den där förbannade dubbelbestraffande kvinnofällan. 
 
Förresten. Inte nog med kvinnofällan som den hittills sett ut. Nu kommer dessutom jag och ifrågasätter varför tex valet att vilja jobba halvtid för att vara med barnen ska ses som en fälla? Hur prioriterar man i sitt liv när man tänker så? Är inte den största fällan den att heltidsjobba bort barnens hela barndom? Är inte DET den kanske allra största fällan? Ja och vilka kvinnor är det då som är i kvinnofällan dådå menar jag? Eller är det männen? Det finns ju heltidsarbetande kvinnor också. Som enligt den gamla synen att se på kvinnofälla väl (förutsatt att de inte dubbelarbetar) är de som inte vart i kvinnofällan. ÄR de då alltså i kvinnofällan ändå enligt mig?
Va? Va? Va?
 
Ja int i fan vet jag. Men kvinnofällan kan ändå ta och dra åt helvite. 

Kommentarer
Postat av: M Hansson

Fällor ja, och könsroller, traditioner, kultur, patriarkat, matriarkat, helt enkelt sätt att vara i grupp. Varför krånglar vi till det så väldeliga för oss? Eremiten är idealet. Han lever som han vill. Det är i grupp det börjar krångla, skapas regler för hur man ska bete sig. Särskilt genom att vissa vill styra och ställa. Om ingen vill styra och ställa skulle det vara lugnt. Nej, det är de som vill styra och ställa med andra, som vill leda, som fördärvar samhället, som skapar split.

2013-04-11 @ 07:45:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0