hur du startar en egen podcast

Med tanke på den debatten angående Alex och Sigge igår (som ni kan hitta här och här. Jag hade även ett litet utbrott på twitter för två veckor sedan där Herr Eklund själv besvarade min ilska) så har jag tänkt.
 
I vår förra pod pratade jag och Nina om hur intressant det vore att höra MÄN berätta om hur DE har haft det under alla de här åren. Hur DE har haft det jobbigt under rådande könsnormer osv. 
Det står jag ännu fast vid. Men en sak som jag är JÄVLIGT trött på, det är att så otroligt mycket av det som syns i det offentliga ljuset ÄR just MÄNS berättelser av hur de upplever saker och ting. 
Alex och Sigge har en av Sveriges största podcasts. Filip och Fredrik ligger väl också i toppen. Jag lyssnar på båda. Och när jag inte lyssnar på dem så rullar Sveriges lilla darling Håkan Hellström konstant hemma hos mig. Jag älskar Håkan. Har alltid gjort, kommer alltid att göra. 
Men ibland känner jag att det blir jävligt svårt att andas. Jävligt svårt att FÅ LUFT. För VÅRA berättelser då?! 
 
Det var just precis därför jag ville starta en podcast. För att få berätta MIN berättelse. För att få LUFT. För att föreviga mig själv (och Nina förstås). Skriva lite kvinnohistoria som kommer att ligga på Internet till tidens slut.
Så då gjorde jag det. 
Jag är så jävla glad år vår podcast och jag är övertygad om att VÅR TID kommer att komma. Det kommer en dag när en stor bloggare får nya om den och länkar skiten ur den. Ger den vad den förtjänar. För den förtjänar mycket.
 
Nu ska jag berätta för er hur man gör när man startar en podcast. Vad man behöver osv. På ett jävligt enkelt sätt eftersom jag inte är tekniskt intresserad. Och det gör jag för att jag vill att fler kvinnor ska starta podcasts. Precis som jag, i början när jag kände mig ensam som kvinnlig bloggare, jämt och ständigt tjatade om att fler kvinnor skulle börja blogga. Nu är det dags för nästa grej. Nästa grej som vi måste erövra och ta till vår. För det är så jävla viktigt. Att det finns både och. Så att inte männen sätter normen hela tiden. 
 
1. Du bestämmer vad din podcast ska handla om. Du skaffar en partner till podcasten. Eller så pratar du själv. Eller så intervjuar du. Redan här kan du starta en facebookprofil för podcasten. Börja bjuda in folk och hetsa upp stämningen lite. 
 
2. Du laddar ner Audacity. Audacity är ett enkelt och lätt program för att spela in ljud. Ett TIPS: SKRIV NER allting som du lär dig medan du håller på och pysslar med det. Det tar lite TID att fatta vilka inställningar du behöver för att det ska låta som du vill osv. Så om du, som vi, bara sitter och trycker lite på måfå och absolut inte orkar läsa manualen, kom ihåg att SKRIVA UPP under tiden som du sitter och trycker. Jag har för mig att jag laddade ner mitt här. 
 
3. Nu ska du shoppa. Till vår podcast så har vi ett pyttelitet mixerbord. Såhär gulligt är det:
Till detta medföljer en sladd som går mellan mixerbordet, väggkontakten och din dator. 
Sedan behöver du antingen ett headset med bra mic eller två eller en mikrofoner. Vi har mikrofoner i Gotlandstrodorna. Som vi har köpt på vår lokala musikaffär för några hundra styck. Dessa fästs i mixerbordet. 
Vårt exemplar heter Alesis io4 och beställdes via internet. Här har ni det på prisjakt.se 
 
4. När det tekniska funkar så registrerar du podden på i-tunes. Nina vet hur man gör. Vi valde att starta en blogg för podden, där vi laddar upp alltihopa när det är klart. 
 
5. När du har spelat in ditt avsnitt så har du stora möjligheter att klippa det i Audacity. Du kan antingen vara skitpetig och sitta i timtals med ljudet, eller så slappnar du av och har överseende med alla spottljud, eeeeh:anden och konstiga pauser. Vi kör lite mittmellan. Någon timme i veckan lägger jag ner på att klippa ihop det så att det blir hyffsat. 
 
Jag har mycket tur som har en systemutvecklare till man. Han har hjälpt mig sjukt mycket med podden. Men nu när jag har lärt mig så fixar jag allt fram tills efter exporteringen. När jag exporterat ljudfilen till en mp3fil ger jag podden till min man, som sedan lägger upp den på bloggen. Där snyggar Nina till det. 
 
Jag och Nina har skrivit ett strikt kontrakt kring podden. Vem som gör vad osv. Som sagt så är det lite jobb och är man flera är det bra om man kommer överrens redan innan om vem som ska göra vad.
 
SÅ! Nu kan du starta din podcast. Och är det nått du undrar över så ska du höra av dig till mig eller Nina. Särskilt om du är kvinna. Vi vill att fler kvinnor ska våga för våra historier och våra vinklar behövs ta mig fan där ute. 
 
Puss puss
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0