im präktig and i know it

Hörrni. Vad gulliga ni är när ni kommenterar. Jag har svarat på en del av kommentarerna nu. Ska försöka bättra mig med det. Jag blir himla glad av dem. Ni verkar så fina allihopa. 
 
Nu ska jag göra en grej som jag känner att jag nästan tvångsmässigt måste göra. 
Jag är nämligen stört rädd för att ni ska få en bild av mig som inte är korrekt. Och nu känner jag att er bild av mig behöver följande sanning. 
 
Sanning om Jenny P/Brunheten:
 
En av de saker som gläder mig allra mest med att barnen nu börjar bli stora är att Städningen numera förekommer. Alltså att vi städar numera. 
När barnen var små städade vi mycket sällan. Man levde i skiten. Hann inte, orkade inte ta hand om skiten. Grälade om skiten. Gnabbades om skiten. 
Sen blev de stora och nu. Ljuvliga ljuviga vardagsliv.
 
Sedan jag började plugga för ett år sedan är torsdagen vår Städdag. Varje torsdag (förutom vissa undantag då vi fuckar up helt och kanske skjuter upp det till måndagen eller lördagen eller dyl. Då mår vi även ganska dåligt för finns det nått värre än att städa en lördag??) städar vi vårt hus. Vi dammar, dammsuger och tvättar golven i nästan alla rum. En sådan städning på en person tar typ 3,4 timmar, då även plockning, suttning av mattorna, tömning av kattlåda och såna saker inräknat. På två pers tar det ca 2 timmar.
Inför varje helg ser vi till att tvätta upp dem mesta av tvätten. Vi duschar barnen och byter sängkläder. 
 
Sedan jag började plugga och allra särskilt nu på senaste, har matlagningen i huset även blivit nästan präktigt duktig. Jag, som hämtar barnen runt 15 varje dag, lagar all mat i veckodagarna och det är numera en mat som jag kan stå för. Ikväll tex blev det broccolisoppa och fullkornsbröd. Barnen älskar broccolisoppa. Jag har på senasten tiden börjat öva på att tillaga kött från grunden, vilket har resulterat i massa spännande rätter. Eftersom jag har vart vegetarian i 10 år har jag liksom inte lärt mig det. Men nu jävlar. I sommar ska jag ta mig fan lära mig grilla också. 
 
Vi har slutat storhandla och handlar numera uteslutande i vår dyra närbutik, helt enkelt för att vi har räknat ut att vi inte tjänar på att storhandla. Vi handlar istället några gånger i veckan och då endast efter att vi innan handeln har planerat ett antal maträtter vi ska laga till. 
 
Vi tvättar fönster två gånger om året. Vår och höst. 
Och varje jul är det grovrengöring av huset då alla element och lister och sådant rengörs. 
 
Varje måndag har jag blomvård och tar hand om husets alla pelargoner. 
Den stora, öppna (tyvärr) bokhyllan i matrummet rengörs några gånger per år.
 
Det värsta jag vet är damm. Jag kan stå ut med skitiga golv, men inte med dammlager. När jag dammar dammar jag allt. Tavlor, alla hyllor och leksakerna på dem i barnens rum. Förvaringsboxarna under barnens säng. Fönsterkarmarna. Kryddhyllan. Torktumlaren. Allt dammar jag. En gång i veckan. 
 
För att jag KAN. Äntligen. 
Så ni ska inte tro att jag är så himla härlig och livsnjutande och opräktig. Jag är också ganska präktig. Och jag gillar ta mig fan rent och fint.
 
Nu är det torsdag. Imorrn är barnen lediga. Vi har städat hela huset. Det luktar Ajax. Jag har handfatet kvar, sen är det klart. Broccolisoppan är uppäten och barnen sover. Vi har ett ljus tänt i deras rum nu under hösten under läggningen (OBS: jag släcker givetvis det när jag går ut ur rummet) bara för att det är himla mysigt att somna i skenet av fladdrande ljus. 
Min man och jag sitter i soffan med lite tända ljus och tittar på vår nya, gigantiska platt-tv. Pelargonerna prunkar och imorrn ska jag fixa i trädgården, gå en sväng på stan och sedan laga ungspannkaka på kvällen. 
Jag är också präktig ibland. AND I LOVE IT! 

Kommentarer
Postat av: Linnéa - en dubbel dos av svenskt och engelskt

Alltså, jag känner verkligen för att städa nu haha.

2012-10-12 @ 14:56:04
Postat av: Linnéa - en dubbel dos av svenskt och engelskt

Alltså, jag känner verkligen för att städa nu haha.

2012-10-12 @ 14:56:28
URL: http://beingtwinflower.wordpress.com/
Postat av: Tessa i höghuset

Ha ha! Du ursäktar dig för att du givit intryck av att vara vild och bohemisk och istället bekänner dig som präktig. Så roligt! Präktig är ju annars the shit i övriga blogvärlden :-). Själv ägnar jag mig mest åt att bekänna mitt slarv och mina tillkortakommanden... kanske för att få folk omkring mig att få känna sig duktiga eller åtminstone ok. Men jag gillar din vändning. Skulle dock aldrig i livet orka städa så mycket som ni, herregud hur hinner och orkar ni! Men det är ju grymt skönt när det är lite rent och fint omkring en såklart. Vi städar dock på lördagar, när vi väl städar...

2012-10-12 @ 22:22:11
URL: http://femitio.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0