smartare än astrid lindgren

Just nu i det närmaste lider jag med min yngsta unge. Det kan inte vara varken kul eller lätt att ha edn storasyster som hon har. 
Ikväll tappade hon (storasystern) sin 5 tand. Tandfen blir snart ruinerad alltså. Ovanpå det har hon börjat läsa godnattsagan varje kväll nu. Ikväll fick jag och lillasyster njuta av Molly mus. 
Och innan hon somnade ikväll, var det allra sista som storasystern viskade:
 - Mamma....I Birks familj är det liksom bare en tjej.... De är så fjantigt tyckar jag! Fattede int Astrid Lindgren att tjejar kan va rövare också ellar? 
 
5.5 år alltså. Läser, skriver, tappar tänder och smartare än Astrid Lindgren. 
Och 3.5åringen springer bakom och fixar uppmärksamhet genom att skrika, bråka, vägra och gråta. 
Får allt som oftast mest den negativa uppmärksamheten som storasyster inte ens tittar åt. 
 
Mina små barn. Vad ska det bli av dem? 
Hur ska det gå för min stora som är så uppenbart tidigt utvecklad och kanske till och med lite ovanligt intelligent?Ska det bli hennes mall for ever? Duktiga flickan som alltid måste vara bäst?
Lilla ungen alltid i skuggan av duktiga storasyster, bråkandes och klösandes för sin plats. Argsint, bestämt, rolig och med ett bollsinne utöver det vanliga. Ska hon för alltid tvingas leva i skuggan av sin syster? 
 
Fan alltså. Vad jobbigt det är med barn. Svårare och svårare ju äldre de blir. 
Tacka vet jag djur. Sniglar allra helst. De ligger ju mest bara där. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: envig

Överös dem med kärlek så går det nog vägen, även om den lär vara kringelkrokig.

Men tänk om en födde fram en snigel... Kittlande tanke.

2012-11-06 @ 14:10:30
URL: http://envig.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0