krossa idealen

Stod framför spegeln en kväll. Gör det så himla sällan nu för tiden. Hinner inte. Bara ibland i bilen sitter jag och räknar rynkor i spegeln på baksidan av solskyddsskärmen.

Lyfte upp tuttarna. Ja de behöver numera lyftas upp. Jag är inte deprimerad för det. De har givit mat till iallafall ett av mina barn.

 

Ändå tänkte jag så här att OM jag hade haft gränslöst med pengar, DÅ hade jag kunnat tänka mig att lyfta upp dem med hjälp av lite kirurgi.

Om jag vann typ 20 miljoner. 10 är för lite. Jag har miljontals saker som kommer FÖRE tuttar på min priolista. Men om man kommer så långt att hela priolistan är avverkad och man bara kan göra av med pengar för kul- DÅ hade jag kunnat lyfta tuttarna.

 

 

Det handlar såklart om prioritering i första hand. Nästan vem som helst som prioriterar tuttar kan ju ta ett banklån och fixa till dem.

Precis som med all annan kirurgi eller smink och kläder också för den delen. De som prioriterar det kan ju lägga sina pengar på det om de vill.

 

Men nästan var ordet. För alla har ju inte möjlighet att prioritera Skönhet. Inte möjlighet till varken tutt-lån eller dyra mascaror och märkesjeans.

Och så tänkte jag att ju mer skönhet blir till något onaturligt, konstlat, "gjort", desto mer blir ju även Skönhet en klass-grej.

 

Redan nu är det ju i allra högsta grad så. Att skönhet kräver handling. Inte ens hos de vackraste människorna är skönheten naturlig utan kräver hårfärgning, hårborttagning och snygga kläder.

Och ju mer tillgjord och konstlad Skönheten blir- desto längre ifrån de mindre bemedlade kommer den.

 

 

Och då vet jag inte om jag ska tycka det är bra eller dåligt. På ett sätt kan man ju vara dryg och tänka "hurra, det finns i alla fall hopp för en grupp i samhällsskiktet" eller så kan man tänka att det ger mer ångest stress och press hos de "mindre bemedlade" och bara leder till skit. Och att det ultimata vore om Skönheten återgick till att vara något naturligt. Typ som mina tuttar.

 

Och det var sagan om när Jenny P insåg att det finns mycket att vinna på att Krossa Idealen.

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0