om männen och håret

http://www.expressen.se/halsa/manga-svenska-man-rakar-sitt-konsorgan/

 

Här har vi då en artikel om att allt fler män rakar sina könsorgan.

Under rubriken HÄLSA finner vi den. Bara den grejen. Sen när blev det en HÄLSOgrej att raka kuken?

 

När man söker efter liknande artiklar fast om kvinnor på Aftonbladet, får man upp rubriker som "idealet är att se ut som barn" och liknande. Skönhetsidealet disuteras. Skönhetshetsen. Stackars flickor som känner att de måste raka sina kön! Stackars flickor som är sådana slavar under skönhetsidealen!

 

I artikeln ovan läser vi: "Kroppsbehåring eller avsaknaden av det har blivit en del av det personliga uttrycket. Här kan man tydligt utläsa olika tendenser i olika åldrar. Ett exempel är att 75 procent av männen under 35 år tar bort hår från de intima kroppsdelarna. Det är inte längre en trend, det är en folkrörelse"



och får alltså veta att män på inga sätt är några OFFER under några skönhetsideal. De är inte ens offer under olika trender. Det är ju en FOLKRÖRELSE det handlar om! Något som ALLA gör! Finns inget att diskutera, inget att prata om. Det bara är så. Och framför allt så är män inga offer under någonting.

 

Men lägg märke till en sak. I en artikel, riktad till män, står i början: "Om kvinnan får välja ska manskroppen vara len och fri från hår i näsan."

Så här kunde det ofta stå i tjejtidningar i mitten av 90talet. Texter som handlade om hur killar vill ha tjejer. Det är nästan helt borta nu (istället pratar man om hälsa och "göra det för sin egen skull"). Men männen. De får stå ut. De kommer heller aldrig att protestera. För gud vad pinsamt om en man skulle kliva fram och säga "jag känner mig pressad och förtryckt av sånt här". Då skulle ju han framstå som värsta offret! Och det GÅR ju inte! Det GÅR inte!

 

Självklart är dock att de gör det. Det vet vi kvinnor som levt under den pressen i typ hundratusen år. Vi vet. Att det är synd om dem.



Kommentarer
Postat av: Åsa

Well hello there,



du har rätt - jag hittade dig härom dagen o jag är redan lite kär i din blogg! Dessa eviga ideal....tack för att du belyser & vrider på dem!



Jag vill tipsa dig om Dokument inifrån ikväll kl 21.00i SVT 1 "Inte en riktig våldtäkt". Om attityder kring våldtäkt, för vad räknas som en våldtäkt? Det här är så himla viktig, för folk har verkligen taskig attityd kring detta. Jag har skrivit ett litet debattinlägg, som ett "före"-inlägg på min blogg och jag hoppas det kan spridas några "efter"-inlägg i vårt cyber space efter inslaget ikväll. Se det om du kan!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0