om TJEJlegot

Gick på stan idag och fick på så sätt göra en djupdykning i stans alla butikers leksakshörnor.

Bla stötte vi på det nya TJEJLEGOT ett antal gånger idag. FRIENDS som det så fint heter. Detta lego får det sannerligen att snurra i mitt huvud.

Lite av mina tankar:

 

1. Vilka signaler sänder det här ut till alla barn? Jo. Dels att pojkar och flickor inte kan leka med samma saker. Dels att pojkar och flickor inte gillar samma saker. Att pojkar och flickor helt enkelt är olika. TJEJlegot gör klart för barnen att: ni är OLIKA.

 

2. Vad har allt lego som funnits INNAN tjejlegot varit? KILLlego? Eller nej JUST DE JA. Det MANLIGA är, precis som vanligt, NORMEN. Och så görs något rosa och VIPS så är det TJEJlego. DET är nog det som stör mig absolut mest. Tjejband, damfotboll, tjejsamla allt sånt. Som visar att TJEJ, det är något AVVIKANDE. Inte det normala. Inte normen.

 

3. Tjejlegot ser roligt ut. Jag skulle ha älskat det som barn. Det finns en SKÖNHETSSALONG, ett CAFE, en TRÄKOJA och massa annat kul som man kan köpa. Legopersonerna är bara tjejer. De ser inte riktigt ut som de vanliga legopersonerna utan har begåvats med piffiga kläder och lite mer av en FIGUR. Vilket jag faktiskt välkomnar, förutom de lite väl djupa urringningarna på legopersonernas kläder. I det tidigare, KILL-legot, hade alla personer samma kantiga kroppar. Manskroppar. Ville man att de skulle va en tjej fick man sätta på ett långt hår. Man fick TILLFÖRA något på normen, för att skapa något ANNAT, avvikade som INTE var norm.

 

För just de ja. Hit skulle jag komma. I det tidigare legot var alla personer kantiga. Varje gång Lego gjort någon kampanj och/eller samarbete med andra har det varit Star Wars-skepp eller riddarborgar eller liknande.

Lego måste verkligen vara sällsynt dumma i huvet. Då de år efter år har riktat sig mot pojkar. Levt i tron att bara killar bygger lego och släppt kampanj efter kampanj med riktiga POJKteman.

 

För det är här det svåra kommer in. Vi som är genusmedvetna och feminister, vi tänker ju att klart att tjejer kan bygga lego och klart tjejer oxå kan tycka det är jätteroligt med Star Wars. Men ute i verkligen är inte alla genusmedvetna och feminister. Det finns väldigt många föräldrar som absolut ALDRIG skulle köpa ett star wars-skepp i lego till sina döttrar och det finns massor med tjejer som absolut inte vill ha några rymdskepp i lego. Och lego är ju likadana. De har hittills gjort sitt lego för POJKAR. Och kanske tänkt att de tjejer som vill får hoppa på tåget, men utbudet baseras ändå med tanken att pojkar är huvudkonsumenterna.

 

Nu när då TJEJLEGOT kommer, då blir vi feminister och genusmedvetna jätteupprörda. Men mina döttrar, de är jätteglada. För de tycker att det där legot ser jätteroligt ut. Och då blir jag så LEDSEN. Jag blir inte ledsen för att de önskar sig legot. Men jag blir LEDSEN över att lego inte förrens NU inkluderar tjejer.

 

För tänk såhär. Tänk om det här nya FRIENDS- tjejlegot, vore det legot som alltid hade funnits. Tänk om legots ursprungliga ide hade varit lite mer formliga personer som man får bygga olika roliga platser till. Tänk om det från början funnits lego i form av trädkojor, veterinärmottagningar och cafeér och att DET hade varit det ursprungliga legot. Förstår ni hur jag menar?

Jag tänker lite Egalias döttrar, antar jag. Att tänk om det som anses kvinnligt någon gång hade fått vara normen.

 

Det är just där som jag klyvs så hårt i min feminism. För visst kan jag hålla med om att det bästa absolut hade varit om leksaksföretagen inte alls hade behövt sätta könsetiketter på leksakerna jämt och istället utgått ifrån att deras konsumenter var BARN. MEN. Eftersom varje gång jag tänker på VERKLIGHETEN och på mina döttar som ÄLSKAR allt rosa och coolt, så blir jag så innerligt trött på att det alltid klankas ner på de här grejerna.

 

Då vill jag skrika JA MEN VA FAN! GNÄLL ÖVER ROSA OCH PLUTTENUTTIGT VÄL, MEN VARFÖR VAR DET INGEN SOM SA NÅGOT NÄR DEN HÄR LEGOGREJERNA KOM???

 


Hur könsstereotypa och könshänvisande är inte dessa saker? Och dessutom. Legos TJEJprodukter står väl för bra mycket mer positiva saker än de här? Vilka är egentligen de mest fördummande leksakerna? Tjejgrejerna med VÄNSKAP, relationer, empati och omhändertagande av andra som tema, eller leksakerna som i princip bara uppmanar till död??

 

Och nej. Det funkar inte att säga "tjejer kan minsann också tycka om stora maskiner samt våldsamma lekar" men samtidigt dissa det nya "tjejlegot". För pojkar kan ju tycka om rosa och vänskap och gulliga cafeér de också?

DET FUNKAR INTE att sitta tyst fram tills TJEJlegot kommer. Det funkar inte att tyst godkänna alla produkter avsedda för pojkar men gasta som tusan om produkterna för flickor. För när man gör det, gör man precis som Lego och gör det manliga till norm.

 

Såhär önskar jag: Jag önskar att alla Legos produkter (förutom skönhetssalongen samt de våldsammaste grejerna) hade fått finnas från början. MEN att de INTE hade delats in fack utan att alltihop hade fått kallas för LEGO från början.

 

Amen


Kommentarer
Postat av: Hyrestanten

Jag upplever att könsskillnaderna är betydligt större nu än när mina fyra barn, födda på 80-talet, var små. Då var det inte lika stor skillnad på pojk och flickkläder och hos oss var det så att endast en av pojkarna gillade bilar och typiska pojkleksaker, en lekte mest med barbie, dockhus och my little ponny, en med nallar och flickan ogillade dockor. Jag gillade att sy och sticka, de gillade färgglatt, följden blev massor av kläder i rosa, rött, lila och orange.

Vad har hänt med dagens småbarnsföräldrar?

2012-03-06 @ 19:27:48
URL: http://www.hyrestanten.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0