utan barn

Det är mycket nu. Hemtenta i sociologi. Onlinetenta i samma ämne. Rapport i folkhälsa. Diagram och skit. Jag hatar diagram. På samma sätt som jag hatar motsättningarna i sociologin.

Marx hävdar att företagarna aka Kapitalisterna skor sig på lönearbetarna. Att det är orättvist. Att kapitalisterna har det så himla bra och lönearbetarna inte.

Durkheim pratar om människan som bara vill ha mer, som aldrig blir nöjda. Och som hävdar att egenföretagarna tar livet av sig i större utsträckning än andra.

 

Marx gillar kommunism. Statistisken säger att självmordsantalet är högre i kommunistiska/diktatoriska länder.

Och mitt i allt det där kommer Weber och pratar om den kapitalistiska andan. Om att vi, på grund av gud, är som vi är då vi arbetar och aldrig njuter av det vi åstadkommer. Då vi jobbar hårt med aldrig skryter om våra framgångar.

Och Marx pratar om mervärde hit och bytesvärde dit men säg mig, varför är bruksvärdet alltid större än bytesvärdet? Varför packar inte bara arbetarna och gå hem när de tjänat ihop sitt bytesvärde? Eller varför ljuger inte bara arbetarna då de ska ange sitt bytesvärde så att de på så sätt kan öka sin levnadsstandard?

 

Jag blir så trött.

 

Barnen är hos mamma och jag har så mycket Marx i skallen att jag inte lider. Jag tycker det är skönt. Igår gick jag på bio med min man. Sen låg vi i sängen resten av kvällen. Yes. Bio, sociologi och sängliggande är väl precis vad man bör ägna sig åt när man är barnfri? Dessutom hann vi med en sväng på Ica Maxi oxå. Sent på kvällen. Jag älskar Ica Maxi sent på kvällen utan barn med man.

 

Nu ska jag ta mig an Durkheim och hans självmord. Sen ska vi på katthemmets loppis. Dit går man heller inte gärna med barn då det är trångt och sjukt mycket grejer överallt. Hade gärna börjar fixa lite i trädgården också, men ska försöka hålla mig till april iallafall innan jag börjar plantera. Dessutom är vi panka också, eller iallafall efter att vi köpt storungens presenter till nästa vecka. Hon fyller 5 år. Hon kan bokstavera jättemånga ord och skriva jättefint. Jag visste att det där med bokstäver och ord skulle lossna till 5årsdagen. Hon är så jävla smart.

AMIGO skrev hon igår. Men HUND tycker hon är svårt. Hon kan sjunga rent också. Snart kan vi börja sjunga stämmor. Ja. Jag kommer bli den jobbigaste av alla skrytmammor.

 

Vår lilla har slutat med nappen också. OCH börjat kissa på toaletten i samma veva. Jag blir så full av BEUNDRAN varje gång ett barn gör såna här grejer. Slutar med något, börjar med något, gör något. Som de varit oroliga inför. Vår lilla är en liten hjältinna just nu som Står ut. Hennes tänder står nästan rakt ut pga nappen så därför såg vi ingen annan utväg än att sluta tvärt nu.

Min man håller på och slutar snusa också. Och det beundrar jag också. Kanske kanske att jag gör det själv en dag. Men troligen inte :) Jag är bra ändå.

 

Har skrivit en krönika om En annan sorts Perfekt till imorrn. Jag är nöjd med den. Har med 3 fina exempel på Perfekt enligt mig.

 

Vi hörs av!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0