hur knullar man feministiskt?

Skildring av sexualakter på film är knappast ett upprätthållande av patriarkatet. Däremot är porrens innehåll problematiskt då det oftast utgår från en manlig sexualitet och med ett fokus på mannen som den som agerar och kvinnan den som tar emot. Men visst, det finns porr gjord för kvinnor med ett fokus i den kvinnliga sexualiteten också. Porr är ett otroligt svårt ämne att diskutera då det ofta blir en moraldiskussion i stället för att diskutera innehållet i porren och porrbranschens roll som upprätthållare av patriarkatet och som någon form av yttersta bevis på hur männen är norm i samhället och kvinnorna är till för att uppfylla deras behov. Sedan finns så klart en oändlig variation inom porren men bilden av porr för de som inte är insatta eller konsumerar porr är inte särskilt upplyftande ur ett feministiskt perspektiv. // Anna

 

 

 

Precis. Det finns ju väldigt många tjejer som tycker om att se på porr, trots att kvinnan "tar emot".. Och det finns ju även väldigt många kvinnor som gillar att "ta emot" på riktigt, i sängen. Så ja. Det är väldigt svårt att diskutera porr. Därför låter jag oftast bli det. Jag kan inte ens hålla med om att kvinnorna i porrfilmerna finns där för att tillfredsställa männens behov.. De flesta filmer skildrar ju kvinnan främst och hennes njutning, medan männen i många fall inte ens syns (förutom penis!). På varje liten porrtopplista finns filmer vars främsta mål är att man ska få se en kvinnlig sprutorgasm liksom..

Jag, som är lite mer insatt, funderar lite ibland på det där feministiska perspektivet... Hur knullar man feministiskt? Hur skildrar man ett feministiskt knull? Är det skillnad på hur vi feminister knullar mot hur andra gör det?

 

Jag kan även fundera på vad som skulle hända om man istället fokuserade på männen i filmerna? Om man filmade deras lustfyllda ansikten och rövhål i närbild istället?... Skulle det vara mer feministiskt, eller skulle det vara ännu värre? Som det är nu objektifieras ju många gånger kvinnorna, men om man vände på det och objektifierade männen, skulle det då inte kännas ännu mer som att porren var till "för att tillfredsställa mannens behov"?

 

Slutligen, det svåraste med porren är ju ändå att det finns så enormt mycket enomt mycket olika porr. Du måste inte sitta och kolla på våldtäktsporr. Inte heller behöver du glo på de amerikanska, regiserade, filmerna med perfekta, glänsande kroppar och blekta anushål. Det finns ju så sjukt mycket annat. Man skulle kunna säga att det finns något för alla smaker! :D Det som saknas mest skulle väl då vara den lesbiska genren, regiserad av lesbiska kvinnor. Visst kryllar det redan nu av "tjejsex"-filmer. Men de är då regiserade av män, skapade för att tillfredsställa männesn behov. Och då kan man ju tänka sig att det blir missvisande för de lesbiska tjejer som vill se på porr..

 

Jag tänker också på det där med vilken sorts sex som finns.. Man kan ju inte säga att en film är sexistisk, förnedrande eller ofeministisk bara för att där förekommer analsex eller lite hårdhänta scener. För det finns många många kvinnor som faktiskt gillar analsex och hårdhänthet.

ÄNDÅ är det ju oftast män som regiserar de regiserade porrfilmerna och jag kan tänka mig att det i de flesta fall även är männen som står bakom initiativet till amatörfilmerna..

Det hade vart spännande att se en porrfilm, helt regiserad av kvinnor (som inte var styrda av män eller manliga bolag).. Vilka ställningar och aktiviteter hade vart vanligast förekommande då? Skulle något nytt som inte finns på marknaden dyka upp?

Porrfilmer skapar ju liksom trender. Undrar vilka trender som skulle dyka upp om det var kvinnor bakom porrbranchen som fick tala?

Så ja det är klart att även porrbranchen skulle må bra av större mix av män och kvinnor (jag tänker då på regissörer, producenter, finansiärer osv), liksom de flesta "arbetsplatser".

från den fantastiska sidan men are objects



Kommentarer
Postat av: Anna

Sånt här diskuterade vi jättemycket när jag var tonåring (för typ tusen år sedan) men jag tyckte det var väldigt svårt då och jag har inte blivit klokare med åren.



"Jag kan inte ens hålla med om att kvinnorna i porrfilmerna finns där för att tillfredsställa männens behov.. De flesta filmer skildrar ju kvinnan främst och hennes njutning, medan männen i många fall inte ens syns (förutom penis!)."

Fast det är ju just för att porren är gjord för att heterosexuella män ska titta på den. Att de inte syns särskilt mycket i filmerna är ju för att män som förväntas titta på dem inte tänder på män utan på kvinnor. Jag tänker mig att många filmer är gjorda för att män ska kunna fantisera att de själva är mannen i filmen. Och självklart vill de väl att kvinnan ska bli tillfredställd när de har sex? Kvinnorna är därför där för att tillfredsställa den manliga tittarens behov. Men återigen så finns det tusen variationer på filmer. Och att kvinnor gillar att "ta emot" eller att dominera varierar så klart också både på film och i verkligheten. Sexualiteten är dock som allt annat påverkad av sociala normer och att knulla feministiskt borde alltså innebära att tänka kring vad som styr ens egen sexualitet, vad som får en att tända på vissa saker och ifrågasätta sin egen uppfattning och syn på sexualitet. Äh, jag vet inte. Skitsvårt. Men att kunna uttrycka vad man vill och vad man tycker om när man har sex oavsett om det är att vara dominerande eller mer undergiven är väl feministiskt?

Svar: Ja. Där har du en klar poäng. "att uttrycka vad man vill och vad man tycker om" kan nog verkligen klassas som feministiskt. Och ja...såklart att kvinnan skildras i porrsammanhang då filmerna är till för män att se på.. Men hur som helst så tänder ju väldigt många kvinnor ändå på den sortens porr..Och jag blir lite avig så fort man ska ifrågasätta och analysera varför man tänder på vad man tänder på...Så länge det inte finns något destruktivt och rent negativt över det så kan man väl få bli kåt på vad man vill och bara ha det roligt?... Jag är väldigt liberal i dessa frågor, märker jag... En annan sak jag avskyr är flickvänner som fördömer, hånar eller tar illa vid sig av sina pojkvänners porrtittande. Jag fördömer det beteendet. Vad vi än tycker om porr så har vi ingen rätt att moralpredika, håna eller tvinga någon att sluta se på porr (så länge det inte rör sig om övergreppsporr..) bara för att VI (kvinnor) tycker den är avskyvärd. Man hånar inte och man fördömer inte en annan människas sexualitet. Tycker jag.
jenny persson

2012-06-13 @ 15:20:58
Postat av: Pelle P

Bra skrivet!



Det jag har att invända emot är synsättet att män vill att kvinnor ska ta emot och män agerar. Om man ska generalisera så är det just pasitivitet hos kvinnan som män tycker är problematiskt. Män vill att kvinnor ska vara aktiva!

2012-06-13 @ 22:22:47
Postat av: Men are objects

Måste bara säga att det känns helt fantastiskt att ha blivit länkad av dig! Tusen tack.

Jag och Klara anser att det som suger med porr är att det, just som du säger, bara är fokus på kvinnan. Det enda man ser är snygga kvinnor som blir påsatta av ganska osynliga killar, allt för att tillfredsställa den manliga heterosexuella kunden. Vi vill gärna se heteroporr där killen är i fokus, eftersom vi tror att detta kan hjälpa till att bryta ner tabut kring den kvinnliga sexualiteten. Det är vad vi tror kan åstakommas av att skifta fokuset i porrfilmerna från män till kvinnor.

Svar: Haha vad roligt att du hittade hit! Jag har beundrat er sida ganska länge nu :)Håller med dig i vartenda ord och ska fortsätta sprida men are objects så gott jag kan!
jenny persson

2012-06-17 @ 21:49:34
Postat av: Men are objects

glömde förresten skriva att det var jag som skrev kommentaren

/Julia

2012-06-17 @ 21:50:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0