så skulle aldrig johnny göra!

Har jag nämnt att jag älskar Dirty Dancing?
Att jag älskar den på det där besatta, nördiga sättet? Att jag kan alla repliker, typ? Och alla låtar? Och många danssteg?
Har jag nämnt att varje jag gång jag blir väldigt väldigt ledsen, så brukar jag sätta på DD och vips så blir allting väldigt bra och mjukt och fint igen?
Har jag nämnt att jag grät den dagen Patrick Swayze dog? 

När vi var "små" brukade vi ha DirtyDancing-kvällar, jag och mina tjejkusiner. 
Numera är det oftast min man som får sitta med. Och han gör det också. När jag är riktigt riktigt ledsen och bara Dirty Dancing hjälper. Då brukar han sitta bredvid.
Det händer att han jämförs med Johnny/ Patrick Swayze.
 - SÅ DÄR SKULLE ALDRIG JOHNNY GÖRA/SÄGA/TYCKA IALLAFALL!!! kan jag skrika på ett normalt sätt. 

Jag skrev ett uppsats om Dirty Dancing när jag läste upp mitt svenskabetyg till ett MVG på Komvux (min fuckiga gymnasielärare hade bara gett mig VG vilket störde mig eftersom jag haft MVG sedan jag gick i ettan..). Min 60åriga lärare Christer blev rörd och gav mig MVG. Både på DD-uppsatsen och på hela kursen. Tack Johnny. 

Nej men alltså det är inte bara Johnny jag älskar. Jag älskar Baby oxå. Jag älskar allt med den filmen. 

Och det är i såna här DirtyDancing som jag verkligen kan undra- hur feministisk är jag nu motherfucker?




Men oroa er inte. Jag har tusen argument för hur feministisk Dirty Dancing är. Dessa ska jag dela med mig av en annan dag.

p&k

Kommentarer
Postat av: Lady Dahmer / postpatriarkal feministfitta

Åh jag älskar också Dirty Dancing!

Svar: Det förvånar mig faktiskt.. Av någon anledning tänker man sig mer att dina favoritfilmer är typ...ja...valfri skräckfilm, favort-tvserie- Walking dead (har du sett den? sjukt bra!) och favoritmusik- Marilyn Manson (vilket det väl är också va?) =D
jenny persson

2012-06-17 @ 12:45:22
URL: http://ladydahmer.se
Postat av: Caranlachiel

Älskar också Dirty Dancing. Och Grease. Det är mina två bästa filmer om jag typ måste ta med mig två filmer i graven eller nåt. Love love. Fast jag har märkt med åren att filmerna gör mig frustrerad. När jag sätter mig för att titta på dem så är det, som du säger, för att få mig att må bättre. Och då vill jag ha den där må bra-känslan med en gång. Men den äkta, äkta må bra-känslan infinner sig först på slutet - när det slutar med att alla är lyckliga. Och då blir hela filmen en enda lång väntan på den där känslan. Så på sistone sitter jag mest och är frustrerad över att jag behöver titta på hela filmen innan jag mår bra! Logiskt, jag vet - för jag älskar ju hela filmen...

Ser för övrigt fram emot feministiska argument för Dirty Dancing!

Svar: Grease är fin den med. För att inte tala om Mam(m?)a Mia! DEN filmen är ju verkligen feel good rakt igenom får man säga. Minns att feministiska diskussioner gick kring Greasefilmen angående det faktum att Sandy "gör om sig" på slutet och blir som han (john travolta) vill att hon ska vara. MEN. Aldrig pratades det om att HAN faktiskt OXÅ gör om sig för att bli mer som HON vill ha honom... Hur som helst. För mig är det ingen som slår Johnny!
jenny persson

2012-06-17 @ 13:37:48
URL: http://caranlachiel.blogg.se/
Postat av: lady Dahmer / postpatriarkal feministfitta

Ja alltså, min favoritfilm är ju typ "dawn of the dead" (nya versionen) och "house of a thousand corpses" (<-- filmmusik Rob Zombie) såattehhh.... Ja.

Men jag älskar DD! Och grease!! (dock avskyr jag i regel hollywoodromantiska komedier. är meg ryan med t.ex så vill jag döda nån.)

Svar: Ja men det var väl lite mer något sånt här jag hade i tanken :) Jag har dock oxå lite svårt för Meg Ryan och är istället väldigt förtjust i alla Clint Eastwoodregisserade filmer. Men mitt hjärta bankar ännu för filmer dom DD, Love actually och varför inte lite hederlig titanic. Jag snöade som fan på båten Titanic för ett tag sedan (jag har en känsla av att vi har vissa likheter angående det där med nörderiet) och fick då återuppleva detta MÄSTERVERK! (jag gillar mama mia oxå...!! )
jenny persson

2012-06-18 @ 13:53:27
URL: http://ladydahmers.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0