en märklig relation

Jag har en liten...egenhet skulle man väl kunna kalla det. I alla fall med tanke på min ålder. Jag är 27 år och varje måndag i mitt liv är en Pelargondag. 
 
Jag har sex pelargoner. Jag hade väldigt många fler, men kölden tog samtliga i vintras då de stod i ide ute i förrådet. Det var sannerligen en sorgens dag, den dag jag hittade dem alla, ihjälfrusna. 
Då köpte jag 6 nya och lovade mig själv att vårda dem ömt. Och nu gör jag det.
 
Varje måndag hämtar jag in alla sex från sina respektive platser. Jag placerar dem på diskbänken och sedan plockar jag bort vissna blommor och eventuella torkade blad. Jag genomvattnar dem sedan. Andra vattningen har jag i lite extra näring i vattnet. 
 
Jag har en relation till samtliga blommor. Och ja. Det händer att jag pratar med dem. 
Utöver pelargonerna har jag en 20 år gammal hibuskus som jag sköter om. Den kräver inte lika mycket som pelargonerna utan står mest i sitt hörn och blir glad åt lite vatten då och då. 
Ja ni hör. Jag har en märklig relation till mina blommor. Undrar om det är riktigt friskt?
 
I vardagsrumsfönstret står den här vackra och blommar för fullt just nu:
 
Bredvid henom står den här som inte alls blommar för tillfället. Det här var den enda blomman som klarade vinterkölden förresten. Därför får den alltid lite extra kärlek:
 
 
I matrumsfönstret står den här stackarn. Det är synd om den därför att dens kruka är för liten och torkar ut den alldeles för mycket. En ny kruka måste inhandlas snarast om jag inte vill riskera blommans liv.
 
 
Bredvid står den här och hånskrattar i en alldeles ny kruka. 
 
 
I köket tronar dessa två älsklingar. De är yviga, gröna och frodiga och blommar rött. Jag älskar dem. Ja det gör jag sannerligen. 
 
 
Over and out/PelargonPsykot
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jonna

Å, smart. Jag ska också införa pelargondag. Mina är till följd av försummelse ganska glesa och bara en blommar.

Ps. Är bara ett par år äldre.

2012-06-27 @ 11:52:38
URL: http://amningshysteri.blogspot.com
Postat av: Anna

Ha ha! Du är inte ensam om att vara en pelargon- och hibiskusgalning. Jag har 18 st inne, 8 lösa på balkongen och 8 i två olika balkonglådor. Sedan har jag tre hibiskusar, två hojor och 6-7 andra blommor. Jag pratar med dem alla och går och vattnar och plockar blad varje dag.

Svar: haha shit! 18 st! Har du stort hus? Jag hade så sjukt mycket blommor inne i höstas att jag fick ha ett särskilt bord (stort) för dem tillslut eftersom alla fönster var fyllda. Men sen avled de flesta i vinterkölden och ärligt talat var det ganska skönt! :) Nu har jag bara 8 blommor inne, men desto mer i trädgården. Skönt att du oxå pratar med dem och vårdar dem ömt. Då är jag kanske frisk i huvet ändå! :)
jenny persson

2012-06-27 @ 14:22:26
Postat av: Anna

Vi bor i lägenhet. En fyra men ändå trångt i fönstren. Vet inte om vi är galna som pratar med dem eller om det är ett normalt beteende.

2012-06-29 @ 23:43:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0