inte alls som Tingeling


Gud. Satt upp till fyra (04!!) inatt och fick klart moment 2. Min studiegrupp, som består av en person som bor i Australien för tillfället, kom upp vid midnatt och vi satt tillsammans och slet på ett google docs. Framåt 3tiden kom diskussionen att handla om vilka Bibelfigurer vi främst kände att vi kunde identifiera oss om.

Arbetet, om hälsans bestämningsfaktorer, blev bra. Och det är en sådan LÄTTNAD när ett sånt där riktigt rejält pluggpass är KLART och man kan slappna av.'

Sandra i Australien var en darling och tog 2 av 3 uppgifter medan jag tog 1, helt enkelt för att jag har vabbat hela veckan. Nästa vecka ska hon över till Nya Zeeland och då ska jag ta huvudarbetet med nästa moment.

Min text handlade om hurvida en människas civiltillstånd påverkar ens hälsa. Vilket det självklart gör. För män är tex äktenskap en livsförlängande faktor. Medan äktenskapet för kvinnor inte bjuder på några mätbara fördelar, förutom ekonomiskt. Män tjänar också ekonomiskt på att vara gifta, men eftersom män tjänar mer än kvinnor är det ändå kvinnor som tjänar mest ekonomiskt på att vara gifta. Däremot förlorar kvinnan på det på massa andra sätt.

Känns ju upplyftande.

 

Idag har vart bästa dagen. Efter 4 timmars sömn hoppade jag ur sängen. Ja. Av någon anledning är jag alltid som piggast då jag sovit minst. Om jag däremot sover lite inatt lär jag inte vara lika pigg imorrn. Men en natts sömnbrist tror jag rent av är hälsosamt för mig.

 

På förmiddan jobbade jag lite med krönikan och barnen fick bullar och vindruvor till frukost. Det är ju fredag!!

Sen gick vi ut. Byggde skitstor mommosnögubbe och skottade och lekte i snön och maken kom hem.

 

Sen in och äta kokt korv och sen kom farmorn och hämtade stortjejen, som ska sova hos farmor och farfar ensam för första gången på typ två år. Hon var lyrisk. Att få var ENSAM med farmor och farfar i två dagar. I centrum. Total uppmärksamhet. Ingen jobbig lillasyster i hasorna. Så det kändes bra för oss alla.

 

Imorse, innan  vi gick ut, hade hon och jag ett jättebra samtal. Hon har en pysselbok med Tingeling och hennes kompisar. Små, nätta älvor med minimala midjor, uberstora ögon och ja, ni fattar grejen. Hon började prata om hur de såg ut och vi kunde prata om att inte alla ser ut så, men att man är fin oavsett hur man ser ut. Vi kollade på min mage och såg att den inte alls var lik älvornas och inte låren och tuttarna heller för den delen. Dessutom hade alla långt hår och det var konstigt tyckte hon. Mommo har ju tex snagg. Otroligt skönt att kunna prata med henne om sånt här nu när hon nästan är 5. Lära henne att bortse från idealet. Kunna diskutera det. Skönt.

 

 

 

 

Nu i eftermiddag har jag, maken och lilltjejen vart på återvinningen, en sväng på bibblan och sen pantat för över 100:- på ica. Nu spelar de Bolibompawebben, världens bästa datorspel. Till å med jag tycker det är kul.

 

Och snart ska vi göra taccos och sen se Ronja Rövardotter och sen ska lillan sova och vi ska se film och jag ska somna i min makes famn. Gud vad ljuvt då. Nästan äckligt gulligt. Men perfekt såhär på fredan!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0