- Han sa att vi skrek som tjejer..Sen sa han att vi skulle skrika högre..

Familjen är iväg på "familjegympa" såhär på söndagsmorgonen. Ordet "familjegyma" antyder ju ganska hårt att man som familj går på dessa pass tillsammans och har en härlig stund ihop. Men i normala fall är det faktiskt barnens farmor som går med barnen på det... Idag var hon dock upptagen så då fick maken rycka in... Det HAR HÄNT att jag vart med på spektaklet men det är ju väldigt sällan med GLÄDJE jag gör det.. Och det slutar alltid med att när de andra föräldrarna springer efter frukt och vatten när den avslutande sagan ska läsas till avslappningen, så springer jag och hämtar snus... Jag. Hatar. Sport. Och. Motion.

Istället sitter jag nu här i min ensamhet och äter på godiset som barnen fick igår. Jag tänker att jag hjälper dem när jag gör det. Om någon annan äter upp barnens godis så slipper ju barnen fetma och hål i tänderna!! Värre är det förståss med mamman som äter upp godiset, men jag är inte den som är den! Heroiskt offrar jag mig själv för barnens skull!!

 

Istället ska jag och barnen gå och plocka påskris sen och så ska det påskpyntas. Jag har köpt lite nya påsksaker fast att min man har hotat med eventuell skilsmässa om jag gjorde det... Han förstår sig verkligen inte på det här med högtider! Så mot hans vilje har jag investerat i lite nya flädrar, några kycklingar och några ägg i pastellfärgad plats. Åh vad vackert det kommer att bli. Jag tror att barnen ska få göra ett eget påskris i år faktiskt. Det räcker med att de fick klä julgranen i julas... Idag ska de få ett alldeles eget ris att klä... Ett ris som de sen kan ha inne på sitt rum... Ja jag är sannerligen en ljuv moder!

 

 

Jag sitter ovan på det och längtar tills det ska bli måndag. Åh ljuva måndag. Imorrn ska jag dessutom få lämna hus och hem i några timmar och åka ut till vår bankperson i Hemse och ha möte angående gården som jag och min bror äger och som ska arrenderas ut inom kort. Det ska bli spännande. Om inte annat är det hemskt mysigt att få umgås med sin bror såhär mycket som jag gjort den senaste tiden. Vi börjar dessutom blir riktigt proffsiga gårdsägare. Vi Har Koll. Funderar på att trycka upp visitkort och börja titulera oss som VD.

 

På onsdag ska vi ha 3årskalas. På torsdag ska jag och Sandra och Milla gå påskmarschen med barnen. På fredag fyller lillungen år. På lördag ska vi till makens föräldrar. På söndag kommer alla de bästa människorna hit. Ida har vart i Afrika i 6 (9) månader så längtan har varit ganska svår... Fanny kommer med en mage full av tvillingar och Jossen kommer med en ny förlovningsring. Det händer grejer i vår lilla grupp.

 

 

Köpte ny jacka åt lilltjejen igår. Stod länge med en vit sak med prickar/cirklar i olika färger, men när jag kollade den mot en jacka i samma storlek (motsvarigheten) fast från pojkavdelningen ändrade jag mig. Man får ju definitivt mer för pengarna om man köper från pojkavdelningen, eftersom kläderna där är mycket större. Ärmbredden var betydligt större på pojkjackan och så längst ner vid handleden kunde man själv reglera hur mycket man ville att den skulle sitta åt. Samma sak i jackans nederkant. På flickjackan fanns ditsydda resår som knep åt som handleder och nederkant och som inte var reglerbara. Dessutom var tjejjackan figursydd medan pojkjackan hade mer rum för en kropp så att säga.

Det är så jävla sjukt!!!

 

Det är dock orättvist på ett annat sätt för pojkarna eftersom alla deras kläder har så fruktansvärt tråkiga mönster. Blå, grön, grå eller svart är de genomgående färgerna. Inget glitter. Inget glatt. Bara mörkt och tråkigt. Jackan jag köpte var blå och grön och lilltjejen tyckte den var ful och tråkig. Vilket den även var. Men det skiter jag i. Hon klär sig ju som en prinsessa under jackan och det får räcka.

 

Vi har nu börjat med varannan-dag-klänning. Jag har pratat med dem om olika sätt man kan vara fin på då jag tycker det är tråkigt att det enda sättet de anser sig bli FINA på är genom att ta på sig en klänning. Vi har även pratat om betydelsen, eller rättare sagt obetydelsen att vara fin.

 

Ja för sånt pratar jag om med mina barn. Vi pratar även väldigt mycket om pojkar/flickor/personer/feminism. Det är ungefär som de här Barnbiblarna som finns. Där berättelsen om Jesus och com berättas på ett begripligt och inte alltför skrämmande vis för barn. Jag har en Barnfeminism med mina barn. I den pratar vi om utseende, hur man är en bra kompis, att alla kan ha rosa kläder, om hur olika familjer kan se ut, osv. Det är i princip alltid på barnens (läs: den stora) initiativ som vi pratar om sånt. Genom saker som hänt på förskolan. Genom saker vi sett på tv.

Såhär sa stortjejen tex efter att hon kom hem från en konsert med Mojje som de var på med sin farmor:

- Han sa att vi skrek som tjejer..... Sen sa han att vi skulle skrika igen, fast högre och inte som tjejer... Fast jag ÄR ju en tjej mamma!

 

WELL DONE JÄVLA MOJJEJÄVEL!

 

Efter DET hade vi, tex en lång diskussion om vad killar respektive tjejer kan göra...

 

Och nu har vi som sagt börjat med klänning varannan dag. Det gäller mig oxå. Jag har ju klänning jämt, varje dag. Jag äger ett par byxor... Så man kan ju förstå vart deras kärlek till klänningar kommer ifrån. Och jag tycker det är okej. För klänning är ett skönt plagg. Men när det gäller barnen handlar det inte om SKÖNT som för mig, utan för dem handlar det om FINT. Därför vill jag bryta det.

 

50 spänn på att Mojje tyckte sig vara lite feministisk då han uppmuntrade barnen att skrika högre och "inte som tjejer"... Han liksom många andra tycker väl också att en perfekt form av feminism är att dissa och förminska allt som anses kvinnligt. Att uppmuntra alla småtjejer att vara lite mer som sina kompisar småpojkarna. Att "befria" småtjejerna från deras förtryckta liv... Det är så jävla sjukt.

 

Jaja. Nu får jag väl städa undan lite här innan de kommer tillbaka. Lite nytta ska man väl göra när nu maken är så duktig och går på gympa...

 

Amen

 

Mojje sjunger dessutom följande i en låt:

"för vi är coola killar- killar gillar rock and roll"

Kan han fatta att små TJEJER faktiskt också lyssnar på hans låtar eller????


Kommentarer
Postat av: Johanna

Skickar gärna mitt barn till dig på regelbundna "tjejerskataplats"-samtal. Du låter så klok.

Det låter så enkelt och självklart när du skriver. När börjar du med dom? Alva är nog lite liten..

2012-04-02 @ 16:55:42
URL: http://vitahusett.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0